Nationale Ombudsman: overheid heeft gefaald
DEN HAAG (ANP) - De Nationale Ombudsman Reinier van Zutphen uit in een interview met De Telegraaf forse kritiek op het functioneren van de overheid. Eerder gaf hij "een zuinig zesje". "Maar daarmee komen ze er in 2022 niet vanaf, want ze hebben gefaald en komen hun beloften gewoon niet na", zegt hij tegen de krant.
Hij constateert bovendien dat "mijn 'leerling' niet leert. Want in Zuid-Limburg worden na de overstromingen bijvoorbeeld gewoon weer dezelfde fouten gemaakt als in Groningen met het herstellen van de schade." Voor het komende jaar maakt hij zich de meeste zorgen over dat mensen de overheid blijven wantrouwen. "Snap ik ook na alle ellende die ze heeft veroorzaakt. Ze ervaren dat de overheid echt tegenover hen zit in plaats van naast hen. Het is een slechte ontwikkeling."
Op de vraag of hij nog wel vertrouwen heeft in de politiek, zegt Van Zutphen: "Ik ben geneigd te zeggen van niet." Hij wijst erop dat tienduizenden mensen in grote problemen zijn gekomen door onder andere de toeslagenaffaire en gevolgen van de gasboringen in Groningen. "In Limburg zijn burgers die nu, anderhalf jaar na de overstromingen, nog op hun geld wachten. Terwijl je in een welvarend land als het onze zou veronderstellen dat alles goed geregeld is. En de overheid weet wat er moet gebeuren om het op te lossen. Dat is nog wel het meest wrange."
Ook voelt hij zich niet gesteund door de Tweede Kamer, door wie hij is aangesteld. "Het is wel stuitend dat je soms ieder jaar hetzelfde verhaal moet houden. Je ondervindt dan weer veel sympathie en een luisterend oor en denkt: nu worden er eindelijk wel spijkers met koppen geslagen. Maar als je een jaar later weer hetzelfde riedeltje moet houden omdat er niets is gebeurd...", aldus de Nationale Ombudsman. "Ja, dan word je wel eens moedeloos en vraag je je af waarom het parlement je eigenlijk heeft aangesteld en je om advies vraagt. Daar is van die nieuwe bestuurscultuur in ieder geval nog weinig te merken."
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - De Tweede Kamer snapt niet goed waarom van tevoren al is vastgelegd hoeveel lokale omroepen er nog mogen overblijven na een hervorming. Dinsdagavond debatteert de Kamer over een wetswijziging die de lokale omroepen moet versterken. Onderdeel daarvan is dat het aantal lokale omroepen wordt teruggebracht van ruim tweehonderd lokale omroepen naar tachtig streekomroepen.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Meer geld moet naar infrastructuur, vinden partijen van links tot rechts in de Tweede Kamer. Op de vraag waar dat geld vandaan moet komen, klinken in een debat allerlei verschillende antwoorden, maar geen overeenstemming.
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een meerderheid van de Eerste Kamer staat positief tegenover een wet die de rijksoverheid meer grip op woningbouw moet geven. Progressief Nederland, D66, VVD en CDA en ChristenUnie zeiden dat dinsdag in het debat over het wetsvoorstel.
4 uur geledenGRONINGEN (ANP) - Minister Pieter Heerma (Binnenlandse Zaken) snapt de "opgebouwde frustratie" bij Groningers over fouten die gemaakt zijn bij de veiligheidsbeoordeling van woningen in het aardbevingsgebied. Dat zei de CDA-bewindsman tegen journalisten na een bezoek aan de regio. Een rapport van het Adviescollege Veiligheid Groningen (ACVG) bracht vorige week nieuwe onvolkomenheden in de toch al uiterst stroef verlopende versterkingsaanpak aan het licht.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - Voormalig minister Ingrid van Engelshoven van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap weet niet meer wat de reden was om het onderwijs wekenlang te sluiten in december 2020. Tegen de parlementaire enquĂȘtecommissie corona zei ze dat ze "de exacte pakketten niet meer helder voor de geest" heeft.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - Op grote schaal studenten testen op het coronavirus was te ingewikkeld om het mbo, hbo en wo eerder weer open te krijgen, zei voormalig onderwijsminister Ingrid van Engelshoven in een verhoor van de parlementaire enquĂȘtecommissie corona. Het is wel gebruikt om ervoor te zorgen dat studenten een examen op locatie konden maken.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - De Eerste Kamer moet wetten kunnen aanpassen en terugsturen naar de Tweede Kamer, vindt het kabinet. Een voorstel om de grondwet te wijzigen en dat te regelen, zet minister Pieter Heerma (Binnenlandse Zaken, CDA) opnieuw op de politieke agenda. Het plan is in 2023 al eens ingediend, maar de Tweede Kamer heeft het nog niet besproken.
1 dag geleden