Nationaal Hitteplan geldt per maandag, met smogwaarschuwing
DEN HAAG (ANP) - Het Nationaal Hitteplan treedt maandag in werking, meldt het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM). Door de hitte in een groot deel van Europa kan er ook smog ontstaan. Mensen die gevoelig zijn voor smog kunnen hierdoor klachten krijgen. Daarom geldt behalve het hitteplan ook een smogwaarschuwing.
Het RIVM zegt dat de hitte ervoor kan zorgen dat kwetsbare groepen, zoals ouderen, gezondheidsproblemen kunnen ervaren. Daarbij kan het gaan om ongemakken zoals vermoeidheid, hoofdpijn en concentratieproblemen. Maar ook om ernstigere problemen zoals uitdroging en hitteberoerte. "Ouderen vormen de kwetsbaarste groep, omdat zij hun lichaamstemperatuur slechter onder controle kunnen houden en minder snel een dorstgevoel hebben", aldus het RIVM.
Ook anderen kunnen problemen krijgen, bijvoorbeeld mensen met een chronische aandoening, personen in een sociaal isolement, daklozen, mensen met overgewicht en (zeer) jonge kinderen. "Zowel extreme hitte als hoge concentraties ozon in de zomer (zomersmog) hebben invloed op iedereen, maar ook zomersmog kent kwetsbare groepen, zoals ouderen, kinderen, mensen met ziekten aan de luchtwegen en mensen die zich inspannen in de buitenlucht."
Advies
Geadviseerd wordt om voldoende water te drinken, de woning koel te houden en lichamelijke inspanning te beperken. Daarnaast is er de oproep om extra te letten op mensen in de omgeving die misschien hulp kunnen gebruiken.
Het Nationaal Hitteplan houdt in dat organisaties, professionals en vrijwilligers tijdig worden geattendeerd dat er aanhoudend warm weer is voorspeld waarbij maatregelen moeten worden genomen ter bescherming van de kwetsbare groepen. Zij kunnen dan op tijd maatregelen nemen om gezondheidsproblemen te verminderen of voorkomen.
Het besluit tot het instellen van het hitteplan is genomen in overleg met het Koninklijk Nederlands Meteorologisch Instituut (KNMI). Maandag worden temperaturen verwacht rond 30 graden, in het zuiden zelfs 30 tot 35 graden. Dinsdag stijgt het kwik naar verwachting naar tussen 33 en 37 graden in het midden en zuiden van het land. Maandag en dinsdag is wegens de situatie code geel van kracht, mogelijk wordt dat later nog gewijzigd naar oranje. De verwachting is dat het hitteplan woensdag kan worden ingetrokken, omdat dan onweer en een daling van de temperatuur worden voorzien.
Meer uit Binnenland
HILVERSUM (ANP) - Jan-Willem Roodbeen en Jeroen Kijk in de Vegte nemen na acht jaar afscheid van Radio 2 en stappen over naar Radio 10. Vanaf 1 september nemen de radiomakers met een nieuw programma de ochtendshow over van Gordon en Froukje de Both, maakt Talpa maandag bekend. Daarnaast wordt Roodbeen benoemd tot radio director van Radio 10.
2 uur geledenDE BILT (ANP) - Vanaf woensdag 12.00 uur geldt in het midden en zuiden van Nederland de waarschuwing code oranje vanwege extreme hitte, meldt het KNMI. De waarschuwing geldt voorlopig voor meerdere dagen. In die periode worden dagelijks temperaturen boven de 34 graden verwacht.
7 uur geledenMEERSTAD (ANP) - De familie en vrienden van de twee mensen uit Meerstad die donderdag dood werden aangetroffen in hun huis schrijven in een verklaring dat zij "erg onder de indruk zijn van de dramatische gebeurtenissen" rond hun overlijden. De 15-jarige dochter van het stel werd donderdagochtend aangehouden op verdenking van de moord op haar ouders. De rechter-commissaris bepaalde vrijdag dat het meisje nog zeker veertien dagen blijft vastzitten.
8 uur geledenNIJMEGEN (ANP) - De quarantaineperiode voor alle twaalf medewerkers van het Radboudumc in Nijmegen is voorbij. Geen van hen is ziek geworden na de behandeling van een patiënt met het hantavirus, zegt een woordvoerder van het ziekenhuis. De patiënt was een opvarende van cruiseschip Hondius, waar in april het virus uitbrak.
10 uur geledenDELFT (ANP) - Bij de bacheloropleiding Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek mag de Technische Universiteit Delft studieplaatsen gaan reserveren voor vrouwelijke studenten. Dat oordeelt het College voor de Rechten van de Mens. Doordat de instroom van vrouwen bij die studie erg laag is, mag nu 30 procent van de studieplaatsen worden vrijgehouden voor vrouwen. Vrouwen worden niet automatisch toegelaten, maar moeten net als mannen de selectieprocedure succesvol afronden.
12 uur geledenUTRECHT (ANP) - Rijkswaterstaat heeft voor maandag het hitteprotocol ingesteld voor Limburg en Noord-Brabant. Dat betekent dat gestrande weggebruikers zo snel mogelijk naar "een veilige locatie met voorzieningen" worden gebracht, zegt een woordvoerder. Denk aan een tankstation of parkeerplaats.
12 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De ANWB heeft met zo'n 10 procent meer pechgevallen per dag een "warm en druk weekend" achter de rug. Ook maandag en de rest van de week verwacht de wegenwacht extra drukte door de hoge temperaturen en daarom is in het hele land de bezetting opgeschaald, zegt een woordvoerder.
14 uur geleden