Nationaal Hitteplan gaat woensdag weer in
BILTHOVEN (ANP) - Het Nationaal Hitteplan gaat vanaf woensdag weer in en geldt voor alle provincies. Dat heeft het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) besloten na overleg met weerinstituut KNMI. De komende dagen wordt het warm en is de kans op een hittegolf groot. Daarom blijft het plan waarschijnlijk actief tot na het weekend.
Het Nationaal Hitteplan, dat halverwege juli gedurende drie dagen ook in werking werd gesteld, heeft als doel organisaties, professionals en mensen in de zorg te informeren over de verwachte hitte. Zo kunnen zij ondersteuning bieden aan kwetsbare groepen als ouderen en kleine kinderen. Die kunnen door de hitte gezondheidsproblemen ervaren, zoals vermoeidheid, hoofdpijn, concentratieproblemen, uitdroging en een hitteberoerte.
De grootste kwetsbare groep wordt gevormd door 75-plussers, aldus het RIVM. Op hogere leeftijd verslechtert de prikkel om te drinken en dus lopen ouderen meer risico om uit te drogen. "En dus is het belangrijk dat verzorgers daar extra op letten", zegt een woordvoerder.
Opletten
Iedereen, ook in goede gezondheid, dient extra op te letten tijdens tropische dagen. Het RIVM raadt in het algemeen dan ook aan de komende week voldoende te drinken, tijdens de heetste uren van de dag niet teveel te bewegen en huis en hoofd koel te houden met behulp van gordijnen, ventilator of airco.
Toen het Hitteplan in juli werd afgekondigd, vonden mensen dat soms "betuttelend", zag de woordvoerder in de reacties. "Mensen zeiden dat ze zelf ook wel merkten dat het warm was." Voor hen is het plan dan ook niet bedoeld. "We willen instanties als de GGD en het Rode Kruis informeren, zodat zij op hun beurt organisatoren van evenementen, verzorgingshuizen en mantelzorgers instrueren om extra op te letten."
Extra treinen
De komende dagen rijdt de NS op drukke momenten vanaf 10.00 uur met extra treinen tussen Haarlem en Zandvoort, zes keer per uur. Bij drukte vanaf Amsterdam Centraal wordt aangeraden niet direct naar Zandvoort, maar via Haarlem te reizen met de extra trein. Ook tipt de NS om voldoende water mee te nemen en de reisplanner te checken voor vertrek.
Rijkswaterstaat liet maandag al weten vanaf woensdag gefaseerd een hitteprotocol in te voeren. Woensdag wordt naar verwachting begonnen met Limburg, daarna volgen de andere provincies waar het minimaal 30 graden is. Mensen met pech worden dan snel van de weg gehaald.
Het Rode Kruis staat klaar om te helpen bij eventuele crisissituaties.
Meer uit Binnenland
DE BILT (ANP) - Vanaf woensdag 12.00 uur geldt in het midden en zuiden van Nederland de waarschuwing code oranje vanwege extreme hitte, meldt het KNMI. De waarschuwing geldt voorlopig voor meerdere dagen. In die periode worden dagelijks temperaturen boven de 34 graden verwacht.
58 minuten geledenMEERSTAD (ANP) - De familie en vrienden van de twee mensen uit Meerstad die donderdag dood werden aangetroffen in hun huis schrijven in een verklaring dat zij "erg onder de indruk zijn van de dramatische gebeurtenissen" rond hun overlijden. De 15-jarige dochter van het stel werd donderdagochtend aangehouden op verdenking van de moord op haar ouders. De rechter-commissaris bepaalde vrijdag dat het meisje nog zeker veertien dagen blijft vastzitten.
2 uur geledenNIJMEGEN (ANP) - De quarantaineperiode voor alle twaalf medewerkers van het Radboudumc in Nijmegen is voorbij. Geen van hen is ziek geworden na de behandeling van een patiënt met het hantavirus, zegt een woordvoerder van het ziekenhuis. De patiënt was een opvarende van cruiseschip Hondius, waar in april het virus uitbrak.
4 uur geledenDELFT (ANP) - Bij de bacheloropleiding Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek mag de Technische Universiteit Delft studieplaatsen gaan reserveren voor vrouwelijke studenten. Dat oordeelt het College voor de Rechten van de Mens. Doordat de instroom van vrouwen bij die studie erg laag is, mag nu 30 procent van de studieplaatsen worden vrijgehouden voor vrouwen. Vrouwen worden niet automatisch toegelaten, maar moeten net als mannen de selectieprocedure succesvol afronden.
6 uur geledenUTRECHT (ANP) - Rijkswaterstaat heeft voor maandag het hitteprotocol ingesteld voor Limburg en Noord-Brabant. Dat betekent dat gestrande weggebruikers zo snel mogelijk naar "een veilige locatie met voorzieningen" worden gebracht, zegt een woordvoerder. Denk aan een tankstation of parkeerplaats.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De ANWB heeft met zo'n 10 procent meer pechgevallen per dag een "warm en druk weekend" achter de rug. Ook maandag en de rest van de week verwacht de wegenwacht extra drukte door de hoge temperaturen en daarom is in het hele land de bezetting opgeschaald, zegt een woordvoerder.
8 uur geledenBIERVLIET (ANP) - De Dorpsraad Biervliet in de gemeente Terneuzen maakt zich grote zorgen over de ontwikkelingen rond energieprojecten in Zeeuws-Vlaanderen. Het Rijk maakte vorige week bekend dat de Paulinapolder/Mosselbanken bij Terneuzen samen met de Groningse Eemshaven in beeld blijft voor de bouw van twee nieuwe kerncentrales. Daarnaast wil netbeheerder TenneT voor het aansluiten van windenergiegebieden op zee een nieuw hoogspanningsstation bij Terneuzen plaatsen.
8 uur geleden