Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Naleving van coronacontrole in sportkantines moet beter

Naleving van coronacontrole in sportkantines moet beter

NIJMEGEN (ANP) - De naleving van de coronacontrole in sportkantines moet beter. Dat slechts 36 procent van de beheerders van sportkantines zegt te controleren op de QR-code en een identiteitsbewijs is echt te weinig. Dat zegt Hubert Bruls, voorzitter van het Veiligheidsberaad en burgemeester van Nijmegen.

Bruls reageert donderdag op een onderzoek dat de NOS heeft laten doen, waaruit blijkt dat er in de kantines van amateursportclubs vaak niet wordt gecontroleerd. In cafés en restaurants is de controle wisselend. In theaters, bioscopen, concertzalen en stadions gaat het goed.

Volgens Bruls zien de voorzitters van de veiligheidsregio's dat de meeste ondernemers het goed doen. "Aangezien het onderzoek aantoont dat een meerderheid van de Nederlanders met een coronatoegangsbewijs positieve ervaringen heeft én de controle een relatief kleine moeite blijkt te zijn, roep ik beheerders van sportkantines op het bewijs toch écht te handhaven. Als de besmettingen blijven stijgen en de maatregelen weer aangescherpt moeten worden, wordt niemand blij", aldus de beraadsvoorzitter.

Boete

Bruls wijst erop dat niet naleven van de toegangsregels ondernemers een boete kan opleveren of sluiting van de zaak. Dat is sinds de regels gelden ook een paar keer gebeurd. "We willen niet terug naar de oude coronamaatregelen, toen kantines en horeca helemaal gesloten waren of open met beperkingen."

Koninklijke Nederlandse Horeca (KHN) zegt vooral tevredenheid te zien bij bijvoorbeeld gemeenten en handhavers over hoe de horeca met de coronacontroles omgaat. "Wij krijgen geen signalen dat het niet goed zou gaan", aldus KHN-voorzitter Robèr Willemsen. Willemsen ziet ook dat horeca en klanten minder tegen de coronapas gekant zijn dan voor de invoering ervan. Hij denkt dat het draagvlak groter wordt als de verplichte sluiting om middernacht wordt opgeheven.

Meer uit Gezond

Volgende coronaverhoorweek trapt af met Diederik Gommers

DEN HAAG (ANP) - Diederik Gommers is volgende week maandag als eerste aan de beurt in een nieuwe verhoorweek door de parlementaire enquêtecommissie corona. Hij was tijdens de pandemie lid van het Outbreak Management Team, voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Intensive Care en afdelingshoofd Intensive Care in het Erasmus MC. De verhoorweek staat in het teken van impact op de zorg.

1 dag geleden
Rutte: Nederland ontsnapte in coronatijd maar net aan code zwart

DEN HAAG (ANP) - Nederland is tijdens de coronapandemie "door het oog van de naald gekropen" waar het gaat om het overeind houden van de ziekenhuiszorg. Code zwart kon maar net aan worden afgewend, "ook met dank aan Duitsland", zei oud-premier Mark Rutte in een verhoor door de parlementaire enquêtecommissie corona.

1 dag geleden
Coronacrisis riep ook in kabinet 'grote emoties' op, zegt Rutte

DEN HAAG (ANP) - De coronacrisis riep, zeker in de beginfase in het voorjaar van 2020, ook in het kabinet "grote emoties" op. Dat zei toenmalig minister-president Mark Rutte vrijdag tijdens zijn eerste verhoor door de parlementaire enquêtecommissie corona.

1 dag geleden
Schoof: onvoldoende energie gestopt in bereiken coronacritici

DEN HAAG (ANP) - De overheid heeft de groep mensen die kritisch waren op het corona- en vaccinatiebeleid niet weten te bereiken. Dat zei Dick Schoof, toen topambtenaar op het ministerie van Justitie en Veiligheid, tegen de parlementaire enquêtecommissie corona. Volgens hem is er onvoldoende energie gestoken in het contact met die groep, ook wel 'wappies' genoemd.

1 dag geleden
Geen alternatief voor aanvankelijke aanpak corona, zegt Schoof

DEN HAAG (ANP) - Er was "geen alternatief" voor de manier waarop het kabinet in de beginfase van de coronacrisis beslissingen nam. Dat heeft Dick Schoof, destijds de hoogste ambtenaar op het ministerie van Justitie en Veiligheid, gezegd tegen de parlementaire enquêtecommissie corona.

1 dag geleden
Radboudumc: deel van de twaalf medewerkers uit quarantaine

NIJMEGEN (ANP) - Een deel van de twaalf medewerkers van het Radboudumc die preventief in quarantaine zaten vanwege de kans op een besmetting met het hantavirus mogen vanaf donderdag weer uit quarantaine. Het gaat om medewerkers die hebben gewerkt met urine van een patiënt die besmet was met het hantavirus.

2 dagen geleden
Minister: zorgvilla's ExpertCare pas dicht bij goed alternatief

DEN HAAG (ANP) - Zorgaanbieder ExpertCare zal twee zorgvilla's voor ernstig gehandicapte kinderen voorlopig niet sluiten, tenzij voor de bewoners tijdig een andere plek wordt gevonden. Dat meldt minister Mirjam Sterk (Langdurige Zorg) in een brief aan de Tweede Kamer. De CDA-bewindsvrouw had eerder deze week een "heel stevig gesprek" met ExpertCare en zijn Duitse eigenaar, meldt haar woordvoerder.

2 dagen geleden