Na twintig jaar officieel einde Nederlandse missie Afghanistan
DEN HAAG (ANP) - Met een vlagceremonie op het terrein van het Nationaal Militair Museum in Soesterberg komt er officieel een einde aan bijna twintig jaar Nederlandse militaire inzet in Afghanistan. In die periode hebben ongeveer 30.000 Nederlandse militairen in Afghanistan gediend.
Met de overdracht van twee missievlaggen komt symbolisch een einde aan de langdurige uitzending. Een vlag wapperde in Kamp Holland in Uruzgan (2006-2010), de ander in Kamp Marmal in Mazar-e-Sharif waar Nederlandse militairen sinds 2015 actief waren voor de NAVO-operatie Resolute Support.
Oorspronkelijk was het voornemen dat de militairen tot eind dit jaar actief zouden zijn in Afghanistan. Maar de Amerikaanse regering kondigde in april aan uiterlijk 11 september het land te hebben verlaten. Omdat andere buitenlandse troepen voor hun inzet afhankelijk zijn van de Amerikanen besloot de NAVO de missie eveneens te beëindigen.
Bijna alle militairen zijn inmiddels teruggekeerd uit Afghanistan. De laatste jaren trainden en adviseerden zij de Afghaanse veiligheidsdiensten. Er zijn nog enkele Nederlandse militairen achtergebleven, maar ook zij komen binnenkort terug.
Tijdens de ceremonie blikken de demissionaire ministers Ank Bijleveld (Defensie) en Sigrid Kaag (Buitenlandse Zaken) en de Commandant der Strijdkrachten, generaal Onno Eichelsheim, terug op de Nederlandse inzet in Afghanistan. Bij de ceremonie is ook de ambassadeur van Afghanistan aanwezig.
Twintig jaar inzet in Afghanistan kostte aan 25 Nederlandse militairen het leven. Er vielen ongeveer 140 gewonden.
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - De systemen van Rijkswaterstaat die door een landelijke storing eruit liggen, beginnen langzaam weer te werken. Dat meldt de weg- en waterbeheerder op X, waar het voorlopig communiceert over actuele verkeersinformatie nu meerdere RWS-websites eruit liggen. "De eerste systemen komen inmiddels weer in de lucht, wat een hoopgevend signaal is."
10 minuten geledenTERNEUZEN (ANP) - In de buurt van het Zeeuwse Terneuzen zijn zaterdag twee auto's op elkaar gebotst. Bij het ongeval zijn vijf personen betrokken. Meerdere ambulances en traumahelikopters, waaronder eentje uit het Belgische Brugge, werden opgeroepen, meldde de veiligheidsregio.
53 minuten geledenLA GUAIRA (ANP) - Twee reddingsgroepen van USAR zijn zaterdag gelijk ingezet na aankomst op de plek waar het basiskamp in Venezuela wordt opgezet. Dat laat een woordvoerder van het Nederlandse Urban Search and Rescue weten.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Rijkswaterstaat (RWS) kampt met een landelijke technische storing. Hierdoor heeft het op meerdere plekken geen cameratoezicht en kan het geen rode kruizen plaatsen om rijstroken af te sluiten. Dit kan gevaarlijk zijn als er een voertuig stilstaat op de snelweg.
1 uur geledenDE BILT (ANP) - De hitte in Nederland wordt langzaam verdreven vanuit het kustgebied, meldt het KNMI zaterdagmiddag. Daardoor is in veel westelijke provincies niet meer code oranje van kracht, maar geel.
1 uur geledenBROUWERSDAM (ANP) - Door een blikseminslag bij het terrein van Concert at SEA zijn zaterdag aan het begin van de middag technische problemen ontstaan, meldt de organisatie. Bezoekers van Concert at SEA werden korte tijd van het terrein gehouden.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De aanvallen die dit weekend hebben plaatsgevonden tussen Iran en de Verenigde Staten komen voor de Nederlandse Commandant der Strijdkrachten niet als een verrassing. "Het is niet onverwacht dat dit soort over en weer beschietingen gebeuren", zegt Onno Eichelsheim.
3 uur geleden