Na 23 april nog maximaal 220 mensen opgevangen in Velsen
VELSEN (ANP) - Het cruiseschip dat aangemeerd ligt in Velsen en waarop sinds september vorig jaar zo'n duizend asielzoekers worden opgevangen, blijft na de geplande sluitingsdatum van 23 april nog maximaal zes weken in gebruik. Na die tijd mogen nog slechts 220 mensen op een kleinere locatie, opgevangen worden. Dat is de uitkomst van twee avonden vergaderen in de Velsense gemeenteraad.
De mensen die mogen blijven hebben de afgelopen tijd binding opgebouwd met Velsen, zoals gezinnen met schoolgaande kinderen en mensen die een opleiding volgen. Komende dinsdag maakt het gemeentebestuur het besluit officieel bekend, aldus een woordvoerder van de gemeente.
De afgelopen maanden is door uitstroom het aantal mensen teruggelopen tot naar schatting 900, zegt een woordvoerder van het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA). "Waar de bijna 700 mensen die uit Velsen moeten vertrekken naar toe gaan, is nog niet bekend. Achter de schermen wordt door het COA hard gewerkt om een nieuwe opvangplek voor hen."
Omwonenden
Het besluit van Velsen komt na raadpleging van omwonenden. Daaruit bleek dat 59 procent van de ondervraagden negatief staat tegenover langer blijven van het opvangschip. Dat was volgens het college van burgemeester en wethouders "een heldere uitkomst".
Het gemeentebestuur van Velsen had eerder deze maand al te kennen gegeven in de toekomst een klein zeecruiseschip of een riviercruiseboot te gebruiken als opvanglocatie voor de vluchtelingen die in Velsen blijven. Een geschikte locatie hiervoor is nog niet gevonden.
Tekorten in opvang
In september vorig jaar besloot de gemeenteraad dat het zeecruiseschip Silja Europa een half jaar duizend asielzoekers een onderkomen zou bieden. Er is in Nederland nog altijd een dreigend tekort aan plekken om asielzoekers onder te brengen. Zo moesten mensen vorig jaar regelmatig buiten slapen bij het aanmeldcentrum in Ter Apel.
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Een meerderheid van de Tweede Kamer wil dat het ongebreideld verzamelen van data door bedrijven online wordt aangepakt. Bedrijven verdienen geld aan het verzamelen en doorverkopen van data die worden verzameld via cookies en accountgegevens.
8 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Coalitiepartijen D66, VVD en CDA zouden het mooi vinden als Moerdijk kan blijven, maar willen dan wel zeker weten dat op een later moment de discussie over het Brabantse dorp niet opnieuw begint. Net als de oppositie is de coalitie ontevreden over het proces.
8 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Meerdere partijen blijven kritisch over het plan van minister Sophie Hermans (VVD) voor het verbeteren van vrouwengezondheid. De gezondheidsminister publiceerde donderdag de uitwerking ervan, maar volgens Lisa Vliegenthart van PRO en Sarah Dobbe ontbreken het geld en de concrete aanpak om de problemen echt aan te pakken.
9 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Progressief Nederland (PRO) wil geen voorkeur uitspreken over de toekomst van Moerdijk. "Die vraag vind ik te makkelijk," zegt Kamerlid Ani Zalinyan als andere Kamerleden van zowel oppositie als coalitie er in een debat over doorvragen. "Het helpt niet om te debatteren over behoud of niet. Dat kunnen we allemaal niet beloven." Het Kamerlid wil wel dat er "snel duidelijkheid" komt over het vervolgproces.
10 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Staatssecretaris Eelco Eerenberg (Belastingen) noemt geen cijfers over kosten en compensatie voor de gewenste aanpassing van de vermogensbelasting (box 3). De discussie over de inkomstentegenvallers voor de staatskas is volgens de D66-bewindsman "het politieke gesprek van het najaar."
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - Kinderombudsvrouw Margrite Kalverboer vindt "zonder twijfel" dat het kabinet tijdens de coronapandemie kinderrechten heeft geschonden, onder meer door de scholen te sluiten. Vooral de argumentatie daarbij verbijsterde haar, zei zij tegen de parlementaire enquêtecommissie corona.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - Nieuwe regels die ingrepen tegen wolven makkelijker maken, komen er hoe dan ook voor de zomer. Staatssecretaris Silvio Erkens (Natuur) wil er graag over praten met de Kamer, maar ook zonder debat zet hij zijn maatregelen door. "Ik vind het onverantwoord om het over de zomer heen te tillen", zei hij woensdag.
1 dag geleden