'Musea willen perspectief'
AMSTERDAM (ANP) - De Museumvereniging is "teleurgesteld" over het besluit van het kabinet om de musea voor de derde keer dit jaar te sluiten. "Musea hebben nu des te meer behoefte aan perspectief op heropening en versoepeling van de coronamaatregelen", aldus directeur Mirjam Moll.
Premier Mark Rutte kondigde maandagavond aan dat musea, net als andere takken van de vermaaksector zoals theaters, bioscopen, dierentuinen en attractieparken de deuren tot 19 januari moeten sluiten, om het aantal coronabesmettingen te doen dalen. "Juist in deze periode van het jaar is dat een ingrijpend besluit van het kabinet", zegt Moll. "Musea keken reikhalzend uit naar de kerstvakantie omdat hun verwachting was dat de beperkte bezoekcapaciteit dan, net als in de herfstvakantie, nagenoeg volledig benut zou worden. Juist voor families, gezinnen en millennials hebben veel musea speciaal aanbod ontwikkeld."
Moll wil dat musea in staat worden gesteld om zich goed voor te bereiden op de heropening vanaf 20 januari. De Museumvereniging roept het kabinet op een routekaart voor de culturele en creatieve sector op te stellen, zodat de branche makkelijker kan inspelen op wijzigingen in het overheidsbeleid. "Ook inzichten uit proeftuinen, fieldlabs en andere ontwikkelingen kunnen hierop van invloed zijn. Want de omgang met de coronapandemie is vooral gebaseerd op voortschrijdend inzicht."
Nieuwe slag
Na de heropening na de eerste lockdown kwamen veel minder mensen naar de musea door de beperkingen, de geringe aantallen buitenlandse toeristen en doordat belangstellenden zelf toch liever de kat uit de boom keken. De vraag rijst welke musea deze nieuwe slag, een wekenlange sluiting deels ook in de kerstvakantie, niet meer kunnen hebben.
De Museumvereniging verwachtte in september al een daling van 33 miljoen bezoekers vorig jaar naar ongeveer 9 miljoen bezoeken dit jaar. De verwachting was toen al dat de publieksgerelateerde inkomsten over dit jaar met 60 procent zouden dalen. De omzet van de musea was vorig jaar 1,1 miljard. Daarvan kwam de helft uit subsidies en de helft uit eigen inkomsten: entree, winkel, horeca, sponsoring, giften en zaalverhuur. Diverse musea zijn al ruim voor deze nieuwe lockdown begonnen met reorganiseren en het ontslaan van medewerkers.
De Museumvereniging wil dat het kabinet nog eens goed naar de werking van een aantal steunmaatregelen kijkt. Zo gebruiken gemeenten geld dat bedoeld is als noodsteun voor de culturele sector niet altijd ook daadwerkelijk voor musea en andere culturele instellingen, aldus de vereniging. Ook wil de vereniging dat binnen de Tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging voor Werkgelegenheid (NOW) en de Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL) beter rekening wordt gehouden met de seizoenspieken.
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - De Tweede Kamer snapt niet goed waarom van tevoren al is vastgelegd hoeveel lokale omroepen er nog mogen overblijven na een hervorming. Dinsdagavond debatteert de Kamer over een wetswijziging die de lokale omroepen moet versterken. Onderdeel daarvan is dat het aantal lokale omroepen wordt teruggebracht van ruim tweehonderd lokale omroepen naar tachtig streekomroepen.
4 uur geledenHILVARENBEEK (ANP) - Uit Safaripark Beekse Bergen in Hilvarenbeek is afgelopen weekend een aap ontsnapt. Het gaat om een mannelijke kuifmangabey die niet gevaarlijk is voor mensen of huisdieren, bevestigt een woordvoerster van het park na berichtgeving door het Brabants Dagblad.
5 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Meer geld moet naar infrastructuur, vinden partijen van links tot rechts in de Tweede Kamer. Op de vraag waar dat geld vandaan moet komen, klinken in een debat allerlei verschillende antwoorden, maar geen overeenstemming.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een meerderheid van de Eerste Kamer staat positief tegenover een wet die de rijksoverheid meer grip op woningbouw moet geven. Progressief Nederland, D66, VVD en CDA en ChristenUnie zeiden dat dinsdag in het debat over het wetsvoorstel.
6 uur geledenMIDDELBURG (ANP) - Het uitbundige declaratiegedrag van het FVD-Statenlid Martin Bos zou negatief kunnen uitstralen op de andere leden van Provinciale Staten in Zeeland, maar daar is absoluut geen aanleiding voor. Dat zei commissaris Hugo de Jonge naar aanleiding van berichtgeving door Omroep Zeeland. De zender meldde op basis van documenten die bij de provincie waren opgevraagd dat Bos in twee jaar tijd 117 keer uit eten was gegaan van belastinggeld. Hij deed dat uit naam van de FVD-fractie.
7 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Stoppersregelingen voor boeren zorgden de afgelopen zes jaar voor zo'n 9 procent minder stikstofuitstoot uit stallen, dat becijfert de Algemene Rekenkamer. In die jaren stelden opeenvolgende ministers van Landbouw 4,2 miljard euro beschikbaar voor veehouders die willen stoppen. Daarvan bleef 1,6 miljard euro op de plank liggen.
7 uur geledenDE BILT (ANP) - Het KNMI verwacht dat de nacht van donderdag op vrijdag de warmste wordt die ooit in Nederland is gemeten. Het weerinstituut gaat ervan uit dat de temperatuur in De Bilt dan niet onder de 24 graden zal zakken.
8 uur geleden