Mogelijk ook tijdens ochtendspits maandag hinder op spoor
UTRECHT (ANP) - Reizigers hebben maandag tijdens de ochtendspits misschien ook last van kapotte sporen in de Randstad. Op meerdere trajecten rijden zondag tot 01.00 uur al nauwelijks of minder treinen. "Mogelijk kunnen reizigers en vervoerders hier ook nog last van hebben in de maandagochtendspits", laat spoorbeheerder ProRail weten.
ProRail ging er eerder van uit dat de problemen tot zondag 18.00 uur zouden duren. Tot het einde van de dienstregeling van zondag rijden volgens de spoorbeheerder "zeer beperkt" treinen ten zuiden van Amsterdam en richting Breukelen en Utrecht. De NS meldt dat er "veel minder treinen rijden tussen Schiphol en Amsterdam Zuid, tussen Schiphol en Leiden en tussen Amsterdam Centraal en Utrecht".
De defecte sporen komen bovenop al geplande werkzaamheden aan het spoor in de Randstad. Onder andere tussen Amsterdam Centraal en Hoofddorp en tussen Schiphol en Hilversum reden daardoor al minder treinen. Het spoor in de Schipholtunnel wordt vernieuwd.
Excuses
Op meerdere plekken bij Amsterdam voldoet het spoor niet aan de normen. Volgens ProRail zijn er meer dan tien locaties "verspreid over meerdere kilometers" waar het spoor moet worden hersteld of gecontroleerd. Dit moet binnen 72 uur gebeuren, maar dat lukt niet. "Dat betekent dat er geen treinen meer over dit spoor mogen rijden totdat dit wel is gebeurd."
ProRail erkent "dat we hier iets fout hebben gedaan" en biedt daarvoor excuses aan.
Ajax - AZ
De verstoring heeft ook gevolgen voor de tienduizenden mensen die in Amsterdam zijn voor de wedstrijd Ajax - AZ in de Johan Cruijff ArenA en voor het evenement Holland Zingt Hazes in de nabijgelegen Ziggo Dome. De bezoekers moeten volgens NS rekening houden met minder treinen en met drukte.
Verder rijden er "waar mogelijk" langere treinen en worden er op station Bijlmer ArenA meer medewerkers ingezet "om alles in goede banen te leiden", laat een woordvoerder van NS weten. Reizigers kunnen met hun NS-vervoersbewijs ook gebruikmaken van de metro en tram in Amsterdam.
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - De uitstoot van broeikasgassen was in het eerste kwartaal van 2026 minder dan een jaar eerder. Dat melden het Centraal Bureau voor de Statistiek en het RIVM op basis van voorlopige cijfers. In het begin van dit jaar was de uitstoot ruim 5 procent minder dan in dezelfde periode in 2025.
1 uur geledenTER APEL (ANP) - In de nacht van dinsdag op woensdag brengen twaalf asielzoekers de nacht door op het voorterrein van het aanmeldcentrum in Ter Apel. Dat meldt hulporganisatie MiGreat.
5 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het luchtalarm blijft bestaan. Er komt een nieuw sirenenetwerk in samenwerking met Defensie. Dat meldt justitieminister David van Weel (VVD). In een brief spreekt hij van een "nieuw innovatief sirenenetwerk dat aansluit bij de eisen van deze tijd". Het moet ook landelijk bediend kunnen worden.
13 uur geledenNIJMEGEN (ANP) - Vijfhonderd inwoners van Nijmegen mogen vanaf 1 september een halfjaar gratis met de trein reizen, zowel in de spits als daarbuiten. De gemeente doet mee aan een proef van de NS. Die is bedoeld om "mobiliteitsongelijkheid tegen te gaan en beter inzicht te krijgen in de reisbehoefte van mensen voor wie reiskosten een drempel zijn".
16 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Deelnemers van besloten chatgroepen waarin beelden van seksueel misbruik worden uitgewisseld, moeten harder worden aangepakt, vinden Kamerleden van links tot rechts. Tijdens het wekelijkse vragenuur klonk meermaals de roep om deelname aan zo'n groep aan te merken als georganiseerde misdaad. Justitieminister David van Weel is bereid deze optie te onderzoeken en is net als Kamerleden geschokt door de zedenzaak die vorige week aan het licht kwam.
16 uur geledenUTRECHT (ANP) - Het Openbaar Ministerie heeft dinsdag vier jaar cel geƫist tegen twee mannen voor de verkrachting van een 17-jarig meisje in Nieuwegein, in de nacht van 18 op 19 oktober vorig jaar. Een van hen, Walco B. (45), werkte destijds als politieman bij het korps Midden-Nederland. Hij is inmiddels ontslagen.
17 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Bij de presentatie van het nieuwe rapport van Jason Bhugwandass worden de zeven jongeren herdacht die overleden zijn nadat zij op een ZIKOS-afdeling hebben gezeten. In Nieuwspoort presenteert Bhugwandass, zelf ervaringsdeskundige, het rapport 'Eenzaam gestorven', twee jaar nadat hij met een rapport de misstanden in de gesloten jeugdzorg aan het licht bracht.
17 uur geleden