Moeilijke opgave: Nederland moet veel schepen weer zelf bouwen
DEN HAAG (ANP) - Het kabinet moet ingrijpen om te voorkomen dat de scheepsbouwsector in Nederland verdwijnt. Gezant 'sectoragenda maritieme maakindustrie' Marja van Bijsterveldt wil dat Nederland weer een land van scheepsbouwers wordt, en denkt dat veel meer typen schepen weer op Nederlandse bodem kunnen worden ontworpen, gebouwd en onderhouden. Daar is nadrukkelijk wel regie door en steun van de overheid voor nodig, want doordat de overheid de afgelopen decennia scheepswerven amper heeft gesteund, zijn de problemen groot.
Het kabinet wil dan ook ingrijpen, en steekt de komende twee jaar 60 miljoen euro in innovatieve scheepsbouw. Dit moet helpen droge voeten te behouden, de energietransitie te versnellen, en de economische en militaire veiligheid te borgen, zegt het kabinet in reactie op het rapport van CDA'er Van Bijsterveldt, genaamd No Guts No Hollands Glorie. Ze denkt dat "alleen al in de categorie commerciële zeeschepen" in tien jaar tijd een verdubbeling mogelijk is van het aantal schepen dat in Nederland wordt gemaakt. Nu gaat het nog om 44 schepen gemiddeld per jaar, in 2033 moeten dit 90 schepen worden. "Ook zullen in Nederland meer marineschepen en schepen voor de Rijksrederij gebouwd gaan worden in de komende jaren."
De gezant erkent dat dit "geen sinecure" is. Europa heeft een flink deel van haar marktaandeel verloren, vooral aan Aziatische landen. Veertig jaar geleden had Europa nog 45 procent van de markt in handen, inmiddels gaat het nog maar om 4 procent. De "kritieke ondergrens is niet ver weg". Het beleid is de afgelopen decennia verwaarloosd, constateert het team van Van Bijsterveldt, dat maar liefst 25 grote problemen ziet die het moeilijk maken om de scheepsbouw terug te doen keren naar de hoogtijdagen.
De maritieme maaksector krijgt in andere landen veel meer overheidssteun, en in Nederland zelf worden scheepswerven bedreigd door woningbouw, het tekort aan (gekwalificeerd) personeel en beperkte financieringsopties. Volgens het team is het innovatiebudget de afgelopen jaren enorm uitgekleed en bij de inkoop van schepen door het Rijk worden Nederlandse belangen niet genoeg meegewogen.
Meer uit Financieel
AMSTERDAM (ANP) - HEMA komt volledig in handen van het investeringsvehikel van de familie Van Eerd, die ook eigenaar is van supermarktketen Jumbo. Het vehikel van de familie bezat al 50 procent van de aandelen van HEMA. Mississippi Ventures neemt de overige 50 procent over van de Nederlandse investeringsmaatschappij Parcom.
20 minuten geledenAMSTERDAM (ANP) - De AEX-index op het Damrak liet dinsdag weinig beweging zien na de kleine winstbeurt een dag eerder. Beleggers verwerkten de lagere slotstanden op Wall Street, waar de stemming onder meer werd gedrukt door flinke koersdalingen van de cryptomunten en cryptobedrijven. Het vooruitzicht dat de Bank of Japan de rente mogelijk later deze maand gaat verhogen, zorgde ook voor terughoudendheid.
1 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Jitse Groen treedt per 1 januari af als topman van Thuisbezorgd-moederbedrijf Just Eat Takeaway. Groen richtte het bedrijf in 2000 op.
1 uur geledenBERLIJN (ANP/DPA) - De neergang in de Duitse industrie begint structurele vormen aan te nemen en de regering doet te weinig om die industriële malaise tegen te gaan. Dat meldt de invloedrijke lobbygroep BDI die voor dit jaar opnieuw krimp verwacht van de industriële productie in Duitsland, wat dan het vierde jaar op rij zou zijn.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De Consumentenbond en claimorganisatie ConsumentenClaim hebben een meldpunt geopend voor mensen die zijn gedupeerd door koppelverkoop. Daardoor betalen mensen volgens de Consumentenbond vaak veel meer voor hun zorgverzekering dan nodig.
2 uur geledenDEN BOSCH (ANP) - TenneT geeft in Noord-Brabant de komende twee jaar 805 megawatt (MW) aan capaciteit vrij op het hoogspanningsnet. De netbeheerder meldt dat dit ruim vijf keer het vermogen van Den Bosch is en vergelijkbaar is met een derde van de huidige elektriciteitsvraag van de provincie. De vraag naar elektriciteit in Brabant neemt minder snel toe dan eerder werd verwacht. "Bovendien zijn we als een malle aan het investeren. En dat levert uiteindelijk capaciteit op", zegt Robert Kuik, directeur Netwerkplanning bij TenneT.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het dagelijks leven is in november gemiddeld 2,9 procent duurder geworden vergeleken met dezelfde maand een jaar geleden. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) op basis van een snelle raming. De inflatie was daarmee lager dan in oktober. In die maand nam de inflatie af tot 3,1 procent, van 3,3 procent in september.
3 uur geleden