Moeilijke opgave: Nederland moet veel schepen weer zelf bouwen
DEN HAAG (ANP) - Het kabinet moet ingrijpen om te voorkomen dat de scheepsbouwsector in Nederland verdwijnt. Gezant 'sectoragenda maritieme maakindustrie' Marja van Bijsterveldt wil dat Nederland weer een land van scheepsbouwers wordt, en denkt dat veel meer typen schepen weer op Nederlandse bodem kunnen worden ontworpen, gebouwd en onderhouden. Daar is nadrukkelijk wel regie door en steun van de overheid voor nodig, want doordat de overheid de afgelopen decennia scheepswerven amper heeft gesteund, zijn de problemen groot.
Het kabinet wil dan ook ingrijpen, en steekt de komende twee jaar 60 miljoen euro in innovatieve scheepsbouw. Dit moet helpen droge voeten te behouden, de energietransitie te versnellen, en de economische en militaire veiligheid te borgen, zegt het kabinet in reactie op het rapport van CDA'er Van Bijsterveldt, genaamd No Guts No Hollands Glorie. Ze denkt dat "alleen al in de categorie commerciƫle zeeschepen" in tien jaar tijd een verdubbeling mogelijk is van het aantal schepen dat in Nederland wordt gemaakt. Nu gaat het nog om 44 schepen gemiddeld per jaar, in 2033 moeten dit 90 schepen worden. "Ook zullen in Nederland meer marineschepen en schepen voor de Rijksrederij gebouwd gaan worden in de komende jaren."
De gezant erkent dat dit "geen sinecure" is. Europa heeft een flink deel van haar marktaandeel verloren, vooral aan Aziatische landen. Veertig jaar geleden had Europa nog 45 procent van de markt in handen, inmiddels gaat het nog maar om 4 procent. De "kritieke ondergrens is niet ver weg". Het beleid is de afgelopen decennia verwaarloosd, constateert het team van Van Bijsterveldt, dat maar liefst 25 grote problemen ziet die het moeilijk maken om de scheepsbouw terug te doen keren naar de hoogtijdagen.
De maritieme maaksector krijgt in andere landen veel meer overheidssteun, en in Nederland zelf worden scheepswerven bedreigd door woningbouw, het tekort aan (gekwalificeerd) personeel en beperkte financieringsopties. Volgens het team is het innovatiebudget de afgelopen jaren enorm uitgekleed en bij de inkoop van schepen door het Rijk worden Nederlandse belangen niet genoeg meegewogen.
Meer uit Financieel
WASHINGTON (ANP/BLOOMBERG) - De Verenigde Staten dreigen in de loop van 2027 een importheffing op chips uit China op te leggen. Dit meldt het Amerikaanse handelsagentschap USTR na onderzoek naar het beleid van China voor zijn chipindustrie.
15 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - De onduidelijkheid voor Nederlandse boeren en tuinders "is compleet", nu ze niet hoeven te rekenen op een nieuwe uitzondering op de Europese mestregels. Zo reageert land- en tuinbouworganisatie LTO Nederland op het door Brussel afgewezen verzoek.
1 uur geledenCAIRO (ANP/RTR) - Twee schepen van de grote Franse containervervoerder CMA CGM zijn weer door het Suezkanaal gevaren, meldt de autoriteit van het kanaal dinsdag. CMA CGM liet twee jaar geleden weten de belangrijke vaarroute voorlopig te mijden uit angst voor aanvallen van Houthi-rebellen.
1 uur geledenNEW YORK (ANP) - De aandelenbeurzen in New York zijn dinsdag gemengd geopend. De aandacht van beleggers op Wall Street ging onder meer uit naar cijfers over de groei van de Amerikaanse economie in het derde kwartaal. Dat cijfer kwam nu pas naar buiten door de wekenlange shutdown van de federale overheid, waardoor publicaties van macro-economische gegevens flinke vertraging opliepen.
1 uur geledenWASHINGTON (ANP/RTR/BLOOMBERG) - De Amerikaanse economie is in het derde kwartaal in het snelste tempo in twee jaar gegroeid, gesteund door veerkrachtige consumenten- en bedrijfsuitgaven en rustiger handelsbeleid. Dat volgt uit cijfers van het Bureau of Economic Analysis. De cijfers zouden eigenlijk veel eerder verschijnen, maar waren uitgesteld door de shutdown van de Amerikaanse overheid.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een massaclaim van beleggers in Airbusaandelen strandt bij het gerechtshof in Den Haag omdat claimstichting SILC niet wordt toegelaten om op te treden als belangenorganisatie. Volgens het hof is de stichting te nauw verweven met commerciƫle partijen die vooral aan de claim willen verdienen.
3 uur geledenDEN BOSCH (ANP) - Jumbo mag afscheid nemen van zijn huisbakkers, heeft de rechter in Den Bosch geoordeeld. De vorderingen van drie bakkerijen die via een rechtszaak wilden voorkomen dat hun overeenkomst met Jumbo in januari 2026 stopt, zijn afgewezen.
4 uur geleden