Moeilijke opgave: Nederland moet veel schepen weer zelf bouwen
DEN HAAG (ANP) - Het kabinet moet ingrijpen om te voorkomen dat de scheepsbouwsector in Nederland verdwijnt. Gezant 'sectoragenda maritieme maakindustrie' Marja van Bijsterveldt wil dat Nederland weer een land van scheepsbouwers wordt, en denkt dat veel meer typen schepen weer op Nederlandse bodem kunnen worden ontworpen, gebouwd en onderhouden. Daar is nadrukkelijk wel regie door en steun van de overheid voor nodig, want doordat de overheid de afgelopen decennia scheepswerven amper heeft gesteund, zijn de problemen groot.
Het kabinet wil dan ook ingrijpen, en steekt de komende twee jaar 60 miljoen euro in innovatieve scheepsbouw. Dit moet helpen droge voeten te behouden, de energietransitie te versnellen, en de economische en militaire veiligheid te borgen, zegt het kabinet in reactie op het rapport van CDA'er Van Bijsterveldt, genaamd No Guts No Hollands Glorie. Ze denkt dat "alleen al in de categorie commerciële zeeschepen" in tien jaar tijd een verdubbeling mogelijk is van het aantal schepen dat in Nederland wordt gemaakt. Nu gaat het nog om 44 schepen gemiddeld per jaar, in 2033 moeten dit 90 schepen worden. "Ook zullen in Nederland meer marineschepen en schepen voor de Rijksrederij gebouwd gaan worden in de komende jaren."
De gezant erkent dat dit "geen sinecure" is. Europa heeft een flink deel van haar marktaandeel verloren, vooral aan Aziatische landen. Veertig jaar geleden had Europa nog 45 procent van de markt in handen, inmiddels gaat het nog maar om 4 procent. De "kritieke ondergrens is niet ver weg". Het beleid is de afgelopen decennia verwaarloosd, constateert het team van Van Bijsterveldt, dat maar liefst 25 grote problemen ziet die het moeilijk maken om de scheepsbouw terug te doen keren naar de hoogtijdagen.
De maritieme maaksector krijgt in andere landen veel meer overheidssteun, en in Nederland zelf worden scheepswerven bedreigd door woningbouw, het tekort aan (gekwalificeerd) personeel en beperkte financieringsopties. Volgens het team is het innovatiebudget de afgelopen jaren enorm uitgekleed en bij de inkoop van schepen door het Rijk worden Nederlandse belangen niet genoeg meegewogen.
Meer uit Financieel
SUWON (ANP/BLOOMBERG) - Een aantal van Zuid-Korea's grootste bedrijven, waaronder Samsung en Hyundai, hebben toegezegd gezamenlijk ongeveer 550 miljard dollar te investeren in Zuid-Korea in de komende jaren. De aankondiging volgt op een ontmoeting met president Lee Jae-myung, die de economie probeert te versterken na de handelsdeal met de Verenigde Staten.
1 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Topman Christophe Fouquet van ASML maakt zich geen zorgen over het conflict tussen de Nederlandse overheid en China over de Nijmeegse chipmaker Nexperia. "We maken ons geen zorgen. Ik denk dat de zaak wel onder controle is", zei de topman van de chipmachinefabrikant uit Veldhoven zondag bij het programma Buitenhof.
2 uur geledenKYIV (ANP/AFP) - Oekraïne gaat gas importeren uit Griekenland om deze winter in de behoeften te kunnen voorzien. Dat heeft de Oekraïense president Volodymyr Zelensky zondag aangekondigd. De gasinfrastructuur van het land is geregeld doelwit van Russische aanvallen.
3 uur geledenSYDNEY (ANP/RTR/AFP) - Australië spoort de Verenigde Staten aan om alle importheffingen op Australische goederen te schrappen, nadat Donald Trump importheffingen op onder meer rundvlees heeft verlaagd. De Amerikaanse president verlaagde ook tarieven op ruim tweehonderd andere voedingsproducten, waaronder koffie, bananen en tomaten.
5 uur geledenAUSTIN (ANP) - Autoproducent Tesla heeft zijn toeleveranciers gevraagd geen in China gemaakte onderdelen meer te gebruiken voor auto's die in de Verenigde Staten worden geproduceerd. Leidinggevenden van de elektrische autofabrikant hebben moeite met de wisselende importtarieven in het handelsconflict tussen de VS en China. Dit bemoeilijkt de prijsstrategieën van het bedrijf, meldt The Wall Street Journal op basis van bronnen.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - Boerenorganisatie Agractie pleit voor minder regeldruk, "zodat boeren kunnen blijven produceren en consumenten toegang houden tot gezond en betaalbaar voedsel." De organisatie reageert hiermee op de voorspellingen van brancheverenigingen dat rundvlees volgend jaar nog fors duurder wordt.
1 dag geledenBRUSSEL (ANP) - De EU-lidstaten en het Europees Parlement hebben in de nacht van vrijdag op zaterdag een akkoord bereikt over de EU-begroting van 2026. Nederland, Finland en Oostenrijk hebben zich van stemming onthouden. Zweden stemde tegen. De landen vinden onder meer dat er te weinig wordt bezuinigd om dat vrijgekomen geld te besteden aan nieuwe prioriteiten. De vier voorzien daarmee een moeilijke opgave voor 2027. Ook Hongarije onthield zich van stemming.
1 dag geleden