
Moeilijke opgave: Nederland moet veel schepen weer zelf bouwen
DEN HAAG (ANP) - Het kabinet moet ingrijpen om te voorkomen dat de scheepsbouwsector in Nederland verdwijnt. Gezant 'sectoragenda maritieme maakindustrie' Marja van Bijsterveldt wil dat Nederland weer een land van scheepsbouwers wordt, en denkt dat veel meer typen schepen weer op Nederlandse bodem kunnen worden ontworpen, gebouwd en onderhouden. Daar is nadrukkelijk wel regie door en steun van de overheid voor nodig, want doordat de overheid de afgelopen decennia scheepswerven amper heeft gesteund, zijn de problemen groot.
Het kabinet wil dan ook ingrijpen, en steekt de komende twee jaar 60 miljoen euro in innovatieve scheepsbouw. Dit moet helpen droge voeten te behouden, de energietransitie te versnellen, en de economische en militaire veiligheid te borgen, zegt het kabinet in reactie op het rapport van CDA'er Van Bijsterveldt, genaamd No Guts No Hollands Glorie. Ze denkt dat "alleen al in de categorie commerciële zeeschepen" in tien jaar tijd een verdubbeling mogelijk is van het aantal schepen dat in Nederland wordt gemaakt. Nu gaat het nog om 44 schepen gemiddeld per jaar, in 2033 moeten dit 90 schepen worden. "Ook zullen in Nederland meer marineschepen en schepen voor de Rijksrederij gebouwd gaan worden in de komende jaren."
De gezant erkent dat dit "geen sinecure" is. Europa heeft een flink deel van haar marktaandeel verloren, vooral aan Aziatische landen. Veertig jaar geleden had Europa nog 45 procent van de markt in handen, inmiddels gaat het nog maar om 4 procent. De "kritieke ondergrens is niet ver weg". Het beleid is de afgelopen decennia verwaarloosd, constateert het team van Van Bijsterveldt, dat maar liefst 25 grote problemen ziet die het moeilijk maken om de scheepsbouw terug te doen keren naar de hoogtijdagen.
De maritieme maaksector krijgt in andere landen veel meer overheidssteun, en in Nederland zelf worden scheepswerven bedreigd door woningbouw, het tekort aan (gekwalificeerd) personeel en beperkte financieringsopties. Volgens het team is het innovatiebudget de afgelopen jaren enorm uitgekleed en bij de inkoop van schepen door het Rijk worden Nederlandse belangen niet genoeg meegewogen.
Meer uit Financieel
UTRECHT (ANP) - Vakbonden FNV en VVMC lijken niet onder de indruk van de reactie van NS op de door hen gestelde ultimatums. In principe heeft het spoorbedrijf nog even tijd om daarop te reageren, maar de brief van NS was "weinig hoopgevend", aldus VVMC-voorzitter Wim Eilert.
3 uur geledenUTRECHT (ANP) - De NS heeft zondagmiddag gereageerd op ultimatums van vakbonden. Het spoorbedrijf wil de bonden op die manier weer aan tafel krijgen om een nieuwe cao uit te onderhandelen. Het is nog niet duidelijk in hoeverre de vakbonden gehoor geven aan de reactie van NS, en daarmee in hoeverre stakingen zijn uitgesloten.
6 uur geledenNEW DELHI (ANP/BLOOMBERG) - De luchtvaartindustrie profiteert van lagere olieprijzen die de kosten van kerosine drukken. Als gevolg daarvan hebben airlines ruimte om de prijzen van vliegtickets te verlagen, vertelde directeur Willie Walsh van de internationale brancheorganisatie voor luchtvaartmaatschappijen IATA.
9 uur geledenDELHI (ANP) - De Indiase luchtvaartmaatschappij IndiGo gaat samenwerken met Delta Air Lines, Air France-KLM en Virgin Atlantic. Daarmee willen de airlines meer steden in India verbinden met bestemmingen in de Verenigde Staten, Canada en Europa. Dat hebben de luchtvaartmaatschappijen zondag aangekondigd.
9 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Het aantal verkochte nieuwe auto's in Nederland is in mei gestegen na vier maanden met dalende cijfers. Dat hebben de autobrancheorganisaties RAI Vereniging, BOVAG en RDC zondag gemeld. De verkoop van Tesla's zit echter nog altijd in het slop.
11 uur geledenBERLIJN (ANP/DPA) - De regering in Duitsland wil het aantrekkelijker maken voor Duitse bedrijven om over te stappen op een volledig elektrische auto. Het ministerie van Financiën is daarom van plan de belastingregels te wijzigen, meldt dpa op basis van een wetsvoorstel dat het persbureau heeft ingezien.
12 uur geledenWASHINGTON (ANP/AFP/BLOOMBERG) - Elon Musk ontkent extensief drugsgebruik tijdens de verkiezingscampagne van Donald Trump vorig jaar. Hij reageert daarmee op een bericht van The New York Times, waarin werd beweerd dat Musk veelvuldig ketamine en andere soorten drugs zou gebruiken. "Voor de duidelijkheid, ik gebruik GEEN drugs! The New York Times liegt", schreef Musk in een bericht op X.
13 uur geleden