Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Moederbedrijf KitKat en Maggi adverteert meer voor groei

Moederbedrijf KitKat en Maggi adverteert meer voor groei

VEVEY (ANP/BLOOMBERG) - Nestlé, het moederbedrijf van merken als KitKat, Maggi en Nescafé, gaat meer uitgeven aan reclames en marketing om zijn merken populairder te maken. De voorbije jaren had het bedrijf er last van dat consumenten door de hoge inflatie voor goedkopere merken in de supermarkt kozen. Ook dit jaar verwacht de eigenaar van voornamelijk A-merken gestegen kosten voor bijvoorbeeld koffie en cacao door te berekenen aan klanten, maar gaat daarbij "selectief" te werk om te kunnen blijven concurreren.

Dit jaar wil Nestlé een bedrag dat gelijkstaat aan 9 procent van de omzet uitgeven aan marketing en reclame. Vorig jaar was dat nog iets meer dan 8 procent. Tegelijkertijd wordt "concurrentie op prijs een prioriteit, tegen een achtergrond van sterke kostenstijgingen voor bepaalde ingrediënten, vooral koffie en cacao", schrijft het bedrijf bij zijn jaarcijfers.

Bij nieuwe chocoladeproducten kan ook het gehalte koek groter worden om stijgende cacaoprijzen op te vangen, zei topman Laurent Freixe in een gesprek met journalisten. Hij werkt ook aan kostenbesparingen van 2,5 miljard Zwitserse frank voor het einde van 2027, waarvan dit jaar 300 miljoen frank aan besparingen worden verwacht.

Vorig jaar steeg de omzet op eigen kracht, dus zonder effect van de verkoop van bedrijfsonderdelen of valutakoersen, met 2,2 procent. Anders dan in voorgaande jaren was dit niet alleen te danken aan hogere prijzen voor chocoladerepen of koffiepads, maar ook aan hogere aantallen verkochte producten. Op een omzet van 91,4 miljard frank (96,6 miljard euro) boekte het bedrijf een nettowinst van 10,9 miljard frank. Dat is een bijna 3 procent lager nettoresultaat dan een jaar eerder.

Meer uit Financieel

Aandeelhouders Electronic Arts akkoord met miljardenovername

REDWOOD CITY (ANP/BLOOMBERG) - De aandeelhouders van computerspellenbedrijf Electronic Arts (EA), bekend van games als EA Sports FC en The Sims, hebben ingestemd met de overname van 55 miljard dollar door een groep investeerders. Door die overname verdwijnt EA van de aandelenbeurs in New York.

14 minuten geleden
Novo Nordisk fors hoger op beurs na goedkeuring afslankpil in VS

AMSTERDAM (ANP) - Novo Nordisk was dinsdag een opvallende winnaar op de aandelenbeurs in Kopenhagen met een koerssprong van 7 procent. De Deense farmaceut heeft goedkeuring gekregen van de Amerikaanse geneesmiddelenautoriteit FDA om zijn succesvolle afslankmiddel Wegovy in pilversie te gaan verkopen in de Verenigde Staten. Novo Nordisk wil begin januari beginnen met de verkoop van de afslankpillen.

58 minuten geleden
Afslankmiddel Wegovy mag in de VS voortaan ook in pilvorm

KOPENHAGEN (ANP/BLOOMBERG/AFP) - De Deense farmaceut Novo Nordisk heeft in de Verenigde Staten goedkeuring gekregen om een pilversie van zijn succesvolle obesitasinjectie Wegovy op de markt te brengen. "Met de goedkeuring van de Wegovy-pil vandaag krijgen patiënten een handige, dagelijkse pil die hen kan helpen net zoveel gewicht te verliezen als de oorspronkelijke Wegovy-injectie", stelt topman Mike Doustdar.

1 uur geleden
Kweekvleesbedrijf Mosa Meat haalt opnieuw miljoenen euro's op

MAASTRICHT (ANP) - Kweekvleesbedrijf Mosa Meat heeft nog eens 15 miljoen euro opgehaald bij investeerders. Waar branchegenoot Meatable moet stoppen om geldproblemen, lukt het Mosa Meat dus wel nieuwe financiering te vinden. Eerder werd al 40 miljoen euro opgehaald en er was een crowdfundingcampagne, waarmee in de afgelopen twee jaar in totaal 58 miljoen euro is binnengebracht.

1 uur geleden
Autoverkoop EU voor vijfde maand op rij gestegen

BRUSSEL (ANP) - De verkoop van nieuwe personenauto's in de Europese Unie is in november voor de vijfde maand op rij gestegen. Volgens de Europese autobrancheorganisatie ACEA steeg de verkoop met 2,1 procent in vergelijking met een jaar eerder, tot 887.491 nieuwe auto's.

2 uur geleden
Onlinesupermarkt Crisp voorziet eerste maand met zwarte cijfers

AMSTERDAM (ANP) - Onlinesupermarkt Crisp verwacht deze maand voor het eerst winst te maken, wanneer wordt gecorrigeerd voor onder meer belastingen. Volgens de in 2018 opgezette boodschappenapp is die mijlpaal het resultaat van structurele verbeteringen in voorafgaande jaren.

2 uur geleden
Beursgraadmeters VS dicht bij records aan het begin van kerstweek

NEW YORK (ANP) - De Amerikaanse aandelenmarkten zijn de verkorte kerstweek positief begonnen, vooral doordat technologieaandelen opnieuw gewild waren bij beleggers. Deze aandelen zijn sinds vorige week weer aan het stijgen, gestuwd door sterke vooruitzichten van chipbedrijf Micron Technology en een meevallend inflatierapport. Daardoor liggen de toonaangevende Amerikaanse beursgraadmeters S&P 500 en de Dow-Jonesindex nog geen 1 procent onder hun record van 11 december.

11 uur geleden