
Moederbedrijf KitKat en Maggi adverteert meer voor groei
VEVEY (ANP/BLOOMBERG) - Nestlé, het moederbedrijf van merken als KitKat, Maggi en Nescafé, gaat meer uitgeven aan reclames en marketing om zijn merken populairder te maken. De voorbije jaren had het bedrijf er last van dat consumenten door de hoge inflatie voor goedkopere merken in de supermarkt kozen. Ook dit jaar verwacht de eigenaar van voornamelijk A-merken gestegen kosten voor bijvoorbeeld koffie en cacao door te berekenen aan klanten, maar gaat daarbij "selectief" te werk om te kunnen blijven concurreren.
Dit jaar wil Nestlé een bedrag dat gelijkstaat aan 9 procent van de omzet uitgeven aan marketing en reclame. Vorig jaar was dat nog iets meer dan 8 procent. Tegelijkertijd wordt "concurrentie op prijs een prioriteit, tegen een achtergrond van sterke kostenstijgingen voor bepaalde ingrediënten, vooral koffie en cacao", schrijft het bedrijf bij zijn jaarcijfers.
Bij nieuwe chocoladeproducten kan ook het gehalte koek groter worden om stijgende cacaoprijzen op te vangen, zei topman Laurent Freixe in een gesprek met journalisten. Hij werkt ook aan kostenbesparingen van 2,5 miljard Zwitserse frank voor het einde van 2027, waarvan dit jaar 300 miljoen frank aan besparingen worden verwacht.
Vorig jaar steeg de omzet op eigen kracht, dus zonder effect van de verkoop van bedrijfsonderdelen of valutakoersen, met 2,2 procent. Anders dan in voorgaande jaren was dit niet alleen te danken aan hogere prijzen voor chocoladerepen of koffiepads, maar ook aan hogere aantallen verkochte producten. Op een omzet van 91,4 miljard frank (96,6 miljard euro) boekte het bedrijf een nettowinst van 10,9 miljard frank. Dat is een bijna 3 procent lager nettoresultaat dan een jaar eerder.
Meer uit Financieel
PARAMARIBO (ANP/RTR) - Het Maleisische oliebedrijf Petronas begint zondag met het boren naar olie voor de kust van Suriname. De proefboringen zijn bedoeld om extra oliereserves op te sporen, maakte het Surinaamse staatsoliebedrijf Staatsolie zaterdag bekend.
14 uur geledenPARIJS (ANP) - Vanaf 2028 kan Europa het zonder Russisch gas stellen, doordat er in de Verenigde Staten en Qatar volop nieuwe exportinstallaties voor vloeibaar gemaakt aardgas (lng) worden gebouwd. Dat zei Patrick Pouyanné, topman van het Franse olie- en gasconcern TotalEnergies.
15 uur geledenMOSKOU (ANP/BLOOMBERG) - Rusland heeft zijn exportheffing op tarwe voor het eerst naar nul verlaagd sinds de invoering in juni 2021, om de stagnerende graanverkoop aan te jagen. De maatregel volgt op een sterke daling van de Russische export van tarwe. Het land is wereldwijd de grootste exporteur van deze graansoort, maar voerde in juni slechts 1,12 miljoen ton uit. Dat is een kwart van de hoeveelheid van een jaar geleden.
15 uur geledenSJANGHAI (ANP/AFP) - China heeft zaterdag zijn eerste Legoland geopend, het grootste attractiepark van de Legoketen ter wereld. Duizenden bezoekers trokken naar het nieuwe park in Shanghai, dat het toerisme in China moet aanjagen.
16 uur geledenWENEN (ANP/BLOOMBERG/RTR) - Het oliekartel OPEC+ gaat de olieproductie volgende maand aanzienlijk sterker verhogen dan eerder voorzien. Onder leiding van Saudi-Arabië en Rusland verhoogt de alliantie de productie met 548.000 vaten per dag. In de voorgaande maanden werd de productie telkens met 411.000 vaten per dag opgevoerd. Dit was al drie keer zo veel als oorspronkelijk gepland.
16 uur geledenHANOI (ANP/BLOOMBERG) - De economie van Vietnam is in de eerste helft van dit jaar met ruim 7,5 procent gegroeid, de hoogste groei in meer dan tien jaar. Dat komt vooral door een sterke export. De Vietnamese economie profiteert ook in toenemende mate van het toerisme.
18 uur geledenWENEN (ANP/BLOOMBERG) - Het oliekartel OPEC+ zal in augustus de olieproductie fors sterker opvoeren dan aanvankelijk verwacht. Onder leiding van Saudi-Arabië en Rusland verhoogt de alliantie de productie met 550.000 vaten per dag, aldus afgevaardigden. In de voorgaande maanden werd de productie telkens met 411.000 vaten per dag opgevoerd.
19 uur geleden