Moeder veroordeeld tot 5 jaar cel voor doden baby Sem Vijverberg
ARNHEM (ANP) - De rechtbank in Arnhem heeft woensdag de 41-jarige Margot H. veroordeeld tot vijf jaar cel voor het doden van haar baby Sem Vijverberg in januari 2006. Ze heeft het jongetje binnen twaalf uur na zijn geboorte met geweld om het leven gebracht en achtergelaten in een vijver in haar woonplaats Doetinchem, oordeelt de rechtbank. "Een gruwelijker en verdrietiger begin van een mensenleven laat zich niet denken", zei de rechtbankvoorzitter.
H. werd in september 2022 opgepakt na een tip als gevolg van uitvoerige media-aandacht voor de coldcase. DNA-onderzoek heeft daarna uitgewezen dat H. de biologische moeder is van het jongetje, dat zijn voornaam kreeg van de kinderen die de pasgeborene in een bevroren rietkraag hadden gevonden. De moeder zegt dat ze geen herinneringen heeft aan de zwangerschap en de bevalling. De rechtbank gelooft dit niet en gaat uit van "gesimuleerd geheugenverlies".
Het Openbaar Ministerie had tegen de moeder vier jaar cel geëist voor doodslag. Volgens het OM zijn er geen reële alternatieve scenario's die tot de dood van de baby hebben geleid en de rechtbank is het daarmee eens.
Hogere straf
De rechtbank legde een hogere straf op, omdat de geëiste vier jaar cel volgens de rechters onvoldoende recht doet aan de ernst van het misdrijf. De rechtbank heeft de straf niet willen matigen ondanks dat het al bijna negentien jaar geleden is. "Het is aan de verdachte zelf te wijten dat ze nu pas de consequenties van haar daad moet ondervinden", klonk het in het vonnis. "Het bewijs dat er tegen de vrouw ligt, schreeuwt om een verklaring van haar, maar deze bleef uit."
Tijdens de rechtszaak bleek dat H. ruim een jaar lang tien keer een afspraak met de politie had afgezegd, om niet altijd geldige redenen. Zo vertelde ze de politie dat ze in quarantaine zat, terwijl ze gewoon naar haar werk ging. Mede daardoor noemt de rechtbank haar wisselende verklaringen onbetrouwbaar en daarom gelooft de rechtbank ook niet dat ze aan geheugenverlies lijdt. "Het heeft er alle schijn van dat ze al wist dat ze de moeder van Sem was en dat ze het gesprek hierover met de politie uit de weg wilde gaan."
De verdachte hoorde het vonnis zonder zichtbare emoties aan. Haar advocaten Petra Breukink en Brigitte Roodveldt kondigden direct na de uitspraak hoger beroep aan. "Het is een vonnis dat gebaseerd is op aannames", reageerden ze. "Je kunt namelijk niet invullen wat er is gebeurd." H. reageerde volgens haar advocaten na afloop verbijsterd en in shock op het vonnis.
Meer uit Binnenland
DE BILT (ANP) - In de provincies Limburg, Noord-Brabant en Gelderland geldt vrijdagavond en -nacht code geel vanwege onweersbuien. Het KNMI gaf eerder al code rood af vanwege extreme hitte, maar waarschuwt nu ook voor enkele zware onweersbuien. Daarbij is er kans op zware windstoten en veel neerslag. Het kan ook gaan hagelen.
38 minuten geledenDE BILT (ANP) - In De Bilt is voor het eerst een officiële tropennacht in juni gemeten. De temperatuur daalde gedurende het etmaal van donderdag niet onder de 20 graden en kwam uit op een minimum van 21,3 graden. Daarmee was sprake van de warmste juninacht sinds het begin van de metingen, meldt Weeronline.
1 uur geledenLONDEN (ANP) - De huidige hittegolf in Europa komt "onmiskenbaar" door klimaatverandering. Dat concludeert het internationale onderzoekscollectief World Weather Attribution (WWA) in een analyse, waaraan ook onderzoekers van het KNMI hebben meegewerkt. Vijftig jaar geleden was het volgens de analisten vrijwel onmogelijk geweest dat de thermometer de huidige temperaturen zou aantikken.
2 uur geledenBIDDINGHUIZEN (ANP) - Hardstylefestival Defqon.1 in Biddinghuizen wordt vanwege de verwachte extreme temperaturen voortijdig beëindigd. Alle bezoekers zijn om middernacht ingelicht. Zij worden gevraagd om de camping in de loop van vrijdag te verlaten, heeft de organisatie bekendgemaakt.
7 uur geledenDEN HAAG (ANP) - PostNL bezorgt vrijdag geen post en brievenbuspakjes in de provincies waar vanaf middernacht code rood geldt in verband met extreme hitte. Omdat postbezorgers hun werk grotendeels te voet of op de fiets uitvoeren, heeft PostNL besloten de bezorging in die gebieden te staken. "De veiligheid en gezondheid van onze medewerkers staan voorop", aldus het bedrijf.
7 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De Amsterdamse veiligheidsregio adviseert organisatoren van evenementen in de regio om die vrijdag af te gelasten in verband met de verwachte extreme hitte. Dat meldt een woordvoerder namens de Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland, waaronder behalve Amsterdam ook Aalsmeer, Amstelveen, Diemen, Ouder-Amstel en Uithoorn vallen.
10 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Onlinesupermarkt Picnic bezorgt vrijdag vanwege de hitte alleen 's ochtends en 's avonds. Tussen 13.00 en 18.00 uur is er geen bezorging.
11 uur geleden