Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Moeder gedode Sumanta Bansi 'diep teleurgesteld' over vonnis

Moeder gedode Sumanta Bansi 'diep teleurgesteld' over vonnis

PARAMARIBO (ANP) - De moeder van Sumanta Bansi is "diep teleurgesteld" dat Manodj B. maandag ook in hoger beroep is veroordeeld tot vijftien jaar celstraf voor doodslag. "Ik had meer verwacht, een hogere straf", zegt Sharmila Nanda in een eerste reactie tegen het Surinaamse station Radio ABC. Zij heeft de zitting in Paramaribo online gevolgd.

De nu 43-jarige Manodj B. is veroordeeld voor doodslag, maar de moeder van het slachtoffer vindt dat de man zijn actie zorgvuldig heeft voorbereid. "Je hebt iemands dochter van haar leven beroofd en dat alles heb je bewust gedaan", zegt Nanda. "En ik zeg: er is sprake van dubbele moord, want Sumanta was zwanger."

Sumanta's moeder was in juli als nabestaande aanwezig bij een zitting van het hof in Amsterdam. Daar deed zij een emotionele oproep aan B. om eerlijk te zijn. Tot nu toe heeft zij geen duidelijkheid. "Het is gewoon een wond die niet te genezen is. Ik zit ermee, wij kennen ook het motief nog niet. Hij heeft niet alles verteld, waarom hij dit heeft gedaan."

Sumanta Bansi studeerde biomedische wetenschappen in Amsterdam. Zij woonde in Hoorn bij het gezin van B., maar verdween plotseling in februari 2018. Haar moeder sloeg alarm toen zij haar dochter niet kon bereiken. De verdachte ontkende lange tijd alle betrokkenheid en onthulde pas na zijn veroordeling in juli 2023 waar hij de stoffelijke resten van Bansi had begraven.

Meer uit Binnenland

ANWB: schakel vrijdag alleen pechhulp in als dat noodzakelijk is

DEN HAAG (ANP) - De ANWB roept leden en klanten op om vrijdag alleen als het echt noodzakelijk is contact op te nemen bij pech. "We willen juist in deze extreme omstandigheden klaarstaan voor onze leden die het het hardst nodig hebben", zegt Eva-Marie Beij, directeur ANWB Wegenwacht. "Alle andere pechgevallen helpen we graag weer als de temperaturen iets gedaald zijn."

11 minuten geleden
Scholen schrappen vrijdag lessen vanwege hitte

DEN HAAG (ANP) - Op meerdere plekken in het land hoeven kinderen vrijdag niet naar school te gaan omdat het bijzonder warm wordt. Zo houden alle 51 scholen van onderwijsstichting De Haagse Scholen hun deuren vrijdag gesloten vanwege de hitte. Ouders zijn daarover geïnformeerd, laat een woordvoerder weten. Voor kinderen die nergens terechtkunnen, wordt noodopvang geregeld op school.

1 uur geleden
Vrijdag geen rijexamens in provincies waar code rood geldt

RIJSWIJK (ANP) - Het CBR neemt vrijdag in de provincies waar code rood geldt geen theorie-examens, praktijkexamens, tussentijdse toetsen, rijtesten en cursussen af. Alleen in de provincies Friesland, Groningen, Drenthe en Zeeland gaan alle examens en cursussen door.

1 uur geleden
Attractieparken Walibi en Drievliet vrijdag dicht door code rood

DEN HAAG (ANP) - Walibi Holland en Drievliet zijn vrijdag gesloten vanwege de verwachte hitte, waarvoor het KNMI code rood heeft afgegeven. "De veiligheid van onze gasten en medewerkers staat altijd voorop", meldt Walibi. Mensen die al een kaartje hadden voor het attractiepark in Biddinghuizen, kunnen dat vanaf vrijdag omzetten naar een andere datum.

1 uur geleden
Liander stelt werkzaamheden uit vanwege hitte

ARNHEM (ANP) - Netbeheerder Liander stelt geplande werkzaamheden aan het gas- en elektriciteitsnet uit in de gebieden waarin het bedrijf actief is, behalve in Friesland. Het gaat om Noord-Holland, Zuid-Holland, Flevoland en Gelderland. In die provincies geldt vrijdag code rood omdat het extreem warm kan worden.

2 uur geleden
Zittingen van rechtszaken in provincies met code rood geschrapt

DEN HAAG (ANP) - Fysieke zittingen van rechtszaken gaan vrijdag niet door in de provincies waarvoor code rood geldt. Een uitzondering zijn spoedzittingen, zoals over zorgmachtigingen of ondertoezichtstelling, al kan een rechter besluiten dat de zitting online plaatsvindt, meldt Rechtspraak.nl.

2 uur geleden
Rijkswaterstaat: bij extreme hitte alleen weg op als dat nodig is

DEN HAAG (ANP) - Rijkswaterstaat adviseert weggebruikers om vrijdag alleen de weg op te gaan als dat nodig is. Het KNMI heeft voor het grootste deel van het land code rood afgegeven vanwege extreme hitte. Wie toch de snelweg op gaat, moet zich goed voorbereiden door bijvoorbeeld voldoende water en een paraplu of parasol mee te nemen, aldus Rijkswaterstaat.

2 uur geleden