Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Model met stoma in nieuwe reclame HEMA zorgt voor veel reacties

Model met stoma in nieuwe reclame HEMA zorgt voor veel reacties

AMSTERDAM (ANP) - Een nieuwe ondergoedcampagne van HEMA met een model met een stoma roept veel reacties op. Op sociale media zijn vrijwel alle commentaren positief, maar marketingdeskundigen hebben toch hun twijfels.

HEMA wil met de reclame graag benadrukken dat de keten "van iedereen" is. In de campagne zijn daarom verschillende vrouwen te zien, met verschillende figuren, leeftijden en huidskleuren. Daarmee plaatst HEMA zich in een lange rij van winkelketens en merken die eerder al afweken van stereotype slanke modellen, om wat meer 'normale' mensen te laten zien.

Het model met stoma is Lynn Quanjel, die in het echt ook een stoma heeft. Aan vrouwenblad Linda heeft ze laten weten dat ze het dragen van een stoma zo normaal mogelijk wil maken. "Hoe vaker je het voorbij ziet komen, hoe normaler het wordt. Elke kans die ik daarvoor krijg, pak ik."

Enthousiaste reacties

Op de Facebookpagina van HEMA staat het vol met enthousiaste reacties. "Dit helpt taboes doorbreken", reageert iemand. "Eindelijk een foto met een stoma. Wat goed om te zien dat we dat ideaalbeeld eens de deur uit doen en kiezen voor realiteit", geeft een ander aan. Ook de Stomavereniging in Nederland is positief.

Econoom en marketingdeskundige Cor Molenaar snapt de stap van HEMA, maar ziet het nut er niet van in omdat de keten met de stoma uiteindelijk maar een beperkte groep mensen zal aanspreken. "En het voegt niets toe. Het zegt niets over de maat ondergoed. Klanten zullen bij HEMA toch ook niet gaan vragen waar het stoma-ondergoed ligt?"

Sympathiek

Merkenexpert Paul Moers noemt de campagne van HEMA "sympathiek" en denkt dat de keten hiermee vooral wil opvallen. Hij vreest echter dat de stap van HEMA nog wat te vroeg komt. De vooruitstrevende reclames lijken geen gelijke tred te houden met de situatie in de winkels zelf, die volgens hem amper zijn vernieuwd. "De bekende iconen van HEMA, de rookworst, de tompouce en Jip en Janneke, komen allemaal uit de vorige eeuw."

Volgens Moers heeft de keten zijn imago in Nederland de laatste jaren enorm verwaarloosd. Grote investeringen werden vooral in het buitenland gedaan. Sinds HEMA onlangs is overgenomen door de familie achter supermarktketen Jumbo lijkt er verandering te komen, is zijn indruk. "Maar er is nog veel in te halen. De winkels van HEMA zijn nog precies hetzelfde." Rivalen als Blokker en de Bijenkorf hebben volgens Moers afgelopen jaren wel veel gedaan om met hun tijd mee te gaan.

Meer uit Financieel

Meta wint grote concurrentiezaak VS, ontloopt gedwongen splitsing

WASHINGTON (ANP/BLOOMBERG) - Meta heeft een grote concurrentierechtszaak gewonnen in de Verenigde Staten. Daardoor ontloopt het moederbedrijf van Facebook, WhatsApp en Instagram een mogelijke gedwongen opsplitsing, iets waarop toezichthouders uit waren. De uitspraak lijkt een grote nederlaag voor de federale overheid.

4 minuten geleden
Europese beurzen verder omlaag, AkzoNobel verliest na fusieplan

AMSTERDAM (ANP) - Europese aandelenmarkten daalden dinsdag tot het laagste niveau in een maand door de groeiende vrees onder beleggers voor een AI-bubbel. Ook op Wall Street kleurden de koersenborden opnieuw rood. In Amsterdam ging AkzoNobel (min 3,3 procent) flink omlaag.

1 uur geleden
Zorgen werkgevers omdat loonsverhogingen maar langzaam afzwakken

DEN HAAG (ANP) - De loonsverhogingen in Nederland zwakken af, maar volgens werkgevers gaat dit proces te langzaam. Werkgeversvereniging AWVN vreest dat hogere loonkosten op lange termijn het concurrentievermogen verder uithollen en investeringsbeslissingen in het nadeel van Nederland doen uitvallen.

2 uur geleden
Verfmaker Axalta stijgt op Wall Street na fusieplan met AkzoNobel

NEW YORK (ANP) - Axalta Coating Systems behoorde dinsdag tot de winnaars op de beurzen in New York. Amerikaanse beleggers reageerden verheugd op de aankondiging dat het verfbedrijf gaat fuseren met zijn Nederlandse branchegenoot AkzoNobel. Door de fusie ontstaat de op een na grootste verf- en coatingsfabrikant ter wereld, na Sherwin-Williams. Axalta steeg 2,3 procent.

3 uur geleden
Veel consumenten hebben moeite met vergelijken energiecontracten

DEN HAAG (ANP) - Veel consumenten ondervinden moeilijkheden bij het vergelijken van energiecontracten en aanbiedingen, concludeert de Autoriteit Consument & Markt (ACM) na onderzoek. Om de transparantie en vergelijkbaarheid te vergroten, start de ACM een nieuw onderzoek naar manieren om deze processen te verbeteren.

4 uur geleden
Eurogroep-voorzitter Donohoe vertrekt naar Wereldbank

WASHINGTON (ANP/AFP) - De Ierse politicus Paschal Donohoe krijgt een hoge positie binnen de Wereldbank, maakt het instituut voor ontwikkelingsfinanciering bekend. Hij legt daarom zijn functie van minister van Financiën van Ierland neer en zwaait af als voorzitter van de Eurogroep.

5 uur geleden
Tankbouwer Rheinmetall verwacht vervijfvoudiging omzet tegen 2030

DÜSSELDORF (ANP/BLOOMBERG) - Het Duitse defensieconcern Rheinmetall verwacht dat de jaarlijkse omzet tegen 2030 ongeveer vervijfvoudigt ten opzichte van de behaalde 9,8 miljard euro vorig jaar. Topman Armin Papperger voorziet dat de jaarlijkse inkomsten dan 50 miljard euro bedragen, zei hij dinsdag. Het geld stroomt al tijden binnen bij de wapenfabrikant, nu Europese regeringen honderden miljarden vrijmaken voor herbewapening en defensieversterking.

5 uur geleden