Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Model met stoma in nieuwe reclame HEMA zorgt voor veel reacties

Model met stoma in nieuwe reclame HEMA zorgt voor veel reacties

AMSTERDAM (ANP) - Een nieuwe ondergoedcampagne van HEMA met een model met een stoma roept veel reacties op. Op sociale media zijn vrijwel alle commentaren positief, maar marketingdeskundigen hebben toch hun twijfels.

HEMA wil met de reclame graag benadrukken dat de keten "van iedereen" is. In de campagne zijn daarom verschillende vrouwen te zien, met verschillende figuren, leeftijden en huidskleuren. Daarmee plaatst HEMA zich in een lange rij van winkelketens en merken die eerder al afweken van stereotype slanke modellen, om wat meer 'normale' mensen te laten zien.

Het model met stoma is Lynn Quanjel, die in het echt ook een stoma heeft. Aan vrouwenblad Linda heeft ze laten weten dat ze het dragen van een stoma zo normaal mogelijk wil maken. "Hoe vaker je het voorbij ziet komen, hoe normaler het wordt. Elke kans die ik daarvoor krijg, pak ik."

Enthousiaste reacties

Op de Facebookpagina van HEMA staat het vol met enthousiaste reacties. "Dit helpt taboes doorbreken", reageert iemand. "Eindelijk een foto met een stoma. Wat goed om te zien dat we dat ideaalbeeld eens de deur uit doen en kiezen voor realiteit", geeft een ander aan. Ook de Stomavereniging in Nederland is positief.

Econoom en marketingdeskundige Cor Molenaar snapt de stap van HEMA, maar ziet het nut er niet van in omdat de keten met de stoma uiteindelijk maar een beperkte groep mensen zal aanspreken. "En het voegt niets toe. Het zegt niets over de maat ondergoed. Klanten zullen bij HEMA toch ook niet gaan vragen waar het stoma-ondergoed ligt?"

Sympathiek

Merkenexpert Paul Moers noemt de campagne van HEMA "sympathiek" en denkt dat de keten hiermee vooral wil opvallen. Hij vreest echter dat de stap van HEMA nog wat te vroeg komt. De vooruitstrevende reclames lijken geen gelijke tred te houden met de situatie in de winkels zelf, die volgens hem amper zijn vernieuwd. "De bekende iconen van HEMA, de rookworst, de tompouce en Jip en Janneke, komen allemaal uit de vorige eeuw."

Volgens Moers heeft de keten zijn imago in Nederland de laatste jaren enorm verwaarloosd. Grote investeringen werden vooral in het buitenland gedaan. Sinds HEMA onlangs is overgenomen door de familie achter supermarktketen Jumbo lijkt er verandering te komen, is zijn indruk. "Maar er is nog veel in te halen. De winkels van HEMA zijn nog precies hetzelfde." Rivalen als Blokker en de Bijenkorf hebben volgens Moers afgelopen jaren wel veel gedaan om met hun tijd mee te gaan.

Meer uit Financieel

ABN AMRO voorziet groot banenverlies door krimp veestapel

AMSTERDAM (ANP) - De veestapel krimpt naar verwachting tussen de 15 en 18 procent richting het einde van het decennium, meldt ABN AMRO in een onderzoeksrapport. Daardoor kunnen duizenden banen verloren gaan. De krimp is volgens de bank het gevolg van de beëindigings- en afromingsregelingen van de overheid, die door de stikstofcrisis genoodzaakt is hard in te grijpen in de veeteelt.

2 uur geleden
Veel websites niet toegankelijk genoeg voor mensen met beperking

DEN HAAG (ANP) - Een ruime meerderheid van de websites en apps is nog niet voldoende toegankelijk voor mensen met een beperking, terwijl de nieuwe Europese regels die dit voorschrijven later deze week al ingaan. Ondernemersorganisaties VNO-NCW en MKB-Nederland waarschuwen daarom dat ondernemers snel actie moeten ondernemen, anders kunnen ze op de vingers worden getikt door toezichthouders en volgen later mogelijk boetes.

2 uur geleden
Maersk blijft door Straat van Hormuz varen

OSLO (ANP/RTR) - De grote rederij A.P. Møller-Maersk blijft door de Straat van Hormuz varen, na de Amerikaanse aanvallen op Iraanse nucleaire installaties in de nacht van zaterdag op zondag. De Deense containervervoerder zegt wel klaar te zijn om dit te heroverwegen op basis van de beschikbare informatie.

11 uur geleden
Analisten verwachten hogere olieprijzen na aanvallen VS op Iran

NEW YORK (ANP/RTR/BLOOMBERG) - Handelaren maken zich op voor stijgende olieprijzen en meer volatiliteit na de aanvallen van de Verenigde Staten op Iraanse nucleaire installaties. Dat zou volgen op een toch al turbulente week op de oliemarkt.

14 uur geleden
Israëlische luchtruim gaat zondagmiddag korte tijd weer open

TEL AVIV (ANP/RTR) - Het Israëlische luchtruim gaat zondag open van 13.00 uur tot 19.00 uur Nederlandse tijd. Dat meldt de Israëlische luchthavenautoriteit. De belangrijkste luchthaven van het land heropent alleen voor de "landing van reddingsvluchten".

15 uur geleden
Topvrouw KLM: we zijn zeer alert, geen concessies aan veiligheid

HILVERSUM (ANP) - KLM is "zeer alert" en doet "geen enkele concessie" aan de veiligheid. Dat zegt topvrouw Marjan Rintel van de luchtvaartmaatschappij zondag in het televisieprogramma WNL op Zondag na de ontwikkelingen in het Midden-Oosten. KLM heeft naar eigen zeggen frequent contact met verschillende ministeries, zoals Defensie en Binnenlandse Zaken, om informatie uit te wisselen en te kijken wat er wel en niet kan.

16 uur geleden
Aandelenbeurs Israël hoger na aanvallen VS op Iran

TEL AVIV (ANP/BLOOMBERG/RTR) - Op de Israëlische aandelenbeurs in Tel Aviv waren zondag aanzienlijke koerswinsten te zien, na de aanvallen van de Verenigde Staten op Iraanse nucleaire installaties. De belangrijkste graadmeter, de TA-35, ging 1,2 procent omhoog. Onder meer banken hoorden bij de stijgers.

17 uur geleden