Modebedrijf Burberry verkoopt minder, vraag in VS stijgt wel
LONDEN (ANP/BLOOMBERG) - De verkopen van het Britse modebedrijf Burberry zijn in het vorige kwartaal gedaald. Onder meer in Azië was er minder vraag naar de trenchcoats en sjaals met het kenmerkende Burberry-ruitjesmotief. In Noord- en Zuid-Amerika gingen de verkopen wel omhoog.
De verkopen liepen in het vorige kwartaal van het gebroken boekjaar met 4 procent terug. In totaal realiseerde Burberry bijna 659 miljoen pond (ruim 779 miljoen euro) aan omzet, minder dan de 706 miljoen pond in dezelfde periode een jaar eerder.
Toch vielen de cijfers volgens analisten mee; die hadden namelijk gerekend op een veel sterkere daling van de verkopen van bijna 13 procent. In de VS profiteerde Burberry onder meer van de heropening van een gerenoveerde winkel in de buurt van het chique Fifth Avenue in New York.
Wisselend beeld
Topman Joshua Schulman, die sinds vorig jaar juli aan het roer staat van het bedrijf, beloofde destijds verbetering voor het merk. Burberry had moeite om consumenten te verleiden tot aankopen, aangezien die hun uitgaven beperkten door hogere kosten voor levensonderhoud. Onder Schulman probeert Burberry onder meer de populariteit van zijn klassieke trenchcoats, die ongeveer 2000 pond kosten, te verhogen.
De sector voor luxeartikelen laat een wisselend beeld zien sinds het einde van de opleving na de coronacrisis. De afgelopen twee jaar waren moeilijker, vooral voor bedrijven als Burberry, die zich niet op de allerrijkste klanten richten. Het Zwitserse luxeconcern Richemont, waar onder meer Cartier onder valt, kwam vorige week nog met beter dan verwachte verkoopcijfers, ondanks de achterblijvende vraag in China.
Modehuis Chanel heeft het echter moeilijk en moest banen schrappen in de VS, na een waarschuwing voor een lastiger handelsklimaat. De grootste luxegroep, LVMH, komt volgende week met cijfers.
Meer uit Financieel
FRANKFURT (ANP/AFP) - De Europese Centrale Bank (ECB) is optimistischer geworden over de economie van de eurolanden. De "neerwaartse risico's" voor economische groei in de eurozone zijn afgenomen, stelde centralebankpresident Christine Lagarde in haar toelichting op het rentebesluit.
8 minuten geledenNEW YORK (ANP) - Alphabet behoorde donderdag tot de grote stijgers op de beurzen in New York. Het moederbedrijf van Google boekte afgelopen kwartaal fors meer winst. De clouddiensten van het concern bleven profiteren van de snelle groei van nieuwe toepassingen van kunstmatige intelligentie (AI). Ook de advertentie-inkomsten van de zoekmachine en videoplatform YouTube namen verder toe.
1 uur geledenAMSTERDAM (ANP/BELGA) - Bierbrouwer Heineken stopt na dertig jaar als sponsor van de Champions League. Het Nederlandse concern, dat gedurende die periode prominent zichtbaar was rond de wedstrijden in het belangrijkste Europese voetbaltoernooi voor clubs, geeft de voorkeur aan andere sponsordeals. Onder meer bij de Formule 1 blijft het merk goed zichtbaar, meldt de brouwer.
1 uur geledenFLORENCE (ANP) - De Europese Centrale Bank (ECB) laat de rente in de eurozone opnieuw onveranderd, zoals algemeen werd verwacht op de financiële markten. Het belangrijkste rentetarief blijft staan op 2 procent. Het is de derde rentepauze op rij van de ECB.
1 uur geledenUTRECHT (ANP) - VodafoneZiggo blijft omzet en internetklanten verliezen, maar laat daarbij wel verbetering zien. Het verlies van 18.500 internetklanten in het derde kwartaal is het beste resultaat sinds begin 2023. Dat komt doordat "het proactief vernieuwen van contracten zichtbaar heeft bijgedragen aan klantbehoud", meldt het telecombedrijf.
2 uur geledenBRUSSEL (ANP/BLOOMBERG) - De Europese Centrale Bank (ECB) wil in 2027 een proef starten met de digitale euro, mits de regeringen van Europese lidstaten en het Europees Parlement volgend jaar overeenstemming bereiken over het wettelijke kader. Dat maakte de ECB donderdag bekend. Volgens de bank kan de digitale euro in 2029 officieel worden ingevoerd als de proef succesvol verloopt.
2 uur geledenHILVERSUM (ANP/BLOOMBERG) - Platenconcern Universal Music Group heeft een licentiedeal gesloten met de AI-muziekstart-up Udio. Dat bedrijf krijgt daardoor toegang tot de muziek van sterren als Taylor Swift, Billie Eilish en Elton John om zijn kunstmatige intelligentiemodellen te trainen. De artiesten worden hiervoor gecompenseerd.
2 uur geleden