MOB vermoedt dat datalek toch samenhangt met eerdere hack website
NIJMEGEN (ANP) - Milieuorganisatie MOB denkt bij nader inzien toch dat hackers die het in januari hadden voorzien op de website, ook inloggegevens hebben buitgemaakt waarmee ze betalingsgegevens konden downloaden. Voorzitter Johan Vollenbroek dacht in eerste instantie dat dit niet kon, maar uit het onderzoek is toch naar voren gekomen dat het waarschijnlijk zo is gegaan. Door het stelen van informatie kwamen de namen en rekeningnummers van bijna 2400 donateurs op straat te liggen. NRC meldde als eerste dat een donateurslijst op internet circuleert.
"Het onderzoek is nog niet volledig afgesloten, maar de gegevens die er nu zijn suggereren dat hackers tijdens de hack van onze website in januari via de broncode van onze website toegang hebben verkregen tot onze API-sleutels", meldt de milieuorganisatie dinsdag. Met zo'n zogeheten API-sleutel kan MOB toegang krijgen tot financiƫle informatie bij betalingsdienst Mollie. De codes zijn intussen aangepast, zodat de data nu weer wel goed zijn beveiligd volgens Mobilisation for the Environment, zoals de organisatie voluit heet.
"We kunnen nu ook met zekerheid stellen dat er geen veiligheidsprobleem was bij Mollie", verduidelijkt MOB. Vollenbroek had eerder gezegd dat hij de fout hier zocht. Zijn organisatie heeft het datalek gemeld bij de Autoriteit Persoonsgegevens en heeft ook aangekondigd aangifte bij de politie te doen.
Zeer professionele hack
In het bericht van dinsdag benadrukt MOB dat het "een zeer professionele hack" is geweest. Die laat volgens de organisatie zien "dat we kapitaalkrachtige tegenstanders hebben die er niet voor terugdeinzen om in te breken in goed beveiligde IT-systemen".
De organisatie van Johan Vollenbroek is vooral bekend van een reeks gewonnen rechtszaken over natuurbehoud en stikstofuitstoot. Door de inspanningen van MOB ging in 2019 het hele zogenoemde Programma Aanpak Stikstof (PAS) onderuit bij de Raad van State. De stikstofcrisis die volgens MOB al decennia gaande is in de natuur werd daarmee ook een acuut juridisch en bestuurlijk probleem.
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - De landelijke technische storing bij Rijkswaterstaat van zaterdag is verholpen. "Alle systemen werken weer", zegt een woordvoerster van de weg- en waterbeheerder. Volgens haar heeft de storing niet geleid tot grote ongeregeldheden in het verkeer en op het water.
16 minuten geledenALMERE (ANP) - In Almere zijn twee nachten op rij scooters geroofd onder bedreiging van wapens, meldt de politie. In beide gevallen werden ook persoonlijke eigendommen gestolen.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De systemen van Rijkswaterstaat die door een landelijke storing eruit liggen, beginnen langzaam weer te werken. Dat meldt de weg- en waterbeheerder op X, waar het voorlopig communiceert over actuele verkeersinformatie nu meerdere RWS-websites eruit liggen. "De eerste systemen komen inmiddels weer in de lucht, wat een hoopgevend signaal is."
3 uur geledenTERNEUZEN (ANP) - In de buurt van het Zeeuwse Terneuzen zijn zaterdag twee auto's op elkaar gebotst. Bij het ongeval zijn vijf personen betrokken. Meerdere ambulances en traumahelikopters, waaronder eentje uit het Belgische Brugge, werden opgeroepen, meldde de veiligheidsregio.
4 uur geledenLA GUAIRA (ANP) - Twee reddingsgroepen van USAR zijn zaterdag gelijk ingezet na aankomst op de plek waar het basiskamp in Venezuela wordt opgezet. Dat laat een woordvoerder van het Nederlandse Urban Search and Rescue weten.
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Rijkswaterstaat (RWS) kampt met een landelijke technische storing. Hierdoor heeft het op meerdere plekken geen cameratoezicht en kan het geen rode kruizen plaatsen om rijstroken af te sluiten. Dit kan gevaarlijk zijn als er een voertuig stilstaat op de snelweg.
4 uur geledenDE BILT (ANP) - De hitte in Nederland wordt langzaam verdreven vanuit het kustgebied, meldt het KNMI zaterdagmiddag. Daardoor is in veel westelijke provincies niet meer code oranje van kracht, maar geel.
4 uur geleden