MOB vermoedt dat datalek toch samenhangt met eerdere hack website
NIJMEGEN (ANP) - Milieuorganisatie MOB denkt bij nader inzien toch dat hackers die het in januari hadden voorzien op de website, ook inloggegevens hebben buitgemaakt waarmee ze betalingsgegevens konden downloaden. Voorzitter Johan Vollenbroek dacht in eerste instantie dat dit niet kon, maar uit het onderzoek is toch naar voren gekomen dat het waarschijnlijk zo is gegaan. Door het stelen van informatie kwamen de namen en rekeningnummers van bijna 2400 donateurs op straat te liggen. NRC meldde als eerste dat een donateurslijst op internet circuleert.
"Het onderzoek is nog niet volledig afgesloten, maar de gegevens die er nu zijn suggereren dat hackers tijdens de hack van onze website in januari via de broncode van onze website toegang hebben verkregen tot onze API-sleutels", meldt de milieuorganisatie dinsdag. Met zo'n zogeheten API-sleutel kan MOB toegang krijgen tot financiële informatie bij betalingsdienst Mollie. De codes zijn intussen aangepast, zodat de data nu weer wel goed zijn beveiligd volgens Mobilisation for the Environment, zoals de organisatie voluit heet.
"We kunnen nu ook met zekerheid stellen dat er geen veiligheidsprobleem was bij Mollie", verduidelijkt MOB. Vollenbroek had eerder gezegd dat hij de fout hier zocht. Zijn organisatie heeft het datalek gemeld bij de Autoriteit Persoonsgegevens en heeft ook aangekondigd aangifte bij de politie te doen.
Zeer professionele hack
In het bericht van dinsdag benadrukt MOB dat het "een zeer professionele hack" is geweest. Die laat volgens de organisatie zien "dat we kapitaalkrachtige tegenstanders hebben die er niet voor terugdeinzen om in te breken in goed beveiligde IT-systemen".
De organisatie van Johan Vollenbroek is vooral bekend van een reeks gewonnen rechtszaken over natuurbehoud en stikstofuitstoot. Door de inspanningen van MOB ging in 2019 het hele zogenoemde Programma Aanpak Stikstof (PAS) onderuit bij de Raad van State. De stikstofcrisis die volgens MOB al decennia gaande is in de natuur werd daarmee ook een acuut juridisch en bestuurlijk probleem.
Meer uit Binnenland
HOUTEN (ANP) - Door de verwachte zon en warmte van de aankomende dagen zal het neerslagtekort flink oplopen. Weeronline verwacht dat veel vocht verdampt door de hitte.
5 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Het Openbaar Ministerie heeft vier jaar celstraf geëist in een 36 jaar oude zedenzaak. Willem V. (59) stond dinsdag voor de rechtbank in Den Haag terecht voor het verkrachten van een 14-jarig meisje in het Zuid-Hollandse Bodegraven op 30 maart 1990.
12 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Meerdere ouders van de Zoetermeerse basisschool waar zedenverdachte Oskar van der V. werkte, trokken al eerder aan de bel over het gedrag van de conciërge. De 58-jarige Van der V. was sinds december 2019 conciërge op de school.
21 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Diverse sportevenementen van de komende dagen zijn afgelast in verband met de hitte. Onder meer de wandelvierdaagse in Sevenum van deze week gaat niet door en ook de Roda Run in Kerkrade, de Schoklandloop, de Ronde van Nieuwveen en de Zwartewaterlandloop zijn afgelast.
40 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - De komende dagen kan op diverse plekken in het land sprake gaan zijn van een zogenoemde superhittegolf. Bij een superhittegolf is het vijf aaneengesloten dagen 30 graden of warmer en worden op drie van die dagen maxima van 35 graden of meer bereikt. Volgens Weeronline is het goed mogelijk dat bij meerdere weerstations in Nederland deze week aan deze voorwaarden zal worden voldaan.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Sinds de wolf is teruggekeerd in Nederland, zijn zeker 41 van de dieren door stropers omgebracht. Tot die conclusie komt het onafhankelijke bureau EcoJust in een uitgebreid onderzoek naar het stropen van wolven. Volgens de onderzoekers is dat bepaald "geen randverschijnsel" in Nederland.
5 uur geledenHILVERSUM (ANP) - Jan-Willem Roodbeen en Jeroen Kijk in de Vegte nemen na acht jaar afscheid van Radio 2 en stappen over naar Radio 10. Vanaf 1 september nemen de radiomakers met een nieuw programma de ochtendshow over van Gordon en Froukje de Both, maakt Talpa maandag bekend. Daarnaast wordt Roodbeen benoemd tot radio director van Radio 10.
13 uur geleden