MOB vermoedt dat datalek toch samenhangt met eerdere hack website
NIJMEGEN (ANP) - Milieuorganisatie MOB denkt bij nader inzien toch dat hackers die het in januari hadden voorzien op de website, ook inloggegevens hebben buitgemaakt waarmee ze betalingsgegevens konden downloaden. Voorzitter Johan Vollenbroek dacht in eerste instantie dat dit niet kon, maar uit het onderzoek is toch naar voren gekomen dat het waarschijnlijk zo is gegaan. Door het stelen van informatie kwamen de namen en rekeningnummers van bijna 2400 donateurs op straat te liggen. NRC meldde als eerste dat een donateurslijst op internet circuleert.
"Het onderzoek is nog niet volledig afgesloten, maar de gegevens die er nu zijn suggereren dat hackers tijdens de hack van onze website in januari via de broncode van onze website toegang hebben verkregen tot onze API-sleutels", meldt de milieuorganisatie dinsdag. Met zo'n zogeheten API-sleutel kan MOB toegang krijgen tot financiële informatie bij betalingsdienst Mollie. De codes zijn intussen aangepast, zodat de data nu weer wel goed zijn beveiligd volgens Mobilisation for the Environment, zoals de organisatie voluit heet.
"We kunnen nu ook met zekerheid stellen dat er geen veiligheidsprobleem was bij Mollie", verduidelijkt MOB. Vollenbroek had eerder gezegd dat hij de fout hier zocht. Zijn organisatie heeft het datalek gemeld bij de Autoriteit Persoonsgegevens en heeft ook aangekondigd aangifte bij de politie te doen.
Zeer professionele hack
In het bericht van dinsdag benadrukt MOB dat het "een zeer professionele hack" is geweest. Die laat volgens de organisatie zien "dat we kapitaalkrachtige tegenstanders hebben die er niet voor terugdeinzen om in te breken in goed beveiligde IT-systemen".
De organisatie van Johan Vollenbroek is vooral bekend van een reeks gewonnen rechtszaken over natuurbehoud en stikstofuitstoot. Door de inspanningen van MOB ging in 2019 het hele zogenoemde Programma Aanpak Stikstof (PAS) onderuit bij de Raad van State. De stikstofcrisis die volgens MOB al decennia gaande is in de natuur werd daarmee ook een acuut juridisch en bestuurlijk probleem.
Meer uit Binnenland
HILVARENBEEK (ANP) - Uit Safaripark Beekse Bergen in Hilvarenbeek is afgelopen weekend een aap ontsnapt. Het gaat om een mannelijke kuifmangabey die niet gevaarlijk is voor mensen of huisdieren, bevestigt een woordvoerster van het park na berichtgeving door het Brabants Dagblad.
19 minuten geledenMIDDELBURG (ANP) - Het uitbundige declaratiegedrag van het FVD-Statenlid Martin Bos zou negatief kunnen uitstralen op de andere leden van Provinciale Staten in Zeeland, maar daar is absoluut geen aanleiding voor. Dat zei commissaris Hugo de Jonge naar aanleiding van berichtgeving door Omroep Zeeland. De zender meldde op basis van documenten die bij de provincie waren opgevraagd dat Bos in twee jaar tijd 117 keer uit eten was gegaan van belastinggeld. Hij deed dat uit naam van de FVD-fractie.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Stoppersregelingen voor boeren zorgden de afgelopen zes jaar voor zo'n 9 procent minder stikstofuitstoot uit stallen, dat becijfert de Algemene Rekenkamer. In die jaren stelden opeenvolgende ministers van Landbouw 4,2 miljard euro beschikbaar voor veehouders die willen stoppen. Daarvan bleef 1,6 miljard euro op de plank liggen.
2 uur geledenDE BILT (ANP) - Het KNMI verwacht dat de nacht van donderdag op vrijdag de warmste wordt die ooit in Nederland is gemeten. Het weerinstituut gaat ervan uit dat de temperatuur in De Bilt dan niet onder de 24 graden zal zakken.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het Openbaar Ministerie heeft dinsdag bij de rechtbank in Den Haag een levenslange gevangenisstraf geëist tegen de 66-jarige Eugène N. Volgens justitie was hij op 24 en 25 april 1994 betrokken bij de moord op naar schatting 3000 Tutsi's in het Byiza-stadion in Mbazi, een gemeente in het zuiden van Rwanda. "Enkel uitgemoord vanwege hun etniciteit", aldus de officier van justitie.
4 uur geledenVOGELWAARDE (ANP) - Twee kinderen die gewond raakten door een aanrijding bij het Zeeuwse Vogelwaarde eerder deze maand, liggen nog in het ziekenhuis. Een derde kind heeft het ziekenhuis vorige week verlaten. Dat meldt Namens de Familie, die de slachtoffers bijstaat.
4 uur geledenHARDENBERG (ANP) - De gemeente Hardenberg verhoogt de dwangsom voor opvangorgaan COA, omdat een asielzoekerscentrum nog altijd open is. Voortaan moet de organisatie 64.000 euro per dag betalen. De teller stopt als de locatie leeg is of als het maximum van 5,76 miljoen euro is bereikt. Dat kan over drie maanden het geval zijn.
5 uur geleden