Ministers na val kabinet: hoopvol, en ook trots op bereikt beleid
DEN HAAG (ANP) - Hugo de Jonge, minister voor Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening, noemt de val van kabinet Rutte IV "heel teleurstellend" en "onnodig". Vrijdagavond bood premier Rutte het ontslag van zijn kabinet aan na mislukte gesprekken over migratie. Minister van Financiën Sigrid Kaag noemt het in een reactie "zeer spijtig" dat de verschillen tussen partijen te groot bleken.
Karien van Gennip, minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, is hoopvol dat grote kwesties desondanks nog steeds aangepakt kunnen worden "vanuit de poldergedachte, met oog voor volgende generaties". Dit zet ze op Twitter in een reactie op de val van het kabinet.
Zowel De Jonge (CDA) als Kaag (D66) zegt zich ook demissionair te willen blijven inzetten. Voor De Jonge gaat het dan om "meer betaalbare woningen en een eerlijke verdeling van ruimte." Kaag wil zich "de komende periode volop blijven inzetten voor Nederland", schrijft ze op Twitter. Datzelfde zeggen ook bewindslieden Rob Jetten (Klimaat en Energie) en Dilan Yesilgöz (Justitie en Veiligheid)
Andere bewindspersonen
Van Gennip (CDA) meldt dat de maatregelen die zijn afgesproken over de hervorming van de arbeidsmarkt "keihard nodig" blijven. "Er is de afgelopen 1,5 jaar ongelofelijk veel werk verzet door de ambtenaren op SZW. Van arbeidsmarkt tot kinderopvang, van koopkracht tot inburgering en natuurlijk de aanpak van misstanden bij arbeidsmigratie. Daar heb ik grote waardering voor."
Jetten noemt het "eervol" dat hij namens D66 klimaatminister mocht zijn. "Ik ben trots op het ambitieuze klimaatbeleid dat we hebben ingezet. Het klimaat kan niet wachten." Yesilgöz (VVD) meldt dat ze de afgelopen anderhalf jaar "iedere dag met hart en ziel" heeft gewerkt aan het veiliger maken van Nederland. Kaag zegt dat ze met trots terugkijkt op wat bereikt is. Volgens De Jonge zijn volkshuisvesting en de ruimtelijke ordening terug van weggeweest. "Dat is gelukt", valt te lezen in zijn verklaring.
Van der Maat
Staatssecretaris van Defensie Christophe van der Maat (VVD) schrijft op Twitter dat hij zich ook demissionair onverminderd zal inzetten voor het versterken van de krijgsmacht. "En we blijven steunen, ook voor onze veiligheid."
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Staatssecretaris Eelco Eerenberg (Belastingen) noemt geen cijfers over kosten en compensatie voor de gewenste aanpassing van de vermogensbelasting (box 3). De discussie over de inkomstentegenvallers voor de staatskas is volgens de D66-bewindsman "het politieke gesprek van het najaar."
8 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Kinderombudsvrouw Margrite Kalverboer vindt "zonder twijfel" dat het kabinet tijdens de coronapandemie kinderrechten heeft geschonden, onder meer door de scholen te sluiten. Vooral de argumentatie daarbij verbijsterde haar, zei zij tegen de parlementaire enquêtecommissie corona.
9 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Nieuwe regels die ingrepen tegen wolven makkelijker maken, komen er hoe dan ook voor de zomer. Staatssecretaris Silvio Erkens (Natuur) wil er graag over praten met de Kamer, maar ook zonder debat zet hij zijn maatregelen door. "Ik vind het onverantwoord om het over de zomer heen te tillen", zei hij woensdag.
9 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De basisschool van Forum voor Democratie in Almere heropent in augustus haar deuren. Twee jaar geleden werd de Renaissanceschool gesloten, omdat deze de financiering niet rondkreeg. De organisatie draaide alleen op private financiering van ouders en donateurs. Maar nu is het gelukt om financiering te krijgen van het Rijk, meldt FVD-oprichter Thierry Baudet op de website van de partij. Een woordvoerder van het ministerie van Onderwijs bevestigt dat.
9 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Kinderen stonden volgens Kinderombudsvrouw Margrite Kalverboer "niet bovenaan het prioriteitenlijstje" tijdens de coronapandemie. Kalverboer zei tegen de parlementaire enquêtecommissie corona dat het belang van kinderen niet genoeg werd meegenomen in de besluitvorming.
10 uur geledenMOERDIJK (ANP) - Het alternatieve scenario voor Moerdijk waarin het dorp blijft bestaan en uitbreiding van het stroomnet rondom het dorp plaatsvindt, is totaal ongeloofwaardig, vindt gemeenteraadslid Jolijn Koevoets van de VVD. Burgemeester Aart-Jan Moerkerke vindt dat deze optie te weinig garanties biedt voor het dorp. "Er blijft nog te veel boven de markt hangen."
11 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De Tweede Kamer snapt niet goed waarom van tevoren al is vastgelegd hoeveel lokale omroepen er nog mogen overblijven na een hervorming. Dinsdagavond debatteert de Kamer over een wetswijziging die de lokale omroepen moet versterken. Onderdeel daarvan is dat het aantal lokale omroepen wordt teruggebracht van ruim tweehonderd lokale omroepen naar tachtig streekomroepen.
22 uur geleden