Minister Yeşilgöz dankbaar voor 'indrukwekkend' werk USAR
EINDHOVEN (ANP) - Minister Dilan Yeşilgöz (Justitie en Veiligheid) heeft het Nederlandse zoek- en reddingsteam USAR bedankt voor zijn inzet na de zware aardbevingen in Turkije. Ze noemde de prestatie "heel indrukwekkend". Het team was vlak daarvoor geland op vliegbasis Eindhoven.
"Ik weet zeker dat ik namens alle mensen in Turkije en namens alle mensen in Nederland spreek als ik zeg dat ik ontzettend onder de indruk ben van jullie prestatie. We weten hoeveel mensen jullie hebben kunnen redden", begon Yeşilgöz, die het kort wilde houden "want jullie familie wacht op jullie". Volgens haar mag het team trots op zichzelf zijn. "Ik probeer me voor te stellen wat het met jullie doet om te zien dat een land zo verwoest is en zoveel mensen niet gered konden worden. Maar wat jullie hebben gedaan had geen seconde beter of meer gekund. Jullie hebben zoveel verschil kunnen maken in mensenlevens."
Ook de ambassadeur van Turkije, Selçuk Ünal, sprak een kort woord van dank richting de teamleden voordat zij herenigd werden met familie en vrienden. Hij prees de moed van het team en de "eindeloze welwillendheid". "Jullie hebben niet alleen levens gered, maar ook families bij elkaar gebracht", zei hij. De ambassadeur bedankte verder Nederland voor de gulle giften op Giro555 voor de slachtoffers van de aardbevingen.
Toespraken
Voorafgaand aan de toespraken van Yeşilgöz en Ünal richtte ook de landelijke USAR-commandant Arjen Littooij zich tot het team. Hij sprak van een "buitengewone prestatie waar jullie trots op mogen zijn". En hoewel de inzet erop zit, is die nog niet over, zo zei hij. "Herinneringen, beelden en geluiden zijn onuitwisbaar. Het is een ervaring voor het leven." Eerder had Littooij het al over "de zwaarste maar ook succesvolste inzet in de afgelopen twintig jaar". De teamleden hebben nazorg aangeboden gekregen.
Het USAR-team, bestaande uit 65 leden en acht hulphonden, reisde vorige week af naar Turkije om te zoeken naar overlevenden van de zware aardbevingen. Ze redden twaalf mensen en een hond uit het puin.
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Een meerderheid van de Tweede Kamer wil dat het ongebreideld verzamelen van data door bedrijven online wordt aangepakt. Bedrijven verdienen geld aan het verzamelen en doorverkopen van data die worden verzameld via cookies en accountgegevens.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Coalitiepartijen D66, VVD en CDA zouden het mooi vinden als Moerdijk kan blijven, maar willen dan wel zeker weten dat op een later moment de discussie over het Brabantse dorp niet opnieuw begint. Net als de oppositie is de coalitie ontevreden over het proces.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Meerdere partijen blijven kritisch over het plan van minister Sophie Hermans (VVD) voor het verbeteren van vrouwengezondheid. De gezondheidsminister publiceerde donderdag de uitwerking ervan, maar volgens Lisa Vliegenthart van PRO en Sarah Dobbe ontbreken het geld en de concrete aanpak om de problemen echt aan te pakken.
7 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Progressief Nederland (PRO) wil geen voorkeur uitspreken over de toekomst van Moerdijk. "Die vraag vind ik te makkelijk," zegt Kamerlid Ani Zalinyan als andere Kamerleden van zowel oppositie als coalitie er in een debat over doorvragen. "Het helpt niet om te debatteren over behoud of niet. Dat kunnen we allemaal niet beloven." Het Kamerlid wil wel dat er "snel duidelijkheid" komt over het vervolgproces.
8 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Staatssecretaris Eelco Eerenberg (Belastingen) noemt geen cijfers over kosten en compensatie voor de gewenste aanpassing van de vermogensbelasting (box 3). De discussie over de inkomstentegenvallers voor de staatskas is volgens de D66-bewindsman "het politieke gesprek van het najaar."
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - Kinderombudsvrouw Margrite Kalverboer vindt "zonder twijfel" dat het kabinet tijdens de coronapandemie kinderrechten heeft geschonden, onder meer door de scholen te sluiten. Vooral de argumentatie daarbij verbijsterde haar, zei zij tegen de parlementaire enquêtecommissie corona.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - Nieuwe regels die ingrepen tegen wolven makkelijker maken, komen er hoe dan ook voor de zomer. Staatssecretaris Silvio Erkens (Natuur) wil er graag over praten met de Kamer, maar ook zonder debat zet hij zijn maatregelen door. "Ik vind het onverantwoord om het over de zomer heen te tillen", zei hij woensdag.
1 dag geleden