Minister Van Gennip: hervorming arbeidsmarkt prioriteit
DEN HAAG (ANP) - Er moeten deze kabinetsperiode grote stappen worden gezet om de problemen op te lossen op de arbeidsmarkt, zegt de nieuwe minister van Sociale Zaken Karien van Gennip (CDA). "Daar wil ik mijn tanden in zetten." Het vorige kabinet had al verder willen zijn met die hervorming. Voor Van Gennip is die hervorming een prioriteit.
De coalitiepartijen kregen al kritiek van oud-topambtenaar Hans Borstlap. Hij schreef een belangrijk rapport over hoe de arbeidsmarkt omgevormd moet worden, maar hierover zag hij naar zijn zin te weinig terug in het coalitieakkoord. Van Gennip zegt dat ze eerst goed wil kijken "wat haalbaar is" uit de voorstellen die hij doet, "en wat we als kabinet willen en wat de sociale partners willen". Ze zegt grote waarde te hechten aan de standpunten van de vakbonden en werkgeversorganisaties.
Bovendien wil ze met Borstlap zelf in gesprek. "Ik ga zeker met hem praten. En ik kom daarna met een gedragen voorstel", aldus de christendemocrate, die tussen 2003 en 2007 staatssecretaris van Economische Zaken was. Ze erkent dat er "enorme spanning" zit op de arbeidsmarkt, met in sommige sectoren enorme tekorten, "terwijl er aan de andere kant mensen aan de kant staan".
Grote groep zelfstandigen
Ook het grote verschil tussen flexcontracten en vaste contracten is een probleem. Over de "grote groep" zelfstandigen in Nederland, zegt Van Gennip: "Niet iedereen daarvan is een goed betaalde consultant. Daar zitten ook heel veel constructies waarover je moet nadenken: wat moet je daarmee."
Belangrijk is voor Van Gennip verder "verbinding", zegt de nieuwe bewindsvrouw. Al vóór het uitbreken van de coronacrisis was het vertrouwen in de politiek laag, ziet ze, en het wantrouwen wordt nu alleen maar "uitvergroot". Verder maakt ze zich zorgen over de welvaartskloof.
"Er is een hele grote redelijke middengroep Nederlanders", voegt Van Gennip daaraan toe. "Maar die worden overschreeuwd door de uiteindes, en ze durven bijna niet meer iets redelijks te zeggen." Ze wil die middengroep weer met elkaar in gesprek brengen.
Meer uit Binnenland
HILVERSUM (ANP) - Jan-Willem Roodbeen en Jeroen Kijk in de Vegte nemen na acht jaar afscheid van Radio 2 en stappen over naar Radio 10. Vanaf 1 september nemen de radiomakers met een nieuw programma de ochtendshow over van Gordon en Froukje de Both, maakt Talpa maandag bekend. Daarnaast wordt Roodbeen benoemd tot radio director van Radio 10.
1 uur geledenDE BILT (ANP) - Vanaf woensdag 12.00 uur geldt in het midden en zuiden van Nederland de waarschuwing code oranje vanwege extreme hitte, meldt het KNMI. De waarschuwing geldt voorlopig voor meerdere dagen. In die periode worden dagelijks temperaturen boven de 34 graden verwacht.
6 uur geledenMEERSTAD (ANP) - De familie en vrienden van de twee mensen uit Meerstad die donderdag dood werden aangetroffen in hun huis schrijven in een verklaring dat zij "erg onder de indruk zijn van de dramatische gebeurtenissen" rond hun overlijden. De 15-jarige dochter van het stel werd donderdagochtend aangehouden op verdenking van de moord op haar ouders. De rechter-commissaris bepaalde vrijdag dat het meisje nog zeker veertien dagen blijft vastzitten.
8 uur geledenNIJMEGEN (ANP) - De quarantaineperiode voor alle twaalf medewerkers van het Radboudumc in Nijmegen is voorbij. Geen van hen is ziek geworden na de behandeling van een patiënt met het hantavirus, zegt een woordvoerder van het ziekenhuis. De patiënt was een opvarende van cruiseschip Hondius, waar in april het virus uitbrak.
10 uur geledenDELFT (ANP) - Bij de bacheloropleiding Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek mag de Technische Universiteit Delft studieplaatsen gaan reserveren voor vrouwelijke studenten. Dat oordeelt het College voor de Rechten van de Mens. Doordat de instroom van vrouwen bij die studie erg laag is, mag nu 30 procent van de studieplaatsen worden vrijgehouden voor vrouwen. Vrouwen worden niet automatisch toegelaten, maar moeten net als mannen de selectieprocedure succesvol afronden.
11 uur geledenUTRECHT (ANP) - Rijkswaterstaat heeft voor maandag het hitteprotocol ingesteld voor Limburg en Noord-Brabant. Dat betekent dat gestrande weggebruikers zo snel mogelijk naar "een veilige locatie met voorzieningen" worden gebracht, zegt een woordvoerder. Denk aan een tankstation of parkeerplaats.
12 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De ANWB heeft met zo'n 10 procent meer pechgevallen per dag een "warm en druk weekend" achter de rug. Ook maandag en de rest van de week verwacht de wegenwacht extra drukte door de hoge temperaturen en daarom is in het hele land de bezetting opgeschaald, zegt een woordvoerder.
13 uur geleden