Minister Van Gennip: hervorming arbeidsmarkt prioriteit
DEN HAAG (ANP) - Er moeten deze kabinetsperiode grote stappen worden gezet om de problemen op te lossen op de arbeidsmarkt, zegt de nieuwe minister van Sociale Zaken Karien van Gennip (CDA). "Daar wil ik mijn tanden in zetten." Het vorige kabinet had al verder willen zijn met die hervorming. Voor Van Gennip is die hervorming een prioriteit.
De coalitiepartijen kregen al kritiek van oud-topambtenaar Hans Borstlap. Hij schreef een belangrijk rapport over hoe de arbeidsmarkt omgevormd moet worden, maar hierover zag hij naar zijn zin te weinig terug in het coalitieakkoord. Van Gennip zegt dat ze eerst goed wil kijken "wat haalbaar is" uit de voorstellen die hij doet, "en wat we als kabinet willen en wat de sociale partners willen". Ze zegt grote waarde te hechten aan de standpunten van de vakbonden en werkgeversorganisaties.
Bovendien wil ze met Borstlap zelf in gesprek. "Ik ga zeker met hem praten. En ik kom daarna met een gedragen voorstel", aldus de christendemocrate, die tussen 2003 en 2007 staatssecretaris van Economische Zaken was. Ze erkent dat er "enorme spanning" zit op de arbeidsmarkt, met in sommige sectoren enorme tekorten, "terwijl er aan de andere kant mensen aan de kant staan".
Grote groep zelfstandigen
Ook het grote verschil tussen flexcontracten en vaste contracten is een probleem. Over de "grote groep" zelfstandigen in Nederland, zegt Van Gennip: "Niet iedereen daarvan is een goed betaalde consultant. Daar zitten ook heel veel constructies waarover je moet nadenken: wat moet je daarmee."
Belangrijk is voor Van Gennip verder "verbinding", zegt de nieuwe bewindsvrouw. Al vóór het uitbreken van de coronacrisis was het vertrouwen in de politiek laag, ziet ze, en het wantrouwen wordt nu alleen maar "uitvergroot". Verder maakt ze zich zorgen over de welvaartskloof.
"Er is een hele grote redelijke middengroep Nederlanders", voegt Van Gennip daaraan toe. "Maar die worden overschreeuwd door de uiteindes, en ze durven bijna niet meer iets redelijks te zeggen." Ze wil die middengroep weer met elkaar in gesprek brengen.
Meer uit Binnenland
HOUTEN (ANP) - Na de hitte van de afgelopen week lijkt het zondag eindelijk af te koelen. Aan het eind van de week is het al minder heet en volgende week wordt het rond de 23 graden, meldt Weeronline.
32 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Het ministerie van Buitenlandse Zaken heeft, via de Nederlandse ambassade in Caracas, Nederlanders in Venezuela geïnformeerd over wat het beste te doen na de twee aardbevingen. Zo wordt geadviseerd een veilige plek te zoeken, uit de buurt van beschadigde gebouwen te blijven en open ruimtes buiten op te zoeken.
43 minuten geledenWILLEMSTAD (ANP) - De Meteorologische Dienst op Curaçao heeft woensdagavond (lokale tijd) bevestigd dat de aardbeving die plaatsvond voor de kust van Venezuela, ook te voelen was op Curaçao. De beving had een kracht van 7.1. Er is een code geel afgegeven op het eiland. De weerdienst laat weten dat er geen kans op een tsunami bestaat.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het totale oppervlak aan zonneparken is in vijf jaar tijd verviervoudigd, meldt het Kadaster. Vorig jaar besloegen de parken samen 3950 hectare, tegenover minder dan 1000 hectare in 2020. De uitbreiding komt volgens het Kadaster vooral door de aanleg van grote zonneparken.
7 uur geledenWIJK BIJ DUURSTEDE (ANP) - Asielzoekers verblijven sinds woensdag in een tijdelijke noodopvang in Wijk bij Duurstede. Ze mogen daar tot eind augustus blijven. Nadat de Utrechtse gemeente eind mei had aangekondigd dat er een opvang zou komen, waren er meerdere ongeregeldheden. Zo werd het gemeentehuis enkele keren vernield.
16 uur geledenHOUTEN (ANP) - Het is woensdag officieel de warmste 24 juni sinds het begin van de metingen in 1901, meldt Weeronline. De temperatuur in De Bilt steeg om 14.30 uur naar 32,8 graden en daarmee werd het oude record van 32,6 graden uit 2005 verbroken. Het is volgens het weerbureau het zevende datum-warmterecord van dit jaar.
18 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De rechtbank in Den Haag heeft woensdag de 39-jarige Paul V. veroordeeld tot 21 jaar cel voor het doden van zijn 30-jarige ex-partner Laura. De rechtbank acht bewezen dat de man haar op 29 januari 2024 heeft gewurgd met een hondenketting. V. heeft altijd ontkend en beweerd dat de vrouw zichzelf heeft omgebracht.
18 uur geleden