Minister oogst woede nu boren doorgaat, maar 'ook goed gesprek'
TERNAARD/WARFFUM (ANP) - Minister Sophie Hermans is met teleurstelling en woede ontvangen in het Groningse Warffum, waar langer gas mag worden gewonnen. Maar Hermans kon toch "mooi en respectvol" met de dorpsbewoners bespreken hoe die gaswinning op een goede manier zou kunnen gebeuren, vertelde ze na afloop.
Hermans gaf gasbedrijf NAM vrijdagmiddag toestemming om tot 2032 naar gas te blijven boren en reisde vervolgens af naar Warffum om dat besluit uit te leggen. Het kleine groepje dorpelingen dat ze er sprak, reageerde "heel begrijpelijk" met "teleurstelling, verzuchting van teleurstelling, boosheid". Maar er ontspon zich "toch ook wel een mooi en respectvol gesprek over: wat vraagt dat dan nu, nu die gaswinning verlengd wordt", aldus de minister van Klimaat en Groene Groei. "Wat is er dan nodig om dat op een goede manier te kunnen doen?" Daar heeft ze "echt bewondering en waardering voor".
Maar Hermans moest ze wel voorhouden dat de vergunning wordt verlengd. "Dat heb ik vanmiddag ook gezegd: hier moet ik echt verantwoordelijkheden met elkaar in balans brengen. We zullen in Nederland nog een tijd gas nodig hebben." Met de Warffummers, van wie sommigen al schade hebben ondervonden van eerdere gaswinning, heeft Hermans onder meer gesproken over het herstel van die schade, zegt ze.
NAM
Na haar bezoek aan Warffum ging Hermans langs in het Friese Ternaard, waar de NAM onder de Waddenzee gas wil gaan winnen. De minister stelde een besluit erover met een halfjaar uit, hoewel ze dat eigenlijk nog dit jaar had moeten nemen.
Hermans heeft er niettemin "vertrouwen in" om er met het bedrijf uit te komen, zei ze ter plaatse. Ook de NAM is niet blind voor "wat er gaande is in de samenleving", meende ze. Als het bedrijf "de poot stijf houdt", kan zij dat ook. De minister wil hoe dan ook "niet vooruitlopen" op de vraag of ze de NAM schadeloos zou moeten stellen.
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Staatssecretaris Eelco Eerenberg (Belastingen) noemt geen cijfers over kosten en compensatie voor de gewenste aanpassing van de vermogensbelasting (box 3). De discussie over de inkomstentegenvallers voor de staatskas is volgens de D66-bewindsman "het politieke gesprek van het najaar."
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Kinderombudsvrouw Margrite Kalverboer vindt "zonder twijfel" dat het kabinet tijdens de coronapandemie kinderrechten heeft geschonden, onder meer door de scholen te sluiten. Vooral de argumentatie daarbij verbijsterde haar, zei zij tegen de parlementaire enquêtecommissie corona.
5 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Nieuwe regels die ingrepen tegen wolven makkelijker maken, komen er hoe dan ook voor de zomer. Staatssecretaris Silvio Erkens (Natuur) wil er graag over praten met de Kamer, maar ook zonder debat zet hij zijn maatregelen door. "Ik vind het onverantwoord om het over de zomer heen te tillen", zei hij woensdag.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De basisschool van Forum voor Democratie in Almere heropent in augustus haar deuren. Twee jaar geleden werd de Renaissanceschool gesloten, omdat deze de financiering niet rondkreeg. De organisatie draaide alleen op private financiering van ouders en donateurs. Maar nu is het gelukt om financiering te krijgen van het Rijk, meldt FVD-oprichter Thierry Baudet op de website van de partij. Een woordvoerder van het ministerie van Onderwijs bevestigt dat.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Kinderen stonden volgens Kinderombudsvrouw Margrite Kalverboer "niet bovenaan het prioriteitenlijstje" tijdens de coronapandemie. Kalverboer zei tegen de parlementaire enquêtecommissie corona dat het belang van kinderen niet genoeg werd meegenomen in de besluitvorming.
6 uur geledenMOERDIJK (ANP) - Het alternatieve scenario voor Moerdijk waarin het dorp blijft bestaan en uitbreiding van het stroomnet rondom het dorp plaatsvindt, is totaal ongeloofwaardig, vindt gemeenteraadslid Jolijn Koevoets van de VVD. Burgemeester Aart-Jan Moerkerke vindt dat deze optie te weinig garanties biedt voor het dorp. "Er blijft nog te veel boven de markt hangen."
7 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De Tweede Kamer snapt niet goed waarom van tevoren al is vastgelegd hoeveel lokale omroepen er nog mogen overblijven na een hervorming. Dinsdagavond debatteert de Kamer over een wetswijziging die de lokale omroepen moet versterken. Onderdeel daarvan is dat het aantal lokale omroepen wordt teruggebracht van ruim tweehonderd lokale omroepen naar tachtig streekomroepen.
19 uur geleden