Minister Moes wil dat Radboud aangifte doet tegen docent
DEN HAAG (ANP) - Demissionair onderwijsminister Gouke Moes wil dat de Radboud Universiteit aangifte doet tegen docent Harry Pettit. Volgens de BBB-minister "vermoeden" diens tweets een oproep tot geweld.
In berichten op X schreef Pettit dat het tijd is om "af te maken waar de Palestijnen op 7 oktober mee begonnen zijn" en dat hij niet stopt tot Israël "verdwenen" is. Moes noemt de uitspraken "walgelijk" en zegt dat "alle grenzen zijn overschreden".
Volgens Moes zijn er "duidelijke afspraken gemaakt" met universiteiten: zij moeten aangifte doen als er een "vermoeden is van strafbare feiten". Of de tweets daadwerkelijk strafbaar zijn, is volgens de BBB'er niet aan hem om te beoordelen. "Maar de afspraken zijn helder, en ik ga ervan uit dat de Radboud zich daaraan houdt."
Niet bang voor aangiftes
Pettit noemt het "krankzinnig" dat een minister zich mengt in de vrijheid van meningsuiting en de academische vrijheid. "We leven in gekke tijden." Volgens de docent zou het iedereen moeten beangstigen dat "je uitspreken tegen een genocide je tot een publiek doelwit maakt". Hij wil niet reageren op vragen over het contact dat er tussen hem en de Radboud is geweest.
Pettit vindt niet dat hij oproept tot geweld en zegt daarom niet bang te zijn voor aangiftes. Zijn tweets, waarin hij opriep "af te maken waar de Palestijnen op 7 oktober mee begonnen zijn", zijn volgens hem uit hun context getrokken. "Ik heb nooit opgeroepen tot geweld in Nederland, alleen gesteld dat het gewapende verzet van de Palestijnen gerechtvaardigd is en dat we in Nederland Israël moeten boycotten en isoleren."
'Kritisch dialoog'
Met het laten verdwijnen van de Israëlische staat zegt hij te doelen dat Israël "historisch Palestijns grondgebied is" en op het "door het plegen van een genocide verdwenen bestaansrecht" van het land.
Of de universiteit aangifte doet, is nog onduidelijk. Eerder nam de Radboud afstand van geweldsoproepen, maar benadrukte ook het belang van een "kritische dialoog".
Het college van bestuur laat weten vanwege privacywetgeving niet op "individuele casuïstiek" te reageren. Wel stelt de universiteit dat als uitingen van medewerkers niet passen "binnen de gedragscode", daarover een gesprek volgt en de leidinggevende "zo nodig maatregelen neemt".
Meer uit Politiek
EDE (ANP) - JA21-leider Joost Eerdmans stelt het kabinet voor de keuze: verdere samenwerking met zijn eigen partij of met het linkse PRO. "Met beide blijven samenwerken gaat niet", zei Eerdmans op het congres van zijn partij in Ede.
11 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Premier Rob Jetten heeft op Veteranendag in Den Haag het "zo erg" genoemd dat veteranen elkaar zaterdag niet als vanouds kunnen ontmoeten. Het programma van de traditionele dag is in verband met de hitte flink uitgekleed: het defilé en de bijbehorende manifestatie op het Malieveld zijn afgelast.
12 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Volgende week verschijnen onder anderen oud-justitieminister Ferd Grapperhaus, oud-RIVM-directeur Jaap van Dissel en de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor de parlementaire enquêtecommissie corona. Van Dissel is er voor de tweede keer. Ook Grapperhaus wordt later nog een tweede keer verhoord.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofuitstoot van industrie en vervoer moet in 2035 de helft lager zijn dan in 2019, zo staat in het stikstofplan van het kabinet. De stikstofuitstoot van de twee sectoren is de afgelopen jaren al hard gedaald, maar ze moeten nog een "extra stap zetten". Daarvoor trekt het kabinet eenmalig 250 miljoen euro uit.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - Het meeste geld uit de pot van 20 miljard euro voor de stikstofaanpak gaat naar de aanpak rondom natuurgebieden. Daar legt landbouwminister Jaimi van Essen (D66) 9 miljard euro voor klaar. Er is 2,2 miljard euro voor het herstellen van natuur. Van Essen trekt 2,75 miljard euro uit voor boeren die vrijwillig stoppen.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - Uiterlijk eind volgend jaar moet het weer mogelijk zijn om bij projecten kleine hoeveelheden stikstof uit te stoten, aldus het kabinet. Nu ligt de grens vanaf wanneer een stikstofvergunning nodig is zo laag, dat in de praktijk altijd een vergunning nodig is voor uitstoot. Omdat daar geen ruimte voor is, kunnen ook projecten of evenementen met lage uitstoot nu niet doorgaan.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - De landbouw moet in 2030 23 tot 25 procent minder stikstof in de vorm van ammoniak uitstoten. Als dat doel niet gehaald wordt, komt er strenger beleid. Rondom natuurgebieden moet de stikstofuitstoot nog verder omlaag. Dat staat in de Kamerbrief van landbouwminister Jaimi van Essen (D66) over de stikstofaanpak.
1 dag geleden