Minister: minimumprijs vliegtickets tegen EU-regels
DEN HAAG (ANP) - Aan een minimumprijs voor vliegtickets, waar de regeringspartijen D66 en ChristenUnie voor pleiten, zitten veel "juridische haken en ogen". Dat zegt minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur). Europese regels staan zo'n maatregel volgens haar in de weg.
Oostenrijk kondigde eerder deze maand al een minimumprijs voor vliegtickets aan. Van Nieuwenhuizen denkt echter dat ook dat land bij de invoering op Europese regels zal stuiten. Wel zegt ze graag mee te kijken hoe de Oostenrijkers dat op denken te lossen. Het lijkt haar "niet zinvol" om dat werk zelf over te gaan doen.
Kamerleden Jan Paternotte (D66) en Eppo Bruins (ChristenUnie) willen dat de prijs van een vliegticket op zijn minst de kosten voor het gebruik van luchthavens en alle bijbehorende belastingen zou moeten dekken. Dat zou neerkomen op een minimum van ongeveer 35 euro. Zij vrezen dumpprijzen nu de vraag naar vliegreizen door de coronacrisis sterk is gedaald.
Ploftickets
GroenLinks deelt die zorg. "Het laatste wat we willen is dat luchtvaartmaatschappijen met ploftickets gaan stunten om de vliegtuigen weer zo vol mogelijk te krijgen", zegt Kamerlid Suzanne Kröger. SP'er Cem Laçin wil nog verder gaan. Ook eerlijke arbeidsvoorwaarden en de gevolgen van vliegen voor milieu en klimaat moeten wat hem betreft meewegen.
Op steun van de overige coalitiepartijen hoeven D66 en ChristenUnie niet te rekenen. VVD-Kamerlid Remco Dijkstra ziet weinig in nog meer regels voor de luchtvaart. "Hoe meer eisen je stelt, hoe moeilijker het wordt te ondernemen." Wat CDA'er Mustafa Amhaouch betreft moet de nadruk voorlopig liggen op herstel van de huidige crisis en behoud van banen.
Bij de PVV valt het voorstel van Paternotte en Bruins evenmin goed. De grootste oppositiepartij wil niet dat vliegen duurder wordt gemaakt, omdat veel "hardwerkende Nederlanders" het dan niet meer kunnen betalen, aldus Kamerlid Dion Graus.
Meer uit Binnenland
SCHIPHOL (ANP) - De nabestaanden van Peter R. de Vries hebben een dubbel gevoel overgehouden aan de uitspraak van het gerechtshof donderdag in het hoger beroep van de moordzaak van de 64-jarige journalist, zei Annemiek van Spanje, de advocaat van de familie.
11 minuten geledenDOLDERSUM (ANP) - Voor de tweede dag op rij is een dode wolf aangetroffen in Drenthe. De politie heeft hiervan een melding gekregen en doet volgens een woordvoerster zoals gebruikelijk onderzoek, ook naar de mogelijke doodsoorzaak. Officieel moet nog worden vastgesteld dat het ook daadwerkelijk om een wolf gaat.
12 minuten geledenDEN BOSCH (ANP) - Het dodelijke ongeluk met de Stint op 20 september 2018 in Oss heeft de levens van de nabestaanden ingrijpend veranderd. "Mijn leven stortte in en ik krijg het niet meer opgebouwd zoals ik zou willen. Ik zie wel licht in de verte, maar ik kom er niet", zei de moeder van Dana (8) en Liva (4), die bij het ongeluk om het leven kwamen.
50 minuten geledenSCHIPHOL (ANP) - Het Amsterdamse gerechtshof heeft donderdag in hoger beroep straffen tot 27,5 jaar cel opgelegd in de strafzaak over de moord op Peter R. de Vries. De hoogste straffen zijn voor Delano G. (26) en Kamil E. (39). Krystian M. (30) kreeg 26 jaar en een maand.
1 uur geledenEINDHOVEN (ANP) - Het Rijksmuseum krijgt een vestiging in Eindhoven. Het nieuw te bouwen museum toont werken uit de wereldberoemde collectie en komt aan de Dommel, vlak bij het station. Dat maakten het museum en de gemeente Eindhoven donderdag bekend. Het plan is dat het over zes tot acht jaar de deuren opent.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De problemen met de verouderde Haringvlietbrug zijn erger dan gedacht. In de lassen van de ondersteuningsbalk onder een van de rijstroken zit vermoeiing, meldt demissionair minister Robert Tieman van Infrastructuur en Waterstaat in een brief aan de Tweede Kamer. "Bij deze lassen kunnen kleine scheurtjes plotseling doorscheuren."
1 uur geledenUTRECHT (ANP) - De NS is bezorgd over de huidige staat en de toekomst van de spoorinfrastructuur. Zo reageert NS-directeur Wouter Koolmees op het bericht dat ProRail alleen nog maar noodzakelijk onderhoud kan doen en zich dus niet kan richten op de toekomstbestendigheid van het spoor. Dat komt omdat de spoorbeheerder kampt met een personeels- en geldtekort.
2 uur geleden