Minister Madlener van Infrastructuur sluit tolwegen niet uit
DEN HAAG (ANP) - Minister Barry Madlener van Infrastructuur sluit het idee niet uit om in Nederland op verschillende wegen tol te heffen. Hij ziet daarin een mogelijk verdienmodel voor investeerders. Die stoppen dan geld in de aanleg of het onderhoud van een snelweg, en verdienen vervolgens aan de geheven tol. "Op dit moment zijn er totaal geen plannen in die richting", voegde hij toe op BNR Nieuwsradio, maar "ik vind het voor sommige trajecten niet eens een slechte gedachte".
Het heffen van tol is een mogelijk alternatief voor rekeningrijden. Dat systeem is theoretisch goed, maar werkt niet in de praktijk, aldus de bewindsman. Hij ziet in tolheffingen bovendien een voordeel omdat mensen de keuze hebben. "Als je niet wil, ga je in de file staan." Hij ziet het als een optie om private investeerders aan te trekken als er straks "echt geen geld" is vanuit de overheid. Hij noemt het voorbeeld van een pensioenfonds dat mogelijk een extra baan wil aanleggen op een traject waar elke dag file staat. Dan kan het heffen van tol als verdienmodel een uitweg zijn, denkt Madlener.
Nederland kent nu nog geen tolwegen, maar wel enkele tunnels waar de autorijder tol moet betalen. "Ik heb liever een toltunnel dan geen tunnel", zei de PVV-minister daarover.
Overigens is niet alleen een tekort aan geld een probleem als het gaat om infrastructuurprojecten, waaronder werken aan snelwegen. Zo is er ook een groot tekort aan mensen om het werk uit te voeren en moet rekening worden gehouden met stikstofuitstoot.
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - In het debat over het verbod op het gebruik van stroomstootapparatuur in de veehouderij heeft de Kamer collectief een vraag voor landbouwminister Wiersma: wanneer komt dat verbod er nu eindelijk? Kamerleden van Partij voor de Dieren, D66, GroenLinks-PvdA, CDA en VVD willen weten waarom het verbod er nog altijd niet is.
20 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Forum voor Democratie ziet in het formatiestuk van D66 en CDA "een aantal aanknopingspunten". Maar verder is het "vooral voortzetting van bestaand beleid", schrijft partijleider Lidewij de Vos in een reactie op X. Ze blijft bij haar wens voor een kabinet op basis van wisselende meerderheden in de Tweede Kamer.
23 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Een belastingvoordeel moet het aantrekkelijker maken voor groene techbedrijven om zich in Nederland te vestigen en te ontwikkelen, schrijven partijleiders Rob Jetten (D66) en Henri Bontenbal (CDA) in hun gezamenlijke formatiestuk. De partijen willen daarmee bedrijven "die passen bij onze economie van de toekomst" verder helpen.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - D66 en CDA stellen in hun aanzet van een coalitieakkoord voor om het VN-vluchtelingenverdrag te 'moderniseren', zodat asielaanvragen buiten Europa kunnen worden ingediend en afgehandeld. Dat lijkt een geste richting JA21, die tijdens de verkiezingscampagne ervoor pleitte om het vluchtelingenverdrag te veranderen.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De formerende partijen D66 en het CDA willen met een zogenoemde "Crisiswet Netcongestie" de overbelasting op het stroomnet tegengaan. Dat staat in het formatiedocument waar beide partijen de afgelopen weken aan hebben gewerkt.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Als de komende jaren onvoldoende mensen zich melden om de krijgsmacht te versterken, willen D66 en CDA de dienstplicht weer deels invoeren. "Voor het geval de opschaling van de krijgsmacht onvoldoende snel gaat, bereiden we een selectieve opkomstplicht voor", schrijven de formerende partijen in hun dinsdag geopenbaarde plannen.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - D66 en CDA willen dat het wettelijke stikstofdoel in 2035 en het staande tussendoel in 2030 worden gehaald. Als dat niet lukt, is het in het uiterste geval mogelijk dat boeren de rechten die ze nodig hebben om dieren te houden, moeten inleveren. Dat schrijven beide partijen in hun gezamenlijke stuk richting een nieuwe regeringscoalitie.
3 uur geleden