Minister heeft begrip, maar wijst burgemeesters op coronaregels
DEN HAAG (ANP) - Minister Hanke Bruins Slot van Binnenlandse Zaken heeft begrip voor burgemeesters die eigenlijk een oogje dicht willen knijpen voor ondernemers die de coronaregels overtreden. "Aan de andere kant hebben we met elkaar regels afgesproken in het belang van de volksgezondheid."
Burgemeesters gaan zelf over de handhaving van de coronaregels. Een aantal burgemeesters heeft aangegeven dat ze opening van winkels en horeca zaterdag oogluikend zullen toestaan. Ze zien het als een demonstratie tegen de strenge lockdown. De voorzitters van de veiligheidsregio's hebben in het zogenoemde Veiligheidsberaad wel met elkaar afgesproken dat het naleven van de coronaregels het uitgangspunt blijft.
Toch zullen in Valkenburg vrijdag al winkeliers, kroegbazen en restauranthouders hun deuren mogen openen. "Daarin zie je dat ondernemers het op dit moment zwaar hebben", zegt Bruins Slot (CDA). "Daar heb ik begrip voor." Ze begrijpt "dat burgemeesters voor hun ondernemers proberen op te komen. Aan de andere kant geldt ook voor burgemeesters dat zij een belangrijke taak hebben rondom handhaving". Volgens de bewindsvrouw proberen burgemeesters een balans te vinden.
Een goed gesprek
Deze week was ook gedoe over de uitspraken van minister van Justitie Dilan Yesilgöz. "Uiteraard moet er gehandhaafd worden", zegt de bewindsvrouw vrijdag. Kamerleden vroegen eerder opheldering nadat Yesilgöz (VVD) had aangegeven weinig te zien in extra handhaving nu blijkt dat op enkele plekken in ondernemers tegen de regels in hun deuren willen openen.
Over Valkenburg zegt Yesilgöz dat ze hoopt dat de minister "zelf lokaal de afweging maakt" over handhaving en controle. "Het is niet zo dat wij dat vanuit Den Haag voorschrijven." Verder hoopt ze dat er "een goed gesprek" plaatsvindt.
Het kabinet moet nog een officieel besluit nemen over wat vanaf dit weekend weer mag, en welke regels er nog blijven gelden. Vrijdagavond geven premier Mark Rutte en zorgminister Ernst Kuipers een persconferentie.
Meer uit Binnenland
AMSTERDAM (ANP) - Het Parool is "blij en trots" met alle aandacht die de paginagrote advertentie van Harry Styles in de zaterdagkrant genereert. Dat laat hoofdredacteur Michiel Couzy zondag weten aan het ANP. Hij overweegt extra exemplaren van de papieren zaterdageditie bij te laten drukken. In een handgeschreven advertentie bedankte de Britse ster de stad voor de gastvrijheid tijdens zijn tien concerten in de Johan Cruijff ArenA.
5 uur geledenARNHEM (ANP) - De mannen die zaterdag werden aangehouden voor de verstoring van de openbare orde rond het optreden van rapper Ye in de GelreDome in Arnhem zijn weer vrij na afgelopen avond verhoord te zijn. Dat meldt een woordvoerder van de politie. Het ging om een 22-jarige man uit Schiedam en een 24-jarige man uit Lelystad. Het Openbaar Ministerie gaat over de verdere afhandeling van hun zaak.
5 uur geledenGIETEN (ANP) - In de nachtnoodopvang in Gieten in Drenthe hebben in de nacht van zaterdag op zondag 27 asielzoekers overnacht. Dat meldt het Rode Kruis. In de nacht daarvoor sliepen er 25 mensen. In de opvang in sporthal De Goorns is plaats voor 150 mensen.
6 uur geledenARNHEM (ANP) - Ye heeft zich tijdens zijn eerste van twee shows in de GelreDome in Arnhem volledig op de muziek gefocust. De Amerikaanse rapper had vanaf zijn metershoge podium in de vorm van een enorme wereldbol nauwelijks interactie met het publiek en eventuele provocerende uitspraken bleven uit.
15 uur geledenEPE (ANP) - Een zoekactie naar een vermiste man in het noorden van de Veluwe is zaterdagavond afgebroken omdat er wolven in het gebied zijn. Reddingsorganisatie SAR Nederland meldt dat het verder zoeken "te onveilig voor mens en dier" zou worden.
15 uur geledenARNHEM (ANP) - Rapper Ye heeft zaterdagavond onder luid gejuich van tienduizenden bezoekers het eerste optreden van zijn twee shows in de GelreDome afgetrapt. Aan het optreden in Arnhem ging een wekenlange discussie vooraf, waarbij verschillende partijen zich uitspraken tegen de komst van de Amerikaanse rapper.
18 uur geledenARNHEM (ANP) - Het Centrum Informatie en Documentatie Israël (CIDI) gaat maandag opnieuw demonstreren bij het tweede concert van rapper Ye in de GelreDome. Dat liet directeur Naomi Mestrum weten na afloop van het protest van zaterdag bij het stadion in Arnhem. De demonstratie van maandag zal volgens haar iets kleinschaliger zijn en zich vooral richten op het bewustmaken van het jonge publiek over de "kwalijke uitspraken" van de Amerikaanse artiest.
19 uur geleden