Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Minister De Jonge snapt oproep uit zorg om vuurwerkverbod

Minister De Jonge snapt oproep uit zorg om vuurwerkverbod

DEN HAAG (ANP) - Zorgminister Hugo de Jonge snapt "heel goed" dat de zorg oproept tot een vuurwerkverbod tijdens de jaarwisseling. "De rek is totaal uit de zorg", zei hij voor aanvang van de ministerraad. Daar besluit het demissionaire kabinet of er een vuurwerkverbod komt.

"De situatie in de ziekenhuizen is natuurlijk qua ontwikkeling niet goed, laat dat duidelijk zijn", verklaarde minister Ferd Grapperhaus (Justitie en Veiligheid). Hij wees er wel op dat burgemeesters al zelfstandig kunnen besluiten tot een vuurwerkverbod in hun gemeente.

Zijn collega Kajsa Ollongren van Binnenlandse Zaken zei dat het kabinet "de signalen die er nu komen van de artsen en burgemeesters heel serieus moet nemen". Donderdag lekte uit dat het kabinet anders dan vorig jaar er naar neigt om dit jaar geen landelijk vuurwerkverbod af te kondigen.

Noodzakelijk

Daarna kwam in de avond nog een brief van de burgemeesters, verenigd in het Veiligheidsberaad, bij Grapperhaus binnen. Zij pleiten daarin voor een algeheel vuurwerkverbod dit jaar bij oud en nieuw. De huidige druk op de zorg maakt volgens de burgemeesters zo'n verbod noodzakelijk.

De Koninklijke Nederlandsche Maatschappij tot bevordering der Geneeskunst (KNMG) kwam vrijdag ook met een oproep voor een verbod op het afsteken van vuurwerk. "De kans is zeer groot dat de druk op de zorg en op zorgmedewerkers rond de jaarwisseling nog steeds extreem groot zal zijn. Extra druk door vuurwerkslachtoffers vindt de KNMG op dit moment onverantwoord."

Meer uit Gezond

RIVM zag al vroeg dat corona-uitbraak veel groter was dan gedacht

DEN HAAG (ANP) - Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) zag al vroeg dat de uitbraak van het coronavirus in de Chinese provincie Wuhan een stuk groter was dan China beweerde. Modelleurs van het RIVM constateerden dat door gegevens van lokale Chinese gezondheidsdiensten en andere Aziatische landen te analyseren, zei hoofdmodelleur Infectieziekten Jacco Wallinga tijdens een verhoor door de parlementaire enquêtecommissie over het virus.

1 dag geleden
Volgende coronaverhoorweek trapt af met Diederik Gommers

DEN HAAG (ANP) - Diederik Gommers is volgende week maandag als eerste aan de beurt in een nieuwe verhoorweek door de parlementaire enquêtecommissie corona. Hij was tijdens de pandemie lid van het Outbreak Management Team, voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Intensive Care en afdelingshoofd Intensive Care in het Erasmus MC. De verhoorweek staat in het teken van impact op de zorg.

4 dagen geleden
Rutte: Nederland ontsnapte in coronatijd maar net aan code zwart

DEN HAAG (ANP) - Nederland is tijdens de coronapandemie "door het oog van de naald gekropen" waar het gaat om het overeind houden van de ziekenhuiszorg. Code zwart kon maar net aan worden afgewend, "ook met dank aan Duitsland", zei oud-premier Mark Rutte in een verhoor door de parlementaire enquêtecommissie corona.

4 dagen geleden
Coronacrisis riep ook in kabinet 'grote emoties' op, zegt Rutte

DEN HAAG (ANP) - De coronacrisis riep, zeker in de beginfase in het voorjaar van 2020, ook in het kabinet "grote emoties" op. Dat zei toenmalig minister-president Mark Rutte vrijdag tijdens zijn eerste verhoor door de parlementaire enquêtecommissie corona.

4 dagen geleden
Schoof: onvoldoende energie gestopt in bereiken coronacritici

DEN HAAG (ANP) - De overheid heeft de groep mensen die kritisch waren op het corona- en vaccinatiebeleid niet weten te bereiken. Dat zei Dick Schoof, toen topambtenaar op het ministerie van Justitie en Veiligheid, tegen de parlementaire enquêtecommissie corona. Volgens hem is er onvoldoende energie gestoken in het contact met die groep, ook wel 'wappies' genoemd.

4 dagen geleden
Geen alternatief voor aanvankelijke aanpak corona, zegt Schoof

DEN HAAG (ANP) - Er was "geen alternatief" voor de manier waarop het kabinet in de beginfase van de coronacrisis beslissingen nam. Dat heeft Dick Schoof, destijds de hoogste ambtenaar op het ministerie van Justitie en Veiligheid, gezegd tegen de parlementaire enquêtecommissie corona.

4 dagen geleden
Radboudumc: deel van de twaalf medewerkers uit quarantaine

NIJMEGEN (ANP) - Een deel van de twaalf medewerkers van het Radboudumc die preventief in quarantaine zaten vanwege de kans op een besmetting met het hantavirus mogen vanaf donderdag weer uit quarantaine. Het gaat om medewerkers die hebben gewerkt met urine van een patiënt die besmet was met het hantavirus.

5 dagen geleden