Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Minister De Jonge komt met wet om hulp in stemhok uit te breiden

Minister De Jonge komt met wet om hulp in stemhok uit te breiden

DEN HAAG (ANP) - De hulp in het stemhokje wordt uitgebreid naar iedereen dit dat wil. Demissionair minister Hugo de Jonge (Binnenlandse Zaken) heeft een wetsvoorstel dat dit moet regelen woensdag naar de Tweede Kamer gestuurd. Mensen met bijvoorbeeld een verstandelijke beperking of laaggeletterden kunnen straks hulp krijgen van een stembureaulid.

Nu kunnen alleen kiezers met een lichamelijke beperking, die niet zelfstandig kunnen stemmen, hulp krijgen. Dat kan een stembureaulid, familielid of een kennis zijn. Mensen met een fysieke beperking houden in de nieuwe wet het recht om zelf iemand te kiezen die hen in het stemhokje helpt. De nieuwe groep mensen die straks hulp kunnen vragen, krijgt die keuze niet.

Een aantal belangenorganisaties had gepleit voor dezelfde regels voor alle kiezers. De Jonge heeft anders beslist. Zijn argument is dat een stembureaulid een neutrale rol in het verkiezingsproces heeft en dat daarmee kwetsbare kiezers niet onder druk worden gezet anders te stemmen dan ze zelf willen. Hij wil echter niet dat het wetsvoorstel een achteruitgang betekent voor kiezers met een lichamelijke beperking.

Invoering in 2026

"Verkiezingen vormen de basis van onze democratie", zegt De Jonge. "Voor veel kiezers is zelfstandig een stem uitbrengen niet vanzelfsprekend, terwijl de wens om zelf te kunnen stemmen wel groot is. Dat geldt bijvoorbeeld voor kiezers die moeite hebben met lezen of een licht verstandelijke beperking hebben. Door mogelijk te maken dat zij een stembureaulid om hulp kunnen vragen, zorgen we dat zij gemakkelijker zelf van hun stemrecht gebruik kunnen maken."

Het streven is dat de wet vanaf de gemeenteraadsverkiezingen in 2026 van kracht is.

Meer uit Politiek

Van Essen: herstel natuur belangrijker dan stikstof in de Peel

GRIENDTSVEEN (ANP) - Het herstellen van de natuur in de Peel door onder meer te zorgen voor voldoende water, is "eigenlijk belangrijker dan stikstof", zegt landbouwminister Jaimi van Essen (D66). De Peel is een van de gebieden waar de natuur er het slechtst aan toe is, onder meer door stikstof en verdroging. Net als voor de Veluwe is daar woensdag een akkoord ondertekend over een regionale aanpak voor natuurherstel en ervoor te zorgen dat er weer vergunningen verleend kunnen worden.

1 dag geleden
Arib legt geschil met presidium Tweede Kamer bij na mediation

DEN HAAG (ANP) - Oud-Kamervoorzitter Khadija Arib heeft haar conflict met het presidium van de Tweede Kamer bijgelegd, schrijft de huidige voorzitter Thom van Campen in een brief. Het conflict ging over het onderzoek dat het presidium in 2022 naar Arib liet instellen na twee anonieme brieven over haar gedrag. Na mediation zijn Arib en het presidium tot een oplossing gekomen.

1 dag geleden
Kabinet geeft zich vier jaar om afhankelijkheid VS te verkleinen

DEN HAAG (ANP) - Het kabinet wil over vier jaar, samen met Europese bondgenoten, een plan in gang hebben gezet om de afhankelijkheid van de Verenigde Staten voor de veiligheid van het Nederlandse grondgebied sterk te verminderen. Dat staat in de internationale veiligheidsstrategie die minister Tom Berendsen (Buitenlandse Zaken) aan de Tweede Kamer heeft gestuurd.

1 dag geleden
Jetten: wens Kamer sluit aan bij gesprek met Molukse gemeenschap

DEN HAAG (ANP) - Bijna de hele Tweede Kamer vraagt het kabinet met een "passend gebaar" richting de Molukse gemeenschap in ons land te komen. Premier Rob Jetten zei daar "zeer serieus" mee aan de slag te gaan. "De oproep sluit ook wel aan bij gesprekken die we als kabinet voeren met verschillende vertegenwoordigers van de Molukse gemeenschap", voegde hij eraan toe.

1 dag geleden
Kamermeerderheid: hijs met Keti Koti de vlag op overheidsgebouwen

DEN HAAG (ANP) - Hijs de vlag op ministeries en andere rijksgebouwen als met Keti Koti op 1 juli het einde van de slavernij wordt gevierd, verzoekt een Kamermeerderheid aan het kabinet. Een motie hierover van D66, ChristenUnie en DENK kreeg dinsdagmiddag voldoende steun.

1 dag geleden
Karremans zet vraagtekens bij claim Tesla, maar zonder gevolgen

DEN HAAG (ANP) - Volgens minister Vincent Karremans (Infrastructuur, VVD) kun je twijfelen aan de claims van autofabrikant Tesla over de veiligheid van de auto, maar is de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) er niet door misleid. Die claim is "geen onderdeel geweest van de beoordeling" door de RDW.

1 dag geleden
Gasvoorraad nu bijna helft van benodigde winterhoeveelheid

DEN HAAG (ANP) - In de gasvoorraden zit momenteel ongeveer de helft van het gasgebruik in een normale winter. Dat zegt energieminister Stientje van Veldhoven (D66) in het wekelijkse vragenuur. "Dat zit er nu al in en we blijven vullen."

2 dagen geleden