Minister Blok vraagt opheldering Eritrea over geldinzameling
DEN HAAG (ANP) - Minister Stef Blok (Buitenlandse Zaken) wil opheldering van Eritrea over een geldinzameling door het ambassadekantoor van dat Oost-Afrikaanse land. Dat laat de bewindsman weten in reactie op berichtgeving van het radioprogramma Argos.
Dat meldt zaterdag dat het Eritrese ambassadekantoor in Den Haag dwang heeft gebruikt bij de inzameling van geld onder landgenoten hier. Die werden gevraagd minimaal 100 euro te doneren in verband met de coronacrisis.
Blok vindt het "erg zorgelijk" dat er weer berichten zijn over het onder dwang inzamelen van geld door Eritrese diplomaten. Hij wil uitleg van het ambassadekantoor en "sluit verdere actie bovendien niet uit".
Diasporabelasting
Het dictatoriale regime van Eritrea vraagt al jaren geld van Eritreeërs in het buitenland. Het gaat om de zogeheten diasporabelasting. Deze gewraakte heffing kan echter niet worden verboden, meldde Blok twee jaar geleden aan de Tweede Kamer.
Er kan alleen worden opgetreden als Eritreeërs melden dat ze onder dwang zijn gezet om te betalen. Blok roept slachtoffers van de geldinzameling op aangifte te doen zodat het Openbaar Ministerie onderzoek kan doen naar de zaak.
Begin 2018 moest de hoogste diplomatieke vertegenwoordiger van Eritrea in Nederland het land verlaten omdat de ambassade onder dwang geld bleef ophalen bij de diaspora. De Kamer wilde dat het ambassadekantoor zou worden gesloten, maar zover wilde het kabinet toen niet gaan. D66 wil nu dat de betrokken Eritrese diplomaten worden uitgezet.
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - De overheid leert onvoldoende van de fouten die zijn gemaakt in de hersteloperatie in Groningen en Noord-Drenthe en blijft tekortschieten, vindt de Nationale ombudsman Reinier van Zutphen. Hij deed vier onderzoeken naar de manier waarop de Nationaal Coördinator Groningen (NCG) en het Instituut Mijnbouwschade Groningen (IMG) opereren en hoe ze omgaan met klachten. Sinds 2022 hebben meer dan vierhonderd Groningers bij de ombudsman geklaagd over die instanties.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Als Nederland migratie beter wil sturen, zal meer dan nu moeten worden ingezet op partnerschappen met landen van buiten de EU. Die samenwerkingen moeten dan ook voor de partnerlanden voordelig zijn. Dat stellen de Adviesraad Migratie (AM) en de Adviesraad Internationale Vraagstukken (AIV) in een advies.
11 uur geledenROTTERDAM (ANP) - De Rotterdamse burgemeester Carola Schouten vindt het "krachtig" dat premier Rob Jetten zondag excuses heeft aangeboden aan de Molukse gemeenschap.
16 uur geledenROTTERDAM (ANP) - John Wattilete, president van de niet-erkende Republiek der Zuid-Molukken (RMS), heeft zondag opgeroepen tot de teruggave van het lichaam van een van zijn voorgangers, de Molukse jurist en vrijheidsstrijder Chris Soumokil. Dat deed hij in een toespraak voorafgaand aan de onthulling van het nationale monument op de Lloydkade in Rotterdam, ter ere van de eerste generatie Molukse migranten.
17 uur geledenROTTERDAM (ANP) - Premier Rob Jetten heeft namens de regering excuses aangeboden voor de manier waarop Molukse migranten zijn behandeld na de Indonesische onafhankelijkheidsoorlog. De minister-president deed dat voorafgaand aan de onthulling van het nationale monument op de Lloydkade in Rotterdam, ter ere van de eerste generatie Molukse migranten.
18 uur geledenLANDGRAAF (ANP) - De provincie Limburg wil dat mensen vaker Limburgs in het openbaar praten. Met een campagne worden sprekers van de streektaal opgeroepen een L-gebaar te maken met hun rechterhand voordat ze een gesprek beginnen, om aan te geven dat ze het Limburgs machtig zijn.
20 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De Nacht van de Vluchteling heeft een recordbedrag van 2,1 miljoen euro opgeleverd, meldt de organisator van het wandelevenement Stichting Vluchteling. Eerder werd al bekend dat een recordaantal van 10.000 mensen mee zou lopen op de afstanden van 10 tot 50 kilometer. Onderweg stuitten de wandelaars wel op de slechte weersomstandigheden.
22 uur geleden