Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Minder stikstofruimte voor grootste uitstoter Tata Steel

Minder stikstofruimte voor grootste uitstoter Tata Steel

HAARLEM (ANP) - De maximale hoeveelheid stikstof die Tata Steel mag uitstoten, gaat 8 procent omlaag. De natuurvergunning van het staalbedrijf in de IJmond wordt definitief aangescherpt, zo laat de provincie Noord-Holland weten. "Deze ruimte komt ten gunste van de natuur", aldus het provinciebestuur. Dat benadrukt dat Tata voldoende stikstofruimte behoudt "om de komende jaren de omschakeling naar duurzame productie van groen staal mogelijk te maken".

Tata Steel is volgens een overzicht dat minister Christianne van der Wal (Natuur en Stikstof) eerder liet opstellen de grootste industriële uitstoter van stikstof in Nederland. Het gaat dan om stikstofoxiden (NOx). Hoge concentraties van die stikstofverbinding zijn niet alleen slecht voor gevoelige natuurgebieden, maar ook voor de gezondheid.

In de bekendmaking van de strengere vergunning verwijst de provincie naar verzoeken die Mobilisation for the Environment begin dit jaar indiende. De milieuorganisatie had het liefst gezien dat de natuurvergunning van Tata Steel helemaal zou worden ingetrokken, maar dat is volgens Noord-Holland niet nodig.

Reactie Tata Steel

Tata Steel zegt in een verklaring kennis te hebben genomen van het besluit van de provincie. "Wij gaan door met het verminderen van onze stikstofoxide-uitstoot en nemen hierin ook onze verantwoordelijkheid. De belangrijkste investering voor de verdere vermindering van de uitstoot, is de bouw van een zogeheten DeNOx-installatie bij de Pelletfabriek. Deze maatregel is onderdeel van de Roadmap Plus, een pakket aan maatregelen om de impact op de leefomgeving te verminderen. Wanneer de installatie in 2025 in gebruik wordt genomen zal de uitstoot van stikstofoxide voor de gehele site IJmuiden met zo’n 30 procent afnemen ten opzichte van de start van het verbeterprogramma in 2019. Ook brengt onze transitie naar het maken van groen staal met waterstof de uitstoot verder naar beneden."

Het staalbedrijf zegt dat ook nog extra reductiemaatregelen worden genomen. "Zo passen we bijvoorbeeld waar mogelijk ons bedrijfswagenpark aan in de vorm van elektrificatie, worden onze locomotieven gemoderniseerd tot emissiearme locomotieven en worden de cv-ketels emissiearm."

Meer uit Binnenland

Reisadviezen voor zeven landen in het Midden-Oosten aangepast

DEN HAAG (ANP) - Het ministerie van Buitenlandse Zaken heeft het reisadvies voor zeven landen in het Midden-Oosten aangepast, waardoor mensen daar grotendeels weer naartoe kunnen. Dat gebeurde na de voorlopige vredesdeal tussen de Verenigde Staten en Iran over het conflict in het Midden-Oosten. De situatie kan echter snel verslechteren, waarschuwt het ministerie.

27 minuten geleden
Defensie en bonden willen per 1 september 6,5 procent meer loon

DEN HAAG (ANP) - De lonen van defensiepersoneel stijgen op 1 september met 6,5 procent. Begin 2028 worden de salarissen nog eens 2 procent hoger, heeft staatssecretaris Derk Boswijk (Defensie, CDA) afgesproken met vakbonden. Ook beloningen voor missies en onregelmatig werk gaan omhoog.

45 minuten geleden
Gelderland houdt vast aan stikstofzones van 500 meter

ARNHEM (ANP) - Het provinciebestuur van Gelderland houdt vast aan stroken van 500 meter rond de Veluwe en drie andere kwetsbare natuurgebieden waarin de stikstofuitstoot fors omlaag moet. In die zones komt onder meer een verbod op nieuwe veehouderijen en moeten boeren inzetten op stalinnovaties om hun uitstoot omlaag te krijgen.

52 minuten geleden
Koningin Máxima opent jubilerend North Sea Jazz Festival

ROTTERDAM (ANP) - Koningin Máxima opent op vrijdagmiddag 10 juli in Rotterdam Ahoy het NN North Sea Jazz Festival, meldt de Rijksvoorlichtingsdienst donderdag. Het is dit jaar vijftig jaar geleden dat de eerste editie van het jazzfestival plaatsvond.

58 minuten geleden
Nederland helpt Kyiv energie-infrastructuur sneller te herstellen

DEN HAAG (ANP) - Nederland gaat Oekraïne helpen om de energie-infrastructuur sneller te herstellen. Minister Sjoerd Sjoerdsma (Ontwikkelingssamenwerking, D66) heeft daarvoor op een internationale conferentie voor hulp aan Oekraïne in Gdansk een akkoord getekend met de Oekraïense minister Denys Shmyhal van Energie.

1 uur geleden
OM in hoger beroep tegen vrijspraak vergismoord ggz-directeur

ROTTERDAM (ANP) - Het Openbaar Ministerie gaat in hoger beroep tegen de uitspraak in de zaak rond de vergismoord op Rob Zweekhorst in 2014. De 59-jarige René F. uit Schiedam werd eerder deze maand door de rechtbank in Rotterdam wegens gebrek aan bewijs vrijgesproken van betrokkenheid bij de moord op de ggz-directeur in het Zuid-Hollandse Berkel en Rodenrijs. Het OM had 24 jaar cel geëist.

2 uur geleden
Nederland vraagt in EU om uitstel bij invoering grenssysteem

DEN HAAG (ANP) - Nederland heeft samen met andere EU-lidstaten gepleit voor uitstel bij de invoering van het nieuwe grenscontrolesysteem. Het systeem is nog altijd niet af, meldt een woordvoerder van asielminister Bart van den Brink (CDA) aan het ANP.

2 uur geleden