Minder rokers en minder overmatige drinkers in 2020
DEN HAAG (ANP) - In 2020 is het aantal volwassen rokers iets gedaald ten opzichte van 2019. Ook lag het aantal overmatige drinkers wat lager. Het aandeel volwassenen met overgewicht en obesitas bleef gelijk. Dat staat in de Gezondheidsenquête/Leefstijlmonitor 2020 van het CBS, opgesteld in samenwerking met het RIVM en het Trimbos-instituut.
De coronamaatregelen die vorig jaar golden vertonen in de cijfers geen opvallende effecten. Maar de precieze gevolgen van de leefstijl van mensen in het eerste coronajaar worden nog nader onderzocht.
Vorig jaar gaf 20 procent van de volwassenen aan weleens te roken, tegen 22 procent in 2019. Ongeveer 15 procent zei dagelijks te roken, net zoveel als het jaar daarvoor. Van de volwassenen gaf 46 procent aan nooit gerookt te hebben, terwijl 34 procent zei vroeger wel te hebben gerookt. Dat was in 2019 ook zo. Het aantal niet-rokers dat wel, maar niet elke dag, werd blootgesteld aan rook in de omgeving daalde van 20 procent in 2019 naar 16 procent vorig jaar.
In 2020 voldeed 44 procent van de volwassenen aan de alcoholrichtlijn van de Gezondheidsraad: niet drinken, of niet meer dan één glas per dag. In 2019 was dat nog 41,5 procent. Van de 18-plussers was 7 procent een overmatige drinker. Dan gaat het per week om meer dan 21 glazen voor mannen of 14 glazen voor vrouwen. Dat is een lichte daling ten opzichte van 2019 (8,5 procent).
In 2020 had de helft van de volwassenen overgewicht; 13,9 procent had ernstig overgewicht ofwel obesitas. In 2019 was dit nagenoeg hetzelfde. Van de 4- tot 18-jarigen had 14,7 procent overgewicht, en 2,5 procent obesitas. Ook hier was dat vrijwel onveranderd ten opzichte van 2019.
De aandelen rokers, overmatige en zware drinkers, en mensen met overgewicht en obesitas lagen vorig jaar nog ver boven de doelen uit het Nationaal Preventieakkoord voor 2040. Daarmee wil de Rijksoverheid roken en problematisch alcoholgebruik onder volwassenen terugdringen naar 5 procent in 2040. Overgewicht moet terug naar 38 procent van de 18-plussers, obesitas naar 7,1 procent. Voor jongeren onder de 18 jaar moet het Preventieakkoord overgewicht terugbrengen naar 9,1 procent, en obesitas naar 2,3 procent.
Meer uit Binnenland
GORINCHEM (ANP) - De partijen in de gemeenteraad van Gorinchem willen nog niet veel kwijt over het nieuws dat er zes aanhoudingen zijn verricht in het onderzoek naar stemfraude. "We moeten verder afwachten wat hieruit naar voren komt", zegt Pierre Schefferlie, fractievoorzitter van Democraten Gorinchem.
13 minuten geledenDE BILT (ANP) - In een groot deel van Nederland is om 12.00 uur code oranje ingegaan wegens extreme hitte. De weerwaarschuwing werd maandag al aangekondigd en geldt vooralsnog tot vrijdag 08.00 uur.
30 minuten geledenZWOLLE (ANP) - Ondiep grondwater is op veel meer plekken vervuild met stoffen die niet in het drinkwater thuishoren dan tot nu toe werd aangenomen. Het gaat onder meer om bestrijdingsmiddelen, medicijnen, PFAS en nutriënten. Dat blijkt uit vijf jaar meten met een nieuw meetnet in grondwaterbeschermingsgebieden, meldt drinkwaterbedrijf Vitens.
54 minuten geledenUTRECHT (ANP) - Het treinverkeer is weer volledig opgestart na de landelijke ov-staking eerder op de dag, zegt een woordvoerster van de NS. Het openbaar vervoer lag plat van 04.00 uur tot 08.00 uur. De treinen rijden inmiddels weer volgens de dienstregeling, aldus de woordvoerster.
1 uur geledenGORINCHEM (ANP) - De politie heeft dinsdag zes mensen aangehouden in het onderzoek naar stemfraude bij de gemeenteraadsverkiezingen in Gorinchem, meldt het Openbaar Ministerie woensdag. De personen zijn tussen de 20 en 65 jaar oud en worden verdacht van valsheid in geschrifte en het medeplegen van het ronselen van stemmen.
1 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De discussie over agenten die informatie bekeken in de zaak over de vermoorde Lisa is voor de familie van het slachtoffer "tergend". Dat zei advocaat Wendy van Egmond woensdagochtend in de rechtbank in Amsterdam tijdens een voorbereidende zitting in de zaak tegen verdachte Chris Jude (23).
1 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Het openbaar vervoer in Amsterdam rijdt sinds 10.00 uur weer volgens de dienstregeling. Dat laat een woordvoerder van de Amsterdamse vervoerder GVB weten. Eerder verwachtte het GVB tot het middaguur nodig te hebben voordat alles weer normaal zou rijden. Tot 08.00 uur reden er geen metro's, trams en bussen in Amsterdam als gevolg van de staking in het openbaar vervoer.
2 uur geleden