Minder reizigers in treinen en bussen op eerste dag lockdown
UTRECHT (ANP) - Veel minder mensen pakten de trein op dinsdag, de eerste dag van de nieuwe coronamaatregelen. Volgens de NS reisden een kwart minder mensen met de trein dan voor de aanscherping van het maatregelenpakket. Ook busvervoerder Transdev ziet een afname van het aantal reizigers. Het kabinet kondigde maandagavond nieuwe coronaregels aan. Het openbaar vervoer is op dit moment alleen bedoeld voor noodzakelijke reizen.
Omdat de scholen vanaf woensdag pas gesloten zijn, zal de daling doorzetten, verwacht de NS. Op dit moment is het totaal aantal treinreizigers zo'n 26 procent van het aantal voor de coronacrisis. Voor corona reisden er dagelijks zo'n 1,3 miljoen mensen met de trein. "Het is natuurlijk een treurig beeld, al die lege treinen", zegt een woordvoerder van de NS. "Maar het betekent wel dat Nederlanders zich aan de nieuwe maatregelen houden."
Transdev, het moederbedrijf van ov-bedrijven Connexxion en Hermes, meldt dat het ook rustiger is in de bussen. Op maandag vervoerde het bedrijf 47 procent van het aantal passagiers op een vergelijkbare dag in 2019. Op dinsdag was het nog rustiger, met 32 procent van het normale aantal busreizigers. Het gaat hierbij om buslijnen in Noord-Holland, Zeeland, de regio's Arnhem, Nijmegen, Eindhoven en in het gebied rond Rotterdam. Transdev verwacht ook dat de daling woensdag doorzet omdat de scholen dan sluiten.
De NS denkt niet dat er, net als tijdens de lockdown in het voorjaar, een basisdienstregeling moet komen. "Op dit moment rijdt 90 procent van de treinen", aldus de woordvoerder. "We gaan er vanuit dat dat zo blijft." In april reisde het kleinst aantal mensen met de trein: 9 procent ten opzichte van voor de coronacrisis. De NS stelde toen een basisdienstregeling in. Dat zal nu niet nodig zijn, aldus de woordvoerder, omdat openbaarvervoerbedrijven met de beschikbaarheidsvergoeding van de overheid 93 procent van hun kosten vergoed krijgen.
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - De overheid leert onvoldoende van de fouten die zijn gemaakt in de hersteloperatie in Groningen en Noord-Drenthe en blijft tekortschieten, vindt de Nationale ombudsman Reinier van Zutphen. Hij deed vier onderzoeken naar de manier waarop de Nationaal Coördinator Groningen (NCG) en het Instituut Mijnbouwschade Groningen (IMG) opereren en hoe ze omgaan met klachten. Sinds 2022 hebben meer dan vierhonderd Groningers bij de ombudsman geklaagd over die instanties.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Als Nederland migratie beter wil sturen, zal meer dan nu moeten worden ingezet op partnerschappen met landen van buiten de EU. Die samenwerkingen moeten dan ook voor de partnerlanden voordelig zijn. Dat stellen de Adviesraad Migratie (AM) en de Adviesraad Internationale Vraagstukken (AIV) in een advies.
11 uur geledenROTTERDAM (ANP) - De Rotterdamse burgemeester Carola Schouten vindt het "krachtig" dat premier Rob Jetten zondag excuses heeft aangeboden aan de Molukse gemeenschap.
17 uur geledenROTTERDAM (ANP) - John Wattilete, president van de niet-erkende Republiek der Zuid-Molukken (RMS), heeft zondag opgeroepen tot de teruggave van het lichaam van een van zijn voorgangers, de Molukse jurist en vrijheidsstrijder Chris Soumokil. Dat deed hij in een toespraak voorafgaand aan de onthulling van het nationale monument op de Lloydkade in Rotterdam, ter ere van de eerste generatie Molukse migranten.
17 uur geledenROTTERDAM (ANP) - Premier Rob Jetten heeft namens de regering excuses aangeboden voor de manier waarop Molukse migranten zijn behandeld na de Indonesische onafhankelijkheidsoorlog. De minister-president deed dat voorafgaand aan de onthulling van het nationale monument op de Lloydkade in Rotterdam, ter ere van de eerste generatie Molukse migranten.
18 uur geledenLANDGRAAF (ANP) - De provincie Limburg wil dat mensen vaker Limburgs in het openbaar praten. Met een campagne worden sprekers van de streektaal opgeroepen een L-gebaar te maken met hun rechterhand voordat ze een gesprek beginnen, om aan te geven dat ze het Limburgs machtig zijn.
21 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De Nacht van de Vluchteling heeft een recordbedrag van 2,1 miljoen euro opgeleverd, meldt de organisator van het wandelevenement Stichting Vluchteling. Eerder werd al bekend dat een recordaantal van 10.000 mensen mee zou lopen op de afstanden van 10 tot 50 kilometer. Onderweg stuitten de wandelaars wel op de slechte weersomstandigheden.
23 uur geleden