Minder reizigers in treinen en bussen op eerste dag lockdown
UTRECHT (ANP) - Veel minder mensen pakten de trein op dinsdag, de eerste dag van de nieuwe coronamaatregelen. Volgens de NS reisden een kwart minder mensen met de trein dan voor de aanscherping van het maatregelenpakket. Ook busvervoerder Transdev ziet een afname van het aantal reizigers. Het kabinet kondigde maandagavond nieuwe coronaregels aan. Het openbaar vervoer is op dit moment alleen bedoeld voor noodzakelijke reizen.
Omdat de scholen vanaf woensdag pas gesloten zijn, zal de daling doorzetten, verwacht de NS. Op dit moment is het totaal aantal treinreizigers zo'n 26 procent van het aantal voor de coronacrisis. Voor corona reisden er dagelijks zo'n 1,3 miljoen mensen met de trein. "Het is natuurlijk een treurig beeld, al die lege treinen", zegt een woordvoerder van de NS. "Maar het betekent wel dat Nederlanders zich aan de nieuwe maatregelen houden."
Transdev, het moederbedrijf van ov-bedrijven Connexxion en Hermes, meldt dat het ook rustiger is in de bussen. Op maandag vervoerde het bedrijf 47 procent van het aantal passagiers op een vergelijkbare dag in 2019. Op dinsdag was het nog rustiger, met 32 procent van het normale aantal busreizigers. Het gaat hierbij om buslijnen in Noord-Holland, Zeeland, de regio's Arnhem, Nijmegen, Eindhoven en in het gebied rond Rotterdam. Transdev verwacht ook dat de daling woensdag doorzet omdat de scholen dan sluiten.
De NS denkt niet dat er, net als tijdens de lockdown in het voorjaar, een basisdienstregeling moet komen. "Op dit moment rijdt 90 procent van de treinen", aldus de woordvoerder. "We gaan er vanuit dat dat zo blijft." In april reisde het kleinst aantal mensen met de trein: 9 procent ten opzichte van voor de coronacrisis. De NS stelde toen een basisdienstregeling in. Dat zal nu niet nodig zijn, aldus de woordvoerder, omdat openbaarvervoerbedrijven met de beschikbaarheidsvergoeding van de overheid 93 procent van hun kosten vergoed krijgen.
Meer uit Binnenland
MIDDELBURG (ANP) - Het uitbundige declaratiegedrag van het FVD-Statenlid Martin Bos zou negatief kunnen uitstralen op de andere leden van Provinciale Staten in Zeeland, maar daar is absoluut geen aanleiding voor. Dat zei commissaris Hugo de Jonge naar aanleiding van berichtgeving door Omroep Zeeland. De zender meldde op basis van documenten die bij de provincie waren opgevraagd dat Bos in twee jaar tijd 117 keer uit eten was gegaan van belastinggeld. Hij deed dat uit naam van de FVD-fractie.
51 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Stoppersregelingen voor boeren zorgden de afgelopen zes jaar voor zo'n 9 procent minder stikstofuitstoot uit stallen, dat becijfert de Algemene Rekenkamer. In die jaren stelden opeenvolgende ministers van Landbouw 4,2 miljard euro beschikbaar voor veehouders die willen stoppen. Daarvan bleef 1,6 miljard euro op de plank liggen.
54 minuten geledenDE BILT (ANP) - Het KNMI verwacht dat de nacht van donderdag op vrijdag de warmste wordt die ooit in Nederland is gemeten. Het weerinstituut gaat ervan uit dat de temperatuur in De Bilt dan niet onder de 24 graden zal zakken.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het Openbaar Ministerie heeft dinsdag bij de rechtbank in Den Haag een levenslange gevangenisstraf geëist tegen de 66-jarige Eugène N. Volgens justitie was hij op 24 en 25 april 1994 betrokken bij de moord op naar schatting 3000 Tutsi's in het Byiza-stadion in Mbazi, een gemeente in het zuiden van Rwanda. "Enkel uitgemoord vanwege hun etniciteit", aldus de officier van justitie.
2 uur geledenVOGELWAARDE (ANP) - Twee kinderen die gewond raakten door een aanrijding bij het Zeeuwse Vogelwaarde eerder deze maand, liggen nog in het ziekenhuis. Een derde kind heeft het ziekenhuis vorige week verlaten. Dat meldt Namens de Familie, die de slachtoffers bijstaat.
2 uur geledenHARDENBERG (ANP) - De gemeente Hardenberg verhoogt de dwangsom voor opvangorgaan COA, omdat een asielzoekerscentrum nog altijd open is. Voortaan moet de organisatie 64.000 euro per dag betalen. De teller stopt als de locatie leeg is of als het maximum van 5,76 miljoen euro is bereikt. Dat kan over drie maanden het geval zijn.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het Openbaar Ministerie gaat in cassatie bij de Hoge Raad in de zaak over een dodelijke aanvaring tussen een snelboot en een watertaxi op de Waddenzee in oktober 2022. Dat meldt een woordvoerder van het ressortsparket, het onderdeel van het OM dat over hoger beroep en cassatie gaat. Vorige week werd de 50-jarige kapitein van de snelboot in hoger beroep vrijgesproken.
3 uur geleden