Minder mensen geweigerd aan de grens in coronajaar 2020
DEN HAAG (ANP) - Veel minder reizigers zijn tegengehouden aan de Nederlandse grens in coronajaar 2020. Dat kwam vooral omdat door de vele reisrestricties minder mensen hiernaartoe kwamen, zo meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Wel werden tijdens de pandemie logischerwijs veel vaker mensen geweigerd om redenen van gezondheid.
In 2020 werden 1980 buitenlandse bezoekers geweigerd aan de Nederlandse grens, 920 minder dan een jaar eerder. Het gaat hier om mensen met een andere nationaliteit dan die uit een van de lidstaten van Europese Unie, Noorwegen, IJsland, Liechtenstein of Zwitserland.
Mensen uit de Verenigde Staten werden het meest tegengehouden aan de grens, namelijk 290 keer. Dat is veel meer dan een jaar eerder, toen het er 25 waren. Ook Brazilianen, Colombianen en Georgiërs werden vaak aan de grens geweigerd.
Vorig jaar mochten bijna 980 mensen het land niet in vanwege veiligheidsrisico's. Dat is bijna zeven keer meer dan een jaar eerder. De stijging komt volgens het CBS vooral omdat meer mensen zijn geweigerd om redenen van volksgezondheid, zonder specifiek te noemen welke.
Vanwege corona waren veel landen vorig jaar bestempeld als hoogrisicoland. Inwoners kregen daardoor op voorhand geen toestemming om naar Nederland te reizen. Die konden dus ook niet geweigerd worden aan de grens.
"Wanneer reizigers met klachten aan de grens komen, kunnen zij op basis van volksgezondheid de toegang worden geweigerd", zegt Evelien Brouwer, Universitair docent Publiekrecht en Technologie van de Universiteit Utrecht. "Zelfs indien ze een geldig visum hebben." Specifiek in het geval van corona worden mensen geweigerd als ze niet de vereiste documenten bij zich hebben, zoals een vaccinatiebewijs, gezondheidsverklaring of negatief testbewijs.
Noot voor de redactie, niet voor publicatie:
Ga voor een interactieve graphic naar https://t.localfocus.nl/anp/?0ab9eb8. De graphic is opgemaakt in uw huisstijl en in formats voor print en online. De graphic wordt aangeboden aan klanten van de graphicsdienst van het ANP en LocalFocus.
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - Het totale oppervlak aan zonneparken is in vijf jaar tijd verviervoudigd, meldt het Kadaster. Vorig jaar besloegen de parken samen 3950 hectare, tegenover minder dan 1000 hectare in 2020. De uitbreiding komt volgens het Kadaster vooral door de aanleg van grote zonneparken.
41 minuten geledenWIJK BIJ DUURSTEDE (ANP) - Asielzoekers verblijven sinds woensdag in een tijdelijke noodopvang in Wijk bij Duurstede. Ze mogen daar tot eind augustus blijven. Nadat de Utrechtse gemeente eind mei had aangekondigd dat er een opvang zou komen, waren er meerdere ongeregeldheden. Zo werd het gemeentehuis enkele keren vernield.
9 uur geledenHOUTEN (ANP) - Het is woensdag officieel de warmste 24 juni sinds het begin van de metingen in 1901, meldt Weeronline. De temperatuur in De Bilt steeg om 14.30 uur naar 32,8 graden en daarmee werd het oude record van 32,6 graden uit 2005 verbroken. Het is volgens het weerbureau het zevende datum-warmterecord van dit jaar.
11 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De rechtbank in Den Haag heeft woensdag de 39-jarige Paul V. veroordeeld tot 21 jaar cel voor het doden van zijn 30-jarige ex-partner Laura. De rechtbank acht bewezen dat de man haar op 29 januari 2024 heeft gewurgd met een hondenketting. V. heeft altijd ontkend en beweerd dat de vrouw zichzelf heeft omgebracht.
12 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een groep van 42 mensen met een werk- of studievisum uit Gaza is in Nederland aangekomen. Het ministerie van Buitenlandse Zaken heeft hen geholpen de Palestijnse kuststrook te verlaten. De Raad van State en de rechtbank Den Haag hadden eerder in een voorlopige voorziening geoordeeld dat het departement de Palestijnen moet helpen Gaza te verlaten.
12 uur geledenDE BILT (ANP) - Vanaf vrijdag geldt code oranje wegens extreme hitte ook in de noordelijke provincies Drenthe, Friesland en Groningen, meldt het KNMI. Op die dag is code geel van kracht op de Waddeneilanden.
12 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Opnieuw dreigen belangen van de industrie voor de gezondheid van burgers te gaan, stellen bezorgde omwonenden van Tata Steel voor de rechtbank in Den Haag. "En opnieuw dreigt de Staat verstrikt te raken in een zelfgesponnen web", zegt hun advocaat Channa Samkalden.
12 uur geleden