'Minder meldingen asbestslachtoffers door corona'
DEN HAAG (ANP) - Vorig jaar hebben zich 15 procent minder asbestslachtoffers gemeld voor een schadevergoeding dan het gemiddelde van de vijf voorgaande jaren. Naar alle waarschijnlijkheid heeft dat te maken met de haperende zorg als gevolg van de coronacrisis, zegt het Instituut Asbestslachtoffers (IAS).
De cijfers komen uit het jaarverslag van 2020 van het IAS, dat advies geeft aan de Sociale Verzekeringsbank (SVB) over een tegemoetkoming van de overheid aan asbestslachtoffers. Ook bemiddelt IAS met werkgevers en verzekeraars over een schadevergoeding.
Vorig jaar hebben zich 544 slachtoffers gemeld bij het IAS, terwijl jaarlijks gemiddeld 637 slachtoffers de weg naar het IAS weten te vinden. "In theorie is het mogelijk dat eindelijk het aantal asbestziekten gaat afnemen, want het asbestverbod in Nederland dateert van 1993", aldus het instituut. "Dat deze hypothese onwaarschijnlijk is, komt omdat de daling van het aantal aanmeldingen vrij precies inzet bij het begin van de coronacrisis."
Schildersziekte
In 2020 konden ook mensen met de schildersziekte, ook wel OPS of CSE, voor het eerst een beroep doen op het IAS voor een tegemoetkoming van de overheid. Deze ziekte is het gevolg van het inademen van vluchtige oplosmiddelen als verf, lijm en inkt. De regeling voor slachtoffers met deze ziekte lijkt sterk op de regeling voor asbestziekten. In 2020 hebben zich 487 mensen gemeld en kregen 278 slachtoffers een tegemoetkoming van de overheid.
Om voor een vergoeding van de overheid in aanmerking te komen moet een asbestslachtoffer zich aanmelden bij het IAS. Daarvoor is het niet nodig dat de diagnose al helemaal vaststaat. Veel bemiddelingen van het IAS leiden echter niet tot een schadevergoeding voor het asbestslachtoffer. Naarmate het langer geleden is dat de blootstelling aan asbest heeft plaatsgevonden, des te moeilijker wordt het om de aansprakelijkheid vast te stellen.
In totaal zijn in 2020 509 tegemoetkomingen verstrekt na het advies van het IAS en heeft in 118 gevallen de bemiddeling geleid tot een schadevergoeding voor het slachtoffer.
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - Het totale oppervlak aan zonneparken is in vijf jaar tijd verviervoudigd, meldt het Kadaster. Vorig jaar besloegen de parken samen 3950 hectare, tegenover minder dan 1000 hectare in 2020. De uitbreiding komt volgens het Kadaster vooral door de aanleg van grote zonneparken.
5 minuten geledenWIJK BIJ DUURSTEDE (ANP) - Asielzoekers verblijven sinds woensdag in een tijdelijke noodopvang in Wijk bij Duurstede. Ze mogen daar tot eind augustus blijven. Nadat de Utrechtse gemeente eind mei had aangekondigd dat er een opvang zou komen, waren er meerdere ongeregeldheden. Zo werd het gemeentehuis enkele keren vernield.
8 uur geledenHOUTEN (ANP) - Het is woensdag officieel de warmste 24 juni sinds het begin van de metingen in 1901, meldt Weeronline. De temperatuur in De Bilt steeg om 14.30 uur naar 32,8 graden en daarmee werd het oude record van 32,6 graden uit 2005 verbroken. Het is volgens het weerbureau het zevende datum-warmterecord van dit jaar.
10 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De rechtbank in Den Haag heeft woensdag de 39-jarige Paul V. veroordeeld tot 21 jaar cel voor het doden van zijn 30-jarige ex-partner Laura. De rechtbank acht bewezen dat de man haar op 29 januari 2024 heeft gewurgd met een hondenketting. V. heeft altijd ontkend en beweerd dat de vrouw zichzelf heeft omgebracht.
11 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een groep van 42 mensen met een werk- of studievisum uit Gaza is in Nederland aangekomen. Het ministerie van Buitenlandse Zaken heeft hen geholpen de Palestijnse kuststrook te verlaten. De Raad van State en de rechtbank Den Haag hadden eerder in een voorlopige voorziening geoordeeld dat het departement de Palestijnen moet helpen Gaza te verlaten.
11 uur geledenDE BILT (ANP) - Vanaf vrijdag geldt code oranje wegens extreme hitte ook in de noordelijke provincies Drenthe, Friesland en Groningen, meldt het KNMI. Op die dag is code geel van kracht op de Waddeneilanden.
11 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Opnieuw dreigen belangen van de industrie voor de gezondheid van burgers te gaan, stellen bezorgde omwonenden van Tata Steel voor de rechtbank in Den Haag. "En opnieuw dreigt de Staat verstrikt te raken in een zelfgesponnen web", zegt hun advocaat Channa Samkalden.
12 uur geleden