
Minder goederen via Nederlandse zeehavens, wel meer Amerikaanse
DEN HAAG (ANP) - De Nederlandse zeehavens hebben het vorig jaar een stuk rustiger gehad dan het jaar ervoor. Nagenoeg alle soorten goederen kwamen minder vaak via de zee binnen en verlieten ons land ook minder op die manier, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De Verenigde Staten wisten ondanks de stagnerende wereldeconomie wel veel meer goederen via de zee te leveren, waardoor dat land nu voor Nederlandse zeehavens de belangrijkste leverancier is.
Rusland was dat tot en met 2022, het jaar van de inval in Oekraïne. Met het instellen van EU-sancties op aardolie en steenkool eind 2022 veranderde dat. Twee jaar geleden kwam nog 8,5 miljoen ton Russisch steenkool aan in Nederlandse havens, vorig jaar was dat een kleine 100.000 ton. De aanvoer van natte bulkgoederen uit Rusland, waar aardolie(producten) en gas bij horen, daalde met 77 procent. In 2023 kwam nog maar een kleine 3 procent van de goederen via zee uit Rusland.
De Verenigde Staten sprongen in dat gat. Het land verscheepte 61 procent meer natte bulkgoederen naar Nederland. Zo werden de VS de belangrijkste bron van gas, met 70 procent van de totale import via zee. Voor de oorlog met Oekraïne behoorde die status ook Rusland nog toe.
Forse stijging gasimport
De algehele hoeveelheid goederen uit de VS via zee steeg met 29 procent, waardoor nu 15 procent van de goederen via zeehavens uit dat land komt. Na de VS kwamen de meeste geloste goederen uit achtereenvolgens het Verenigd Koninkrijk, Noorwegen, Brazilië en China.
Met het verdwijnen van Russisch gas op de Europese markt werd de behoefte aan alternatieven groter. Dat is terug te zien in de stijging van bijna 26 procent van gasimport via zee. Goederen uit nagenoeg alle andere categorieën werden juist minder verscheept via Nederlandse zeehavens. De aanvoer daalde met bijna 9 procent tot 396 miljoen ton, de afvoer met 5 procent tot 178 miljoen ton.
Meer uit Financieel
DEN HAAG (ANP) - Nederlandse ondernemers hebben sinds 1992 te hoge transactiekosten afgedragen aan Visa en Mastercard. Dat stelt Stichting MIFC, die daarom heeft besloten rechtszaken aan te spannen tegen de creditcardmaatschappijen. Het gaat specifiek om betalingen met creditcards die buiten Europa zijn uitgegeven.
55 minuten geledenSTUTTGART (ANP/DPA) - Porsche heeft in de eerste helft van dit jaar minder auto's verkocht, mede door een lagere verkoop op de Chinese markt. In de Verenigde Staten groeide de verkoop juist.
1 uur geledenEINDHOVEN (ANP) - Eindhoven Airport breidt parkeerterrein P3 op de luchthaven fors uit. Er komt een extra parkeergarage met 1125 parkeerplaatsen bij, is in een persbericht naar buiten gebracht.
1 uur geledenSCHIPHOL (ANP) - De wachttijden voor vrachtwagens om goederen te laden of lossen op Schiphol zijn "onacceptabel lang" geworden. Vrachtwagens wachten soms vier tot acht uur voordat ze kunnen lossen, stelt managing director Maarten van As van brancheorganisatie Air Cargo Nederland (ACN). De afhandeling van luchtvracht op Schiphol kampt volgens hem al langer met problemen.
1 uur geledenSEOUL (ANP/AFP) - De winst van het grote Zuid-Koreaanse technologieconcern Samsung Electronics is in het afgelopen kwartaal flink gedaald. Dit komt mede door een zwakkere vraag naar zijn chips voor toepassingen rond kunstmatige intelligentie (AI) door de Amerikaanse exportbeperkingen tegen China. Daarnaast ondervindt Samsung meer concurrentie op de AI-chipmarkt.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het aantal Nederlandse huishoudens met een glasvezelabonnement is voor het eerst groter dan het aantal huishoudens met vast internet via de kabel. Dat meldt de Autoriteit Consument & Markt (ACM) in haar recentste Telecommonitor.
3 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De AEX-index liet dinsdag weinig beweging zien, na de kleine winstbeurt een dag eerder. Beleggers deden het rustig aan in afwachting van meer duidelijkheid rond de Amerikaanse importheffingen. President Donald Trump kondigde maandag importheffingen aan voor verschillende landen, waaronder Japan, Zuid-Korea en Zuid-Afrika, die ingaan op 1 augustus. Het tarief voor de Europese Unie is nog niet bekend. Trump legde de EU begin april een tarief op van 20 procent. Die heffing werd voor negentig dagen, tot 9 juli, verlaagd naar een basistarief van 10 procent.
3 uur geleden