Minder dan 750 coronapatiënten nog op intensive care
ROTTERDAM (ANP) - Op de intensivecareafdelingen liggen nog 735 mensen met het coronavirus. Dat zijn er 48 minder dan op donderdag, aldus het Landelijk Coördinatiecentrum Patiënten Spreiding (LCPS).
Van de Nederlandse ic-patiënten met het coronavirus liggen er momenteel 707 in Nederland, 47 minder dan donderdag. Verder verblijven 28 Nederlandse patiënten op intensivecareafdelingen in Duitsland. Dat is er eentje minder dan donderdag.
"We komen in de buurt van het streefgetal dat we nodig hebben om de zorg voor andere patiënten te hervatten. Als deze trend zich doorzet, komen we over een week uit op ongeveer 500 coronapatiënten op de intensive care", aldus Ernst Kuipers, voorzitter van het Landelijk Netwerk Acute Zorg. Ruim drie weken geleden, op dinsdag 7 april, telden de ic's 1424 coronapatiënten. Dat was de piek tot nu toe.
Daling
Vanwege de aanhoudende daling zijn ziekenhuizen zich aan het voorbereiden op een nieuwe fase. Ze moeten uitrekenen welke capaciteit ze tijdens en na de zomer nodig hebben om zowel coronapatiënten als anderen te behandelen, aldus Kuipers.
Daarnaast liggen er 426 mensen met andere aandoeningen op de intensive care. Dat zijn er zes minder dan op donderdag, maar het is wel meer dan op het hoogtepunt van de coronacrisis. Het aantal coronapatiënten daalt volgens Kuipers sneller dan het aantal overige patiënten stijgt, dus het wordt minder druk op de ic's. In totaal liggen nu 1133 mensen op een intensive care in een Nederlands ziekenhuis.
Meer uit Binnenland
MEERSTAD (ANP) - De familie en vrienden van de twee mensen uit Meerstad die donderdag dood werden aangetroffen in hun huis schrijven in een verklaring dat zij "erg onder de indruk zijn van de dramatische gebeurtenissen" rond hun overlijden. De 15-jarige dochter van het stel werd donderdagochtend aangehouden op verdenking van de moord op haar ouders. De rechter-commissaris bepaalde vrijdag dat het meisje nog zeker veertien dagen blijft vastzitten.
32 minuten geledenNIJMEGEN (ANP) - De quarantaineperiode voor alle twaalf medewerkers van het Radboudumc in Nijmegen is voorbij. Geen van hen is ziek geworden na de behandeling van een patiënt met het hantavirus, zegt een woordvoerder van het ziekenhuis. De patiënt was een opvarende van cruiseschip Hondius, waar in april het virus uitbrak.
2 uur geledenDELFT (ANP) - Bij de bacheloropleiding Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek mag de Technische Universiteit Delft studieplaatsen gaan reserveren voor vrouwelijke studenten. Dat oordeelt het College voor de Rechten van de Mens. Doordat de instroom van vrouwen bij die studie erg laag is, mag nu 30 procent van de studieplaatsen worden vrijgehouden voor vrouwen. Vrouwen worden niet automatisch toegelaten, maar moeten net als mannen de selectieprocedure succesvol afronden.
3 uur geledenUTRECHT (ANP) - Rijkswaterstaat heeft voor maandag het hitteprotocol ingesteld voor Limburg en Noord-Brabant. Dat betekent dat gestrande weggebruikers zo snel mogelijk naar "een veilige locatie met voorzieningen" worden gebracht, zegt een woordvoerder. Denk aan een tankstation of parkeerplaats.
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De ANWB heeft met zo'n 10 procent meer pechgevallen per dag een "warm en druk weekend" achter de rug. Ook maandag en de rest van de week verwacht de wegenwacht extra drukte door de hoge temperaturen en daarom is in het hele land de bezetting opgeschaald, zegt een woordvoerder.
6 uur geledenBIERVLIET (ANP) - De Dorpsraad Biervliet in de gemeente Terneuzen maakt zich grote zorgen over de ontwikkelingen rond energieprojecten in Zeeuws-Vlaanderen. Het Rijk maakte vorige week bekend dat de Paulinapolder/Mosselbanken bij Terneuzen samen met de Groningse Eemshaven in beeld blijft voor de bouw van twee nieuwe kerncentrales. Daarnaast wil netbeheerder TenneT voor het aansluiten van windenergiegebieden op zee een nieuw hoogspanningsstation bij Terneuzen plaatsen.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De overheid leert onvoldoende van de fouten die zijn gemaakt in de hersteloperatie in Groningen en Noord-Drenthe en blijft tekortschieten, vindt de Nationale ombudsman Reinier van Zutphen. Hij deed vier onderzoeken naar de manier waarop de Nationaal Coördinator Groningen (NCG) en het Instituut Mijnbouwschade Groningen (IMG) opereren en hoe ze omgaan met klachten. Sinds 2022 hebben meer dan vierhonderd Groningers bij de ombudsman geklaagd over die instanties.
9 uur geleden