Minder dan 300 coronapatiënten nog op intensive care
ROTTERDAM (ANP) - Het aantal coronapatiënten op de intensive cares is gedaald tot 293. Dat zijn er dertig minder dan op maandag, meldt het Landelijk Coördinatiecentrum Patiënten Spreiding (LCPS). De intensivecareafdelingen behandelen inmiddels 523 mensen met andere aandoeningen. Dat is 46 meer dan op maandag.
Op ic's in Nederland liggen 291 coronapatiënten. Dat zijn er 29 minder dan een dag eerder. In Duitsland worden nog twee Nederlanders met het coronavirus behandeld, een minder. Op de verpleegafdelingen van ziekenhuizen liggen 933 mensen met Covid-19, de ziekte die door het coronavirus wordt veroorzaakt. Dat is een toename van 24.
Op 27 februari werd het coronavirus voor het eerst vastgesteld in Nederland. In de eerste dagen van maart begon het aantal patiënten op de intensive care hard op te lopen. Op het hoogtepunt, op 7 april, behandelden de intensive cares 1424 coronapatiënten. Het was toen niet duidelijk hoe ver dat aantal nog zou oplopen. Daarom breidden ziekenhuizen hun ic-capaciteit uit naar 2400 bedden. Ze haalden medewerkers en apparatuur van andere afdelingen, bouwden kamers om en legden de reguliere zorg vrijwel helemaal stil.
Dalen
Na 7 april begon het aantal coronapatiënten op de ic's echter te dalen. Op 24 april was het aantal ic-patiënten met corona gezakt tot onder de duizend. Een week geleden lagen, voor het eerst in lange tijd, meer mensen zonder corona op de ic's.
Hoever het aantal coronapatiënten op de intensivecareafdelingen nog kan dalen, durft niemand te voorspellen. Het LCPS verwacht dat het heropenen van de basisscholen vorige week weinig gevolgen voor het aantal besmettingen zal hebben. Het aantal besmettingen zou wel kunnen toenemen wanneer het kabinet begin juni meer maatregelen versoepelt. Het duurt dan enkele dagen voordat mensen ziek worden, en dan kan het nog een paar dagen duren voor ze zo ziek zijn dat ze in een ziekenhuis moeten worden opgenomen.
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - Als Nederland migratie beter wil sturen, zal meer dan nu moeten worden ingezet op partnerschappen met landen van buiten de EU. Die samenwerkingen moeten dan ook voor de partnerlanden voordelig zijn. Dat stellen de Adviesraad Migratie (AM) en de Adviesraad Internationale Vraagstukken (AIV) in een advies.
8 uur geledenROTTERDAM (ANP) - De Rotterdamse burgemeester Carola Schouten vindt het "krachtig" dat premier Rob Jetten zondag excuses heeft aangeboden aan de Molukse gemeenschap.
13 uur geledenROTTERDAM (ANP) - John Wattilete, president van de niet-erkende Republiek der Zuid-Molukken (RMS), heeft zondag opgeroepen tot de teruggave van het lichaam van een van zijn voorgangers, de Molukse jurist en vrijheidsstrijder Chris Soumokil. Dat deed hij in een toespraak voorafgaand aan de onthulling van het nationale monument op de Lloydkade in Rotterdam, ter ere van de eerste generatie Molukse migranten.
13 uur geledenROTTERDAM (ANP) - Premier Rob Jetten heeft namens de regering excuses aangeboden voor de manier waarop Molukse migranten zijn behandeld na de Indonesische onafhankelijkheidsoorlog. De minister-president deed dat voorafgaand aan de onthulling van het nationale monument op de Lloydkade in Rotterdam, ter ere van de eerste generatie Molukse migranten.
14 uur geledenLANDGRAAF (ANP) - De provincie Limburg wil dat mensen vaker Limburgs in het openbaar praten. Met een campagne worden sprekers van de streektaal opgeroepen een L-gebaar te maken met hun rechterhand voordat ze een gesprek beginnen, om aan te geven dat ze het Limburgs machtig zijn.
17 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De Nacht van de Vluchteling heeft een recordbedrag van 2,1 miljoen euro opgeleverd, meldt de organisator van het wandelevenement Stichting Vluchteling. Eerder werd al bekend dat een recordaantal van 10.000 mensen mee zou lopen op de afstanden van 10 tot 50 kilometer. Onderweg stuitten de wandelaars wel op de slechte weersomstandigheden.
19 uur geledenWILLEMSTAD (ANP) - Op Curaçao wordt het gelijkspel tegen Ecuador zaterdagavond (lokale tijd) uitgebreid gevierd. Een deel van de fans heeft zich verzameld in de uitgaanswijk Saliña, waar veel auto's toeterend rondrijden en mensen met vlaggen zwaaien.
21 uur geleden