Minder dan 150 coronapatiënten op de intensive cares
ZEIST (ANP) - Het aantal coronapatiënten op de intensive cares van Nederlandse ziekenhuizen is voor het eerst sinds oktober vorig jaar onder de 150 gedoken. Op dit moment liggen er 147 patiënten met corona op een ic, zo valt op te maken uit de meest recente cijfers van het Landelijk Coördinatiecentrum Patiënten Spreiding (LCPS).
Het zijn nu acht patiënten minder dan een etmaal geleden. Er werden tien nieuwe patiënten met corona op een ic opgenomen, maar doordat meer mensen overleden of de afdelingen mochten verlaten, daalde de bezetting toch.
In totaal liggen er nog 1391 mensen met een coronabesmetting in de ziekenhuizen. Dat is een daling met twintig patiënten ten opzichte van donderdag.
Op de verpleegafdelingen liggen momenteel nog 1244 coronapatiënten, twaalf minder dan een etmaal geleden. Er werden 153 nieuwe mensen met een coronabesmetting opgenomen, maar doordat nog meer patiënten de afdelingen verlieten, daalde de bezetting toch.
Het LCPS maakt geen onderscheid tussen patiënten die vanwege hun coronabesmetting zijn opgenomen en mensen die voor iets anders in het ziekenhuis liggen, maar toevallig ook besmet bleken. Het coördinatiecentrum benadrukt dat het voor de druk op de ziekenhuiszorg niet uitmaakt wie er mét of vanwege corona in het ziekenhuis ligt. Alle patiënten met corona moeten in isolatie worden verpleegd, wat veel extra tijd kost.
Meer uit Gezond
DEN HAAG (ANP) - Het is volgens oud-minister Arie Slob "onbegrijpelijk" dat het vorige kabinet de pandemische paraatheid heeft afgebouwd en dat het huidige kabinet die bezuiniging niet volledig heeft teruggedraaid. Als dat niet gebeurt, dan spelen dezelfde problemen weer op bij een volgende crisis, denkt hij.
29 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Vijf keer werden er besluiten genomen over onderwijs tijdens de coronacrisis die niet in lijn waren met het OMT-advies. Dat zei oud-onderwijsminister Arie Slob tijdens zijn verhoor door de parlementaire enquêtecommissie corona. Volgens hem is het beeld ontstaan dat het kabinet blindelings achter het OMT aanliep, maar hij benadrukte dat dit op onderwijs zeker niet het geval was.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Topwetenschappers Hermen Overkleeft en Karin Roelofs krijgen dit jaar een Spinozapremie. Dat is de belangrijkste wetenschappelijke onderscheiding in Nederland en wordt daarom ook wel de Nederlandse Nobelprijs genoemd. Overkleeft is chemisch bioloog aan de Universiteit Leiden, Roelofs is als neurowetenschapper en klinisch psycholoog verbonden aan de Radboud Universiteit in Nijmegen.
6 uur geledenTILBURG (ANP) - Ziekenhuizen door heel het land laten weten dat de zorg vrijdag doorgaat, ondanks code rood vanwege de hitte. Ook afspraken gaan veelal gewoon door.
15 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Bij een toekomstige pandemie zal het kabinet zich niet alleen laten adviseren door virologen en medici, maar ook door experts die de maatschappelijke impact van maatregelen als lockdowns kunnen inschatten. Dat valt te lezen in het Landelijk Crisisplan Infectieziekten dat het kabinet naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. In de nieuwe crisisstructuur wordt het Maatschappelijk Impact Team (MIT) een van de vaste adviseurs van het kabinet.
1 dag geledenBILTHOVEN (ANP) - Minder mensen gingen vorig jaar naar de Centra Seksuele Gezondheid voor een consult vanwege een mogelijke soa. Tegelijkertijd steeg het aantal vaststellingen van gonorroe, syfilis en hiv. En die combinatie baart Soa Aids Nederland zorgen.
1 dag geledenMIDDELBURG (ANP) - De Zeeuwse commissaris van de Koning Hugo de Jonge kijkt er in "zekere zin" naar uit om voor de parlementaire enquêtecommissie corona verantwoording af te leggen voor de keuzes die destijds zijn gemaakt. Als voormalig zorgminister is hij uitgenodigd om op 10 juli en 3 september voor de commissie te verschijnen. "We kunnen ervan leren", zegt De Jonge. "Want het is niet de laatste crisis die ons gaat overkomen. Dat kan weer een pandemie zijn, maar ook iets heel anders."
2 dagen geleden