'Miljoen mensen lopen gevaar besmet te raken met corona op werk'
UTRECHT (ANP) - Een miljoen werknemers in uiteenlopende beroepen lopen op hun werk de kans besmet te raken met het nieuwe coronavirus. Dat stelt de FNV na een rondgang langs verschillende sectoren, zoals de luchtvaart, distributiecentra en de schoonmaakbranche.
Veel mensen werken volgens de vakbond toch nog buitenshuis, omdat het niet anders kan. Maar op veel plekken gaat het 1,5 meter afstand houden niet goed, of zelfs slecht, zegt FNV-vicevoorzitter Kitty Jong. "Een onacceptabele situatie."
De zorg is in de rondgang niet meegenomen. Daarover stuurde de vakbond dinsdag al een brandbrief naar het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. "Helaas is het probleem veel groter. In een tijd waarin het kabinet ons oproept om de maatregelen vol te houden in belang van onze gezondheid én die van de economie, vragen wij het kabinet de signalen vanaf deze werkvloeren ook zeer serieus te nemen", aldus Jong.
Productienormen
Volgens de vakbond wordt de regel over 1,5 meter afstand houden niet nageleefd omdat werkgevers bijvoorbeeld niet bereid zijn productienormen bij te stellen. "Bedrijfseconomische belangen krijgen dan toch voorrang. Vooral werknemers met flexcontracten en onzeker werk zijn hier de dupe van, omdat zij hun baan kunnen verliezen als zij klagen", stelt de vakbond.
In de luchtvaart zijn naar schatting van de FNV zo'n 6000 mensen aan het werk, onder wie ruim 1400 beveiligers op Schiphol. Mensen fouilleren mogen zij niet vanaf de rug doen. "Na lang aandringen van ons kunnen zij dit nu doen vanaf de zijkant, maar mensen hebben hun gezicht dan alsnog naar de beveiliger toegewend. Zij hebben nu eindelijk wel toestemming gekregen om handschoenen te dragen", aldus de FNV.
Samen reizen
In de distributiecentra werken nu ongeveer 61.800 mensen. "De distributiecentra zijn met hun productienormen niet ingericht op 1,5 meter afstand houden. Ook werken er veel arbeidsmigranten op oproep en die zijn hun baan kwijt als ze zich ziek melden. Dat is funest", zegt FNV-bestuurder Handel Mari Martens.
In de bouwsector passen de meeste bedrijven de regels volgens de FNV wel goed toe. "Onze grootste zorg ligt bij het samen reizen naar de werkplek", zegt FNV-bestuurder Bouwen en Wonen Hans Crombeen. In een op 27 maart afgesproken protocol staat dat samen reizen kan als eerst een paar stappen zijn genomen. "Maar sinds de noodverordeningen er zijn en mensen beboet worden als ze samen reizen, kunnen wij onze achterban niet meer adviseren het protocol te volgen."
Meer uit Binnenland
WIJK BIJ DUURSTEDE (ANP) - Asielzoekers verblijven sinds woensdag in een tijdelijke noodopvang in Wijk bij Duurstede. Ze mogen daar tot eind augustus blijven. Nadat de Utrechtse gemeente eind mei had aangekondigd dat er een opvang zou komen, waren er meerdere ongeregeldheden. Zo werd het gemeentehuis enkele keren vernield.
2 uur geledenHOUTEN (ANP) - Het is woensdag officieel de warmste 24 juni sinds het begin van de metingen in 1901, meldt Weeronline. De temperatuur in De Bilt steeg om 14.30 uur naar 32,8 graden en daarmee werd het oude record van 32,6 graden uit 2005 verbroken. Het is volgens het weerbureau het zevende datum-warmterecord van dit jaar.
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De rechtbank in Den Haag heeft woensdag de 39-jarige Paul V. veroordeeld tot 21 jaar cel voor het doden van zijn 30-jarige ex-partner Laura. De rechtbank acht bewezen dat de man haar op 29 januari 2024 heeft gewurgd met een hondenketting. V. heeft altijd ontkend en beweerd dat de vrouw zichzelf heeft omgebracht.
5 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een groep van 42 mensen met een werk- of studievisum uit Gaza is in Nederland aangekomen. Het ministerie van Buitenlandse Zaken heeft hen geholpen de Palestijnse kuststrook te verlaten. De Raad van State en de rechtbank Den Haag hadden eerder in een voorlopige voorziening geoordeeld dat het departement de Palestijnen moet helpen Gaza te verlaten.
5 uur geledenDE BILT (ANP) - Vanaf vrijdag geldt code oranje wegens extreme hitte ook in de noordelijke provincies Drenthe, Friesland en Groningen, meldt het KNMI. Op die dag is code geel van kracht op de Waddeneilanden.
5 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Opnieuw dreigen belangen van de industrie voor de gezondheid van burgers te gaan, stellen bezorgde omwonenden van Tata Steel voor de rechtbank in Den Haag. "En opnieuw dreigt de Staat verstrikt te raken in een zelfgesponnen web", zegt hun advocaat Channa Samkalden.
6 uur geledenDE BILT (ANP) - In Eindhoven is de hittekracht woensdag rond 12.30 uur opgelopen tot 10, het hoogste niveau. Niet eerder werd deze hittekracht daar bereikt. Volgens het KNMI komt hittekracht 10 sowieso zeer zelden voor. De laatste keer was op 14 augustus 2025 op het weerstation in het Limburgse Ell. Op meerdere stations is dit nog nooit gemeten, en op de meeste stations waar hittekracht 10 wel voorkwam, kwam dit slechts eens per vijf tot vijftien jaar voor. Rond 13.15 uur werd ook in onder andere Maastricht de 10 bereikt.
6 uur geleden