Militairen door het hele land ingezet bij GGD'en
DEN HAAG (ANP) - Door het hele land worden momenteel militairen ingezet bij test- en vaccinatielocaties van de GGD. Een deel van de 1500 militairen die Defensie heeft aangeboden voor hulp is op verschillende plaatsen actief, een deel staat nog stand-by. Dat aantal kan iedere dag afnemen, legt een woordvoerder van Defensie uit, afhankelijk van de hulpvraag.
Zo'n 540 militairen helpen momenteel al bij de boostercampagne en 255 worden ingezet in de GGD-teststraten.
In de de GGD-regio Hollands-Midden helpen momenteel 18 militairen bij de teststraten, aldus een woordvoerder. Bij de vaccinatiestraat in Leiden helpen daarnaast militairen bij de uitbreiding van de parkeercapaciteit. Ze leggen metalen matten op een naast de priklocatie gelegen paardenweitje, dat zo dienst kan doen als parkeerplek.
Administratieve taken
In Drenthe helpen dagelijks in totaal acht militairen met administratieve taken op de vaccinatielocaties. "Ze controleren de legitimatie van bezoekers van de priklocaties en of ze juist in de systemen staan", meldt een woordvoerster. "Nadat ze de boosterprik hebben gehad, zorgen de militairen er ook voor dat dát goed in het systeem komt. Hier zijn we ontzettend blij mee."
Nog niet alle GGD'en maken op dit moment gebruik van de 1500 militairen die Defensie beschikbaar heeft gesteld voor hulp. Zo laat de GGD Limburg-Noord weten nog geen militairen in te zetten bij de test- en prikstraten. Ook GGD Zaanstreek-Waterland en GGD Fryslân zeggen nog geen gebruik te maken van het aanbod van Defensie.
Nieuwe ondersteuning
Maar volgens Defensie staat er voor komende periode op verschillende plekken wel nieuwe ondersteuning gepland. "De militairen die stand-by staan worden vanaf komende dagen volop ingezet." De woordvoerder verwacht dat ergens begin januari het aanbod op is. Defensie meldde eerder deze week nog eens 500 extra militairen te kunnen leveren voor hulp aan de GGD'en. Ook deze militairen kunnen helpen bij administratie of prikken.
GGD Zuid-Limburg denkt juist komende tijd minder militairen nodig te hebben. Op dit moment helpen er twintig bij het testen, aldus een woordvoerster. "Dit loopt begin volgende week af, omdat we voldoende mensen hebben." De militairen kunnen elders worden ingezet of weer teruggaan naar hun eigen taken bij Defensie, aldus de woordvoerder daar.
Defensie zet ook personeel in voor ondersteuning in de ziekenhuizen. Zo helpen acht militairen in het Zuyderland Medisch Centrum in Sittard en Geleen en nog eens 25 collega's staan het VieCuri Medisch Centrum in Venlo bij. Ook het UMC Utrecht krijgt hulp van Defensie.
Meer uit Binnenland
DE BILT (ANP) - In de provincies Limburg, Noord-Brabant en Gelderland geldt vrijdagavond en -nacht code geel vanwege onweersbuien. Het KNMI gaf eerder al code rood af vanwege extreme hitte, maar waarschuwt nu ook voor enkele zware onweersbuien. Daarbij is er kans op zware windstoten en veel neerslag. Het kan ook gaan hagelen.
33 minuten geledenDE BILT (ANP) - In De Bilt is voor het eerst een officiële tropennacht in juni gemeten. De temperatuur daalde gedurende het etmaal van donderdag niet onder de 20 graden en kwam uit op een minimum van 21,3 graden. Daarmee was sprake van de warmste juninacht sinds het begin van de metingen, meldt Weeronline.
1 uur geledenLONDEN (ANP) - De huidige hittegolf in Europa komt "onmiskenbaar" door klimaatverandering. Dat concludeert het internationale onderzoekscollectief World Weather Attribution (WWA) in een analyse, waaraan ook onderzoekers van het KNMI hebben meegewerkt. Vijftig jaar geleden was het volgens de analisten vrijwel onmogelijk geweest dat de thermometer de huidige temperaturen zou aantikken.
2 uur geledenBIDDINGHUIZEN (ANP) - Hardstylefestival Defqon.1 in Biddinghuizen wordt vanwege de verwachte extreme temperaturen voortijdig beëindigd. Alle bezoekers zijn om middernacht ingelicht. Zij worden gevraagd om de camping in de loop van vrijdag te verlaten, heeft de organisatie bekendgemaakt.
7 uur geledenDEN HAAG (ANP) - PostNL bezorgt vrijdag geen post en brievenbuspakjes in de provincies waar vanaf middernacht code rood geldt in verband met extreme hitte. Omdat postbezorgers hun werk grotendeels te voet of op de fiets uitvoeren, heeft PostNL besloten de bezorging in die gebieden te staken. "De veiligheid en gezondheid van onze medewerkers staan voorop", aldus het bedrijf.
7 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De Amsterdamse veiligheidsregio adviseert organisatoren van evenementen in de regio om die vrijdag af te gelasten in verband met de verwachte extreme hitte. Dat meldt een woordvoerder namens de Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland, waaronder behalve Amsterdam ook Aalsmeer, Amstelveen, Diemen, Ouder-Amstel en Uithoorn vallen.
9 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Onlinesupermarkt Picnic bezorgt vrijdag vanwege de hitte alleen 's ochtends en 's avonds. Tussen 13.00 en 18.00 uur is er geen bezorging.
11 uur geleden