Milieuorganisaties: niet halen klimaatdoelen kabinet onacceptabel
DEN HAAG (ANP) - Milieuorganisaties noemen het "onacceptabel" dat het kabinet de eigen klimaatdoel vooralsnog niet haalt. Onder meer Greenpeace en Milieudefensie reageren fel op een rapport van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) waarin dat naar voren komt. Deze Klimaat- en Energieverkenning (KEV) laat zien dat ook met de nieuw aangekondigde klimaatplannen de uitstoot van broeikasgassen slechts met 41 tot 52 procent afneemt ten opzichte van het niveau in 1990. Dat is veel minder dan de 60 procent waar het kabinet op mikt.
Dat de reductie van de uitstoot dicht bij de 50 procent uitkomt, is volgens het PBL al een "zeer onwaarschijnlijk scenario". Het doel "ligt ver buiten bereik", stelt Milieudefensie vast. "De tijd van 'een schepje erbovenop' is echt voorbij. Een fundamentele koerswijziging is nodig om deze trend te breken en de noodzakelijke reductie te behalen", reageert de organisatie.
Directeur Andy Palmen van Greenpeace vindt dat "oude energieverspillende industrieën" niet langer overeind gehouden moeten worden. "Daar is geen plaats meer voor in Nederland", aldus Palmen. Hij spreekt van een "dramatisch beeld" en vindt dat "het taboe eraf moet" om vergunningen van grote vervuilers in te trekken. Namen noemt hij overigens niet.
"Dramatisch rapport"
Laura de Vries van de Jonge Klimaatbeweging noemt het een "dramatisch rapport" dat het PBL heeft opgesteld. "Dit kunnen we toekomstige generaties simpelweg niet meer aandoen. We hebben nu al zoveel crises in de wereld en ons toekomstbeeld ziet er heel zwart uit."
Directeur Marjolein Demmers van Natuur & Milieu noemt het "schokkend" dat we ten opzichte van vorig jaar "bijna niks zien gebeuren". Volgens haar "kan er gewoon geen discussie over bestaan" dat de volgende KEV op 60 procent reductie moet uitkomen. Demmers benadrukt dat het gebruik van fossiele brandstoffen sneller moet worden afgebouwd. "Het kan gewoon", zegt ze.
"Iets vrolijks"
Directeur Olof van der Gaag van de Nederlandse Vereniging Duurzame Energie (NVDE) ziet ook wel "iets vrolijks" in de KEV: de CO2-uitstoot is al fors gedaald, terwijl de bevolking groeide. "We zitten middenin de fase dat er doorbraken komen, het gaat alleen niet snel genoeg." Ten opzichte van vorige rapportages ziet Van der Gaag wel een verbetering.
Volgens de NVDE-directeur zitten we nu in "de fase waarin we moeten gaan rennen". Dat lukt wat hem betreft alleen als procedures fors sneller gaan dan nu. Het duurt namelijk jaren om vergunningen rond te krijgen, terwijl het bouwen aan grote energieprojecten zelf vaak maar twee jaar in beslag neemt. Die twee jaar zou wat Van der Gaag betreft ook genoeg moeten zijn voor de procedures.
Meer uit Politiek
EDE (ANP) - JA21-leider Joost Eerdmans stelt het kabinet voor de keuze: verdere samenwerking met zijn eigen partij of met het linkse PRO. "Met beide blijven samenwerken gaat niet", zei Eerdmans op het congres van zijn partij in Ede.
15 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Premier Rob Jetten heeft op Veteranendag in Den Haag het "zo erg" genoemd dat veteranen elkaar zaterdag niet als vanouds kunnen ontmoeten. Het programma van de traditionele dag is in verband met de hitte flink uitgekleed: het defilé en de bijbehorende manifestatie op het Malieveld zijn afgelast.
16 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Volgende week verschijnen onder anderen oud-justitieminister Ferd Grapperhaus, oud-RIVM-directeur Jaap van Dissel en de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor de parlementaire enquêtecommissie corona. Van Dissel is er voor de tweede keer. Ook Grapperhaus wordt later nog een tweede keer verhoord.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofuitstoot van industrie en vervoer moet in 2035 de helft lager zijn dan in 2019, zo staat in het stikstofplan van het kabinet. De stikstofuitstoot van de twee sectoren is de afgelopen jaren al hard gedaald, maar ze moeten nog een "extra stap zetten". Daarvoor trekt het kabinet eenmalig 250 miljoen euro uit.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - Het meeste geld uit de pot van 20 miljard euro voor de stikstofaanpak gaat naar de aanpak rondom natuurgebieden. Daar legt landbouwminister Jaimi van Essen (D66) 9 miljard euro voor klaar. Er is 2,2 miljard euro voor het herstellen van natuur. Van Essen trekt 2,75 miljard euro uit voor boeren die vrijwillig stoppen.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - Uiterlijk eind volgend jaar moet het weer mogelijk zijn om bij projecten kleine hoeveelheden stikstof uit te stoten, aldus het kabinet. Nu ligt de grens vanaf wanneer een stikstofvergunning nodig is zo laag, dat in de praktijk altijd een vergunning nodig is voor uitstoot. Omdat daar geen ruimte voor is, kunnen ook projecten of evenementen met lage uitstoot nu niet doorgaan.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - De landbouw moet in 2030 23 tot 25 procent minder stikstof in de vorm van ammoniak uitstoten. Als dat doel niet gehaald wordt, komt er strenger beleid. Rondom natuurgebieden moet de stikstofuitstoot nog verder omlaag. Dat staat in de Kamerbrief van landbouwminister Jaimi van Essen (D66) over de stikstofaanpak.
1 dag geleden