Milieuorganisaties boos over stikstofopmerkingen Hoekstra
AMSTERDAM (ANP) - Milieuorganisaties maken zich boos over de opmerkingen van CDA-minister en partijleider Wopke Hoekstra over de stikstofdoelen. Hij zei vrijdag in het AD dat zijn partij het niet per se meer nodig vindt dat de doelen voor stikstofvermindering al worden gehaald in 2030, zoals is afgesproken in het regeerakkoord. De minister, tevens vicepremier, meent met zijn uitspraken bij te dragen aan een oplossing voor de stikstofcrisis, zo voegde hij later op de dag nog toe.
"Dit is cynische politiek", zegt Andy Palmen, directeur Greenpeace Nederland over het interview. "In Den Haag weet men donders goed dat de rechter gehakt maakt van elke vertraging om de natuur te redden, maar de zetels zijn belangrijker dan het land fatsoenlijk besturen."
Volgens Hoekstra is 2030 voor het CDA "niet heilig", zo zegt hij tegen de krant. "Natuurlijk kun je op veel plekken vóór 2030 de stikstofdoelen al halen, maar als het elders langer duurt, moeten we die tijd nemen." Hij vindt niet dat zijn partij daarmee zwicht voor de druk van de boerenprotesten van de afgelopen weken. "Integendeel: zo zetten we een positieve stap naar voren. Het is voor ons essentieel om twee dingen te combineren: natuurherstel en een vitaal platteland met een eerlijke boterham voor onze boeren."
'Schadelijke vertraging'
Hoewel Hoekstra meent dat hij zo bijdraagt aan het gesprek over de stikstofcrisis, denkt Milieudefensie juist dat het interview leidt tot "schadelijke vertraging. Grote bedrijven, supermarkten en de Rabobank voorop, moeten nu leveren en boeren in staat stellen om te schakelen naar biologische kringlooplandbouw. In plaats van vertragen moet de transitie in de landbouw versnellen. Gevaarlijke klimaatverandering en de natuurcrisis door stikstof worden alleen maar erger als we langer wachten."
Met zijn uitspraken tekent Hoekstra "het doodvonnis voor kwetsbare natuur in Nederland", stelt ook het Wereld Natuur Fonds (WNF). "We zijn al tientallen jaren aan het uitstellen en de natuur is het slachtoffer. We moeten nu doorpakken, want uitstel levert nog langer onzekerheid op - ook voor boeren - en is juridisch niet houdbaar", aldus Natasja Oerlemans van de voedsel- en landbouwafdeling van het WNF. "Het kabinet moet nu alles op alles zetten om boeren te helpen de stap te zetten naar een natuurvriendelijk bedrijf."
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Volgende week verschijnen onder anderen oud-justitieminister Ferd Grapperhaus, oud-RIVM-directeur Jaap van Dissel en de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor de parlementaire enquêtecommissie corona. Van Dissel is er voor de tweede keer. Ook Grapperhaus wordt later nog een tweede keer verhoord.
15 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofuitstoot van industrie en vervoer moet in 2035 de helft lager zijn dan in 2019, zo staat in het stikstofplan van het kabinet. De stikstofuitstoot van de twee sectoren is de afgelopen jaren al hard gedaald, maar ze moeten nog een "extra stap zetten". Daarvoor trekt het kabinet eenmalig 250 miljoen euro uit.
15 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het meeste geld uit de pot van 20 miljard euro voor de stikstofaanpak gaat naar de aanpak rondom natuurgebieden. Daar legt landbouwminister Jaimi van Essen (D66) 9 miljard euro voor klaar. Er is 2,2 miljard euro voor het herstellen van natuur. Van Essen trekt 2,75 miljard euro uit voor boeren die vrijwillig stoppen.
15 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Uiterlijk eind volgend jaar moet het weer mogelijk zijn om bij projecten kleine hoeveelheden stikstof uit te stoten, aldus het kabinet. Nu ligt de grens vanaf wanneer een stikstofvergunning nodig is zo laag, dat in de praktijk altijd een vergunning nodig is voor uitstoot. Omdat daar geen ruimte voor is, kunnen ook projecten of evenementen met lage uitstoot nu niet doorgaan.
15 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De landbouw moet in 2030 23 tot 25 procent minder stikstof in de vorm van ammoniak uitstoten. Als dat doel niet gehaald wordt, komt er strenger beleid. Rondom natuurgebieden moet de stikstofuitstoot nog verder omlaag. Dat staat in de Kamerbrief van landbouwminister Jaimi van Essen (D66) over de stikstofaanpak.
15 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet wil dat melkveehouders niet meer dan 2,6 koeien per hectare gaan houden. Dat is een van de maatregelen die in het pakket aan maatregelen in het kader van stikstof staat. Dat bevestigen ingewijden na berichtgeving van de Telegraaf.
17 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een kabinetsplan tegen het cellentekort moet ruim 1700 plekken opleveren, meldt staatssecretaris Claudia van Bruggen (Justitie en Veiligheid). Om plekken in meer beveiligde cellen vrij te maken, wil ze vaker werken met sobere regimes. Bovendien wil ze meer gaan werken met enkelbanden om gevangenen te helpen terug te keren in de samenleving.
17 uur geleden