Milieudefensie sleept Shell voor de rechter
AMSTERDAM (ANP) - Milieudefensie staat vanaf dinsdag met zes andere organisaties tegenover Shell in de rechtbank in Den Haag. De eisers willen dat Shell over tien jaar 45 procent minder CO2 uitstoot dan in 2019. De zaak kan volgens de eisers grote gevolgen hebben voor fossiele bedrijven over de hele wereld. De zittingsdagen zijn op 1, 3, 15 en 17 december.
Het is volgens Milieudefensie voor het eerst dat een olie- en gasbedrijf via de rechter gevraagd wordt om een duurzamere koers te varen.
"Shell weigert te stoppen met het veroorzaken van gevaarlijke klimaatverandering. Daarom vragen we de rechter daar een einde aan te maken", zegt directeur Donald Pols van Milieudefensie. "Het is geweldig dat veel Nederlanders dat ondersteunen, de volledige juridische kosten van 500.000 euro wordt door donaties gedekt. Dat Shell - net als iedereen - mee moet doen om gevaarlijke klimaatverandering te stoppen, leeft onder veel Nederlanders."
Klimaatakkoord
Volgens Milieudefensie steekt Shell jaarlijks tientallen miljarden, zo'n 95 procent van al zijn uitgaven, in het oppompen van olie en gas. "Dan 'omarm' je het Klimaatakkoord van Parijs niet zoals Shell zegt, dan wurg je het", aldus Pols.
Alleen als grote vervuilende bedrijven zoals Shell ook gaan meedoen en hun CO2-uitstoot verminderen kan de opwarming van de aarde onder de 1,5 graden blijven, meent Milieudefensie.
Grote uitdaging
Shell zegt het eens te zijn met Milieudefensie dat er nu actie nodig is tegen klimaatverandering. "Wat de energietransitie gaat versnellen, is effectief overheidsbeleid, investeren in technologie en ander consumentengedrag. Deze rechtszaak draagt hieraan niets bij", aldus het concern. "Het aanpakken van zo’n grote uitdaging vereist een gezamenlijke en wereldwijde aanpak. Shell speelt daarin zijn rol."
Shell sprak eerder de ambitie uit om in 2050, of eerder, een bedrijf met netto nul uitstoot te zijn. Het bedrijf investeerde daarvoor in Nederland naar eigen zeggen onder meer in wind- en zonne-energie en maatregelen om de uitstoot van de eigen activiteiten te verminderen.
Meer uit Binnenland
DE BILT (ANP) - Vanaf woensdag 12.00 uur geldt in het midden en zuiden van Nederland de waarschuwing code oranje vanwege extreme hitte, meldt het KNMI. De waarschuwing geldt voorlopig voor meerdere dagen. In die periode worden dagelijks temperaturen boven de 34 graden verwacht.
1 uur geledenMEERSTAD (ANP) - De familie en vrienden van de twee mensen uit Meerstad die donderdag dood werden aangetroffen in hun huis schrijven in een verklaring dat zij "erg onder de indruk zijn van de dramatische gebeurtenissen" rond hun overlijden. De 15-jarige dochter van het stel werd donderdagochtend aangehouden op verdenking van de moord op haar ouders. De rechter-commissaris bepaalde vrijdag dat het meisje nog zeker veertien dagen blijft vastzitten.
3 uur geledenNIJMEGEN (ANP) - De quarantaineperiode voor alle twaalf medewerkers van het Radboudumc in Nijmegen is voorbij. Geen van hen is ziek geworden na de behandeling van een patiënt met het hantavirus, zegt een woordvoerder van het ziekenhuis. De patiënt was een opvarende van cruiseschip Hondius, waar in april het virus uitbrak.
5 uur geledenDELFT (ANP) - Bij de bacheloropleiding Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek mag de Technische Universiteit Delft studieplaatsen gaan reserveren voor vrouwelijke studenten. Dat oordeelt het College voor de Rechten van de Mens. Doordat de instroom van vrouwen bij die studie erg laag is, mag nu 30 procent van de studieplaatsen worden vrijgehouden voor vrouwen. Vrouwen worden niet automatisch toegelaten, maar moeten net als mannen de selectieprocedure succesvol afronden.
6 uur geledenUTRECHT (ANP) - Rijkswaterstaat heeft voor maandag het hitteprotocol ingesteld voor Limburg en Noord-Brabant. Dat betekent dat gestrande weggebruikers zo snel mogelijk naar "een veilige locatie met voorzieningen" worden gebracht, zegt een woordvoerder. Denk aan een tankstation of parkeerplaats.
7 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De ANWB heeft met zo'n 10 procent meer pechgevallen per dag een "warm en druk weekend" achter de rug. Ook maandag en de rest van de week verwacht de wegenwacht extra drukte door de hoge temperaturen en daarom is in het hele land de bezetting opgeschaald, zegt een woordvoerder.
8 uur geledenBIERVLIET (ANP) - De Dorpsraad Biervliet in de gemeente Terneuzen maakt zich grote zorgen over de ontwikkelingen rond energieprojecten in Zeeuws-Vlaanderen. Het Rijk maakte vorige week bekend dat de Paulinapolder/Mosselbanken bij Terneuzen samen met de Groningse Eemshaven in beeld blijft voor de bouw van twee nieuwe kerncentrales. Daarnaast wil netbeheerder TenneT voor het aansluiten van windenergiegebieden op zee een nieuw hoogspanningsstation bij Terneuzen plaatsen.
8 uur geleden