Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Milieuclubs willen dat Ahold meer zegt over gebruik plastic

Milieuclubs willen dat Ahold meer zegt over gebruik plastic

AMSTERDAM (ANP) - Milieuorganisaties willen dat supermarktconcern Ahold Delhaize meer informatie geeft over zijn plasticgebruik. De internationale organisatie van milieuadvocaten ClientEarth dient daarom samen samen met de Plastic Soup Foundation een klacht in bij de Autoriteit Financiële Markten (AFM). Volgens de milieuclubs worden bedrijven door Europese regels gedwongen om verslag te doen van de impact van hun activiteiten op het milieu.

Het moederbedrijf van Albert Heijn zou "aanzienlijk minder informatie over het gebruik van plastic verpakkingen" verschaffen dan andere ketens. ClientEarth wil daarom weten hoeveel plastic Ahold Delhaize precies gebruikt.

Volgens de milieuorganisaties levert het gebrek aan informatie op dat terrein risico's op voor het bedrijf en dus ook voor beleggers. Zij beargumenteren dat productie van plastic een bedreiging vormt voor het halen van klimaatdoelstellingen en dat beursgenoteerde bedrijven daar in toenemende mate op zullen worden beoordeeld. Daarom zou het steeds risicovoller worden om te investeren in ondernemingen die niet genoeg rekening houden met de gevolgen van overmatig plasticgebruik. Naar schatting drijven er miljoenen kilo's plastic in de oceanen.

Volgens de Plastic Soup Foundation lijkt Ahold Delhaize nog amper begonnen om het gebruik van plastic terug te dringen. De organisatie keek naar de verpakkingen van ruim 4000 huismerkproducten van Albert Heijn. Daarvan was ruim 80 procent in plastic verpakt. "Herbruikbare verpakkingen zijn vrijwel afwezig. Op een aantal producten zit wel statiegeld, maar dat is door de overheid afgedwongen", zegt de Plastic Soup Foundation in een toelichting. "Als marktleider en zelfverklaarde duurzaamste supermarkt van Nederland, moet Albert Heijn echt veel beter zijn best doen."

Ahold Delhaize laat weten de klacht van de Plastic Soup Foundation en ClientEarth te onderzoeken. Het supermarktconcern wijst erop dat het in 2018 de zogenoemde New Plastics Economy Global Commitment van de Ellen MacArthur Foundation ondertekende en jaarlijks over de voortgang bij het terugdringen van plastic rapporteert.

Zowel Ahold Delhaize als zijn lokale merken richten zich naar eigen zeggen vooral op het verbeteren van zaken waar het bedrijf "een directe impact" kan maken. Daarbij valt te denken aan het verbeteren van de verpakking van huismerkproducten, het verminderen van plastic voor eenmalig gebruik en het recyclen van plastic afval uit de eigen locaties.

Meer uit Financieel

Postzegel kost vanaf volgend jaar 1,40 euro, meldt PostNL

DEN HAAG (ANP) - PostNL verhoogt de prijs van een postzegel per 1 januari volgend jaar naar 1,40 euro. Nu kost een postzegel nog 1,31 euro. In juli van dit jaar werd de prijs al met 10 cent verhoogd.

2 uur geleden
Volkswagen kan komende week blijven produceren ondanks chiptekort

WOLFSBURG (ANP/DPA/BLOOMBERG) - Autoconcern Volkswagen hoeft de komende week ondanks het chiptekort van Nexperia de productie in thuisland Duitsland niet te verlagen. Het bedrijf dat ook merken als Audi en Porsche bezit, waarschuwde eerder deze week nog voor mogelijke productiebeperkingen door de Chinese exportstop van het Nederlandse chipbedrijf, maar verzekert nu dat de productie tot en met aanstaande donderdag veilig is.

2 uur geleden
Brussel: Facebook, Instagram en TikTok overtreden Europese regels

BRUSSEL (ANP) - Facebook, Instagram en TikTok overtreden Europese digitale regels. Dat komt naar voren uit eerste bevindingen van de Europese Commissie, die onderzoek heeft gedaan naar de socialmediaplatforms. Daardoor dreigen forse boetes.

2 uur geleden
Canada straft Stellantis en GM om verlagen autoproductie

OTTAWA (ANP/AFP) - Canada straft autoconcerns Stellantis en General Motors (GM) voor hun beslissingen om de productie in het land terug te brengen. De bedrijven moeten tarieven gaan betalen over een groter deel van hun import. Voor het Amerikaanse GM gaat het tariefvrije importquotum met 24 procent omlaag, voor Stellantis met de helft.

4 uur geleden
Berlijn werkt hard aan oplossen tekort aan Nexperia-chips

KYIV (ANP/DPA/BELGA) - De Duitse regering werkt hard aan het oplossen van een tekort aan chips van Nexperia. Dat heeft de Duitse minister van Economische Zaken Katherina Reiche gezegd tijdens een bezoek aan de Oekraïense hoofdstad Kyiv. "De situatie is momenteel nog niet opgelost, maar we zijn er druk mee bezig", zei zij.

5 uur geleden
Chinese minister heeft vertrouwen in handelsgesprekken met VS

BEIJING (ANP/AFP) - De Chinese minister van Handel Wang Wentao vertrouwt erop dat China en de Verenigde Staten tot oplossingen kunnen komen voor het handelsconflict tussen beide landen. Dat heeft hij vrijdag laten weten tijdens een persconferentie in Beijing. Vertegenwoordigers van China en de VS komen dit weekend bijeen in Maleisië voor overleg.

6 uur geleden
Lichtproducent Signify negatiever over omzet door zwakke markt VS

EINDHOVEN (ANP) - Verlichtingsproducent Signify heeft de omzet in het derde kwartaal van 2025 zien dalen. Ook de nettowinst nam af. De nieuwe topman As Tempelman sprak van "uitdagende marktomstandigheden, met een zwakke vraag en prijsdruk in Europa en een tragere Amerikaanse markt dan verwacht". Door de zwakkere Amerikaanse markt en een verdere vraagkrimp bij het onderdeel dat componenten maakt voor andere bedrijven werd Signify ook negatiever over de omzet dit jaar.

7 uur geleden