Milieuclubs willen dat Ahold meer zegt over gebruik plastic
AMSTERDAM (ANP) - Milieuorganisaties willen dat supermarktconcern Ahold Delhaize meer informatie geeft over zijn plasticgebruik. De internationale organisatie van milieuadvocaten ClientEarth dient daarom samen samen met de Plastic Soup Foundation een klacht in bij de Autoriteit Financiƫle Markten (AFM). Volgens de milieuclubs worden bedrijven door Europese regels gedwongen om verslag te doen van de impact van hun activiteiten op het milieu.
Het moederbedrijf van Albert Heijn zou "aanzienlijk minder informatie over het gebruik van plastic verpakkingen" verschaffen dan andere ketens. ClientEarth wil daarom weten hoeveel plastic Ahold Delhaize precies gebruikt.
Volgens de milieuorganisaties levert het gebrek aan informatie op dat terrein risico's op voor het bedrijf en dus ook voor beleggers. Zij beargumenteren dat productie van plastic een bedreiging vormt voor het halen van klimaatdoelstellingen en dat beursgenoteerde bedrijven daar in toenemende mate op zullen worden beoordeeld. Daarom zou het steeds risicovoller worden om te investeren in ondernemingen die niet genoeg rekening houden met de gevolgen van overmatig plasticgebruik. Naar schatting drijven er miljoenen kilo's plastic in de oceanen.
Volgens de Plastic Soup Foundation lijkt Ahold Delhaize nog amper begonnen om het gebruik van plastic terug te dringen. De organisatie keek naar de verpakkingen van ruim 4000 huismerkproducten van Albert Heijn. Daarvan was ruim 80 procent in plastic verpakt. "Herbruikbare verpakkingen zijn vrijwel afwezig. Op een aantal producten zit wel statiegeld, maar dat is door de overheid afgedwongen", zegt de Plastic Soup Foundation in een toelichting. "Als marktleider en zelfverklaarde duurzaamste supermarkt van Nederland, moet Albert Heijn echt veel beter zijn best doen."
Ahold Delhaize laat weten de klacht van de Plastic Soup Foundation en ClientEarth te onderzoeken. Het supermarktconcern wijst erop dat het in 2018 de zogenoemde New Plastics Economy Global Commitment van de Ellen MacArthur Foundation ondertekende en jaarlijks over de voortgang bij het terugdringen van plastic rapporteert.
Zowel Ahold Delhaize als zijn lokale merken richten zich naar eigen zeggen vooral op het verbeteren van zaken waar het bedrijf "een directe impact" kan maken. Daarbij valt te denken aan het verbeteren van de verpakking van huismerkproducten, het verminderen van plastic voor eenmalig gebruik en het recyclen van plastic afval uit de eigen locaties.
Meer uit Financieel
BEAVERTON (ANP/RTR/BLOOMBERG) - Sportkledingfabrikant Nike profiteert van een aanhoudende vraag naar zijn hardloopschoenen. Daarmee lijkt het herstelplan van topman Elliott Hill vruchten af te werpen. Nike voert onder meer een grote marketingcampagne om de felle concurrentie van opkomende merken in Noord-Amerika af te weren.
7 uur geledenNEW YORK (ANP/RTR/BLOOMBERG) - Trump Media & Technology was donderdag een grote winnaar op de beurs in New York. Beleggers zetten het bedrijf achter Donald Trumps socialemediabedrijf Truth Social zo'n 42 procent hoger na aankondiging van een miljardenfusie met TAE Technologies. Dat bedrijf is bezig met de ontwikkeling van kernfusietechnologie.
8 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Voor Park Residence Tergouw in het Gelderse Oosterhout dreigt een forse boete. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft een last onder dwangsom opgelegd van 300.000 euro om de gebrekkige administratie van het voormalige vakantiepark waar tegenwoordig mensen wonen. De waakhond wil ook dat Tergouw gaat voldoen aan alle andere eisen die gelden voor netbeheerders en energieleveranciers. Wanneer Tergouw geen orde op zaken stelt, kan de ACM een boete opleggen van maximaal 900.000 euro.
9 uur geledenBRUSSEL (ANP) - De Europese Unie neemt nog een maand extra de tijd om een omstreden vrijhandelsakkoord met Zuid-Amerikaanse landen te sluiten. De Mercosur-overeenkomst wordt niet zaterdag, maar in januari pas getekend, zeggen EU-diplomaten. De Mercosur-landen zouden hebben laten weten dat geduld nog te kunnen opbrengen.
9 uur geledenETTEN-LEUR (ANP) - Those Vegan Cowboys, het plantaardige-kaasbedrijf van de oprichters van De Vegetarische Slager, heeft in een eerste financieringsronde meer dan 6 miljoen euro opgehaald. Dat geld wil de Nederlands-Belgische onderneming gebruiken bij de voorbereidingen om "echte kaas" op de markt te brengen waaraan geen koe te pas komt.
11 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De AEX-index op de aandelenbeurs in Amsterdam is donderdag met winst de handel uitgegaan na het besluit van de Europese Centrale Bank (ECB) om de rente in de eurozone opnieuw onveranderd te laten. De chipfondsen in de hoofdindex toonden herstel van de verliezen een dag eerder, mede geholpen door sterke cijfers en vooruitzichten van het Amerikaanse Micron Technology.
12 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De Nederlandse overheid mag een afhandelingstoeslag invoeren op pakketjes van buiten de EU, oordeelt de kortgedingrechter in Den Haag. Logistiek dienstverlener ViaEurope, dat de inklaring bij de douane doet voor onder andere webwinkels Temu en Shein, was naar de rechter gestapt. Die ziet echter geen reden om in te grijpen en heeft de vorderingen over de zogenoemde handling fee afgewezen.
13 uur geleden