
Milieuclubs willen dat Ahold meer zegt over gebruik plastic
AMSTERDAM (ANP) - Milieuorganisaties willen dat supermarktconcern Ahold Delhaize meer informatie geeft over zijn plasticgebruik. De internationale organisatie van milieuadvocaten ClientEarth dient daarom samen samen met de Plastic Soup Foundation een klacht in bij de Autoriteit Financiële Markten (AFM). Volgens de milieuclubs worden bedrijven door Europese regels gedwongen om verslag te doen van de impact van hun activiteiten op het milieu.
Het moederbedrijf van Albert Heijn zou "aanzienlijk minder informatie over het gebruik van plastic verpakkingen" verschaffen dan andere ketens. ClientEarth wil daarom weten hoeveel plastic Ahold Delhaize precies gebruikt.
Volgens de milieuorganisaties levert het gebrek aan informatie op dat terrein risico's op voor het bedrijf en dus ook voor beleggers. Zij beargumenteren dat productie van plastic een bedreiging vormt voor het halen van klimaatdoelstellingen en dat beursgenoteerde bedrijven daar in toenemende mate op zullen worden beoordeeld. Daarom zou het steeds risicovoller worden om te investeren in ondernemingen die niet genoeg rekening houden met de gevolgen van overmatig plasticgebruik. Naar schatting drijven er miljoenen kilo's plastic in de oceanen.
Volgens de Plastic Soup Foundation lijkt Ahold Delhaize nog amper begonnen om het gebruik van plastic terug te dringen. De organisatie keek naar de verpakkingen van ruim 4000 huismerkproducten van Albert Heijn. Daarvan was ruim 80 procent in plastic verpakt. "Herbruikbare verpakkingen zijn vrijwel afwezig. Op een aantal producten zit wel statiegeld, maar dat is door de overheid afgedwongen", zegt de Plastic Soup Foundation in een toelichting. "Als marktleider en zelfverklaarde duurzaamste supermarkt van Nederland, moet Albert Heijn echt veel beter zijn best doen."
Ahold Delhaize laat weten de klacht van de Plastic Soup Foundation en ClientEarth te onderzoeken. Het supermarktconcern wijst erop dat het in 2018 de zogenoemde New Plastics Economy Global Commitment van de Ellen MacArthur Foundation ondertekende en jaarlijks over de voortgang bij het terugdringen van plastic rapporteert.
Zowel Ahold Delhaize als zijn lokale merken richten zich naar eigen zeggen vooral op het verbeteren van zaken waar het bedrijf "een directe impact" kan maken. Daarbij valt te denken aan het verbeteren van de verpakking van huismerkproducten, het verminderen van plastic voor eenmalig gebruik en het recyclen van plastic afval uit de eigen locaties.
Meer uit Financieel
NEW YORK (ANP) - De aandelenbeurzen in New York lieten donderdag aan het eind van de handelsdag een wisselend beeld zien, na forse koersverliezen een dag eerder.
6 uur geledenSTOCKHOLM (ANP/AFP) - Northvolt, de Zweedse fabrikant van batterijen voor elektrische auto's, stopt in juni met de productie in zijn belangrijkste fabriek in Zweden. Northvolt was Europa's hoop om een concurrent te ontwikkelen voor de grote batterijfabrikanten uit China, maar het concern had in maart faillissement aangevraagd. De onderneming ging gebukt onder de zwakkere vraag naar batterijen voor elektrische auto's.
8 uur geledenUTRECHT (ANP) - Het is Rabobank niet gelukt om genoeg stemmen te krijgen voor een vereenvoudiging van de structuur achter de certificaten die de bank uitgeeft. Aan een raadpleging over de kwestie deden donderdag onvoldoende certificaathouders mee, liet een woordvoerder van Rabobank weten. De houders van minstens twee derde van alle stukken moesten over het plan stemmen, maar dat is niet gelukt.
10 uur geledenDEN BOSCH (ANP) - Jumbo kan niet worden verplicht om per direct weer alle bier van Heineken in de schappen te leggen. Dat heeft de rechter donderdag beslist in het kort geding dat de bierbrouwer tegen de supermarktketen had aangespannen. Jumbo kocht vanwege stroeve prijsonderhandelingen bepaalde Heineken-bieren niet meer in, wat grote gevolgen had voor de bierbrouwer.
10 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - AkzoNobel eindigde donderdag bovenaan de schaarse rij winnaars in de AEX. De verffabrikant maakte bekend twee fabrieken in Nederland en België te willen sluiten, als onderdeel van een eerder aangekondigd transformatieplan. Het bedrijf wil zich voor zijn productie richten op "kernlocaties" die schaalvoordelen en meer efficiëntie bieden, om zo de kosten te verlagen en slimmer gebruik te maken van het industriële netwerk. AkzoNobel won daarop 1,2 procent.
10 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Nederlandse bedrijven hebben vorig jaar minder vaak gebruikgemaakt van een subsidieregeling voor de aanschaf van energiebesparende middelen, zoals warmtepompen en zonnepanelen. Dat meldt de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO), die de regeling uitvoert. In totaal lag het aantal keren dat ondernemingen gebruikmaakten van die zogeheten EIA-subsidie ongeveer een derde lager dan een jaar eerder.
11 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Verffabrikant AkzoNobel wil zijn fabrieken in de Gelderse plaats Wapenveld en in het Belgische Machelen sluiten. Bij die locaties werken in totaal bijna 280 medewerkers. De ingreep maakt deel uit van een "meerjarig industrieel transformatieplan", stelt het bedrijf. Daarbij wil AkzoNobel de productie naar andere landen verplaatsen.
12 uur geleden