Milieuclub MOB: Nederland is beter af met minder vee
DEN HAAG (ANP) - Nederland is volgens milieuclub Mobilisation for the Environment (MOB) beter af met minder vee. "Dit durft kennelijk niemand te zeggen. Maar dit is wel een taboe dat moet worden doorbroken", schrijft voorzitter Johan Vollenbroek in een brief aan Johan Remkes, die voor het kabinet bemiddelt over het stikstofbeleid.
"Dit besef moet bij de burgers komen. Anders hebben de boeren vrij spel om de slachtofferrol te blijven claimen", aldus Vollenbroek, die ook een uitnodiging heeft gekregen van Remkes om maandag aan te schuiven bij de gesprekken over de stikstofcrisis. Vollenbroek wil graag langs komen bij Remkes maar verwacht beperkte spreektijd, vandaar dat hij de visie van MOB uitgebreid op papier heeft gezet.
Het stoort de milieuclub dat het kabinet het stikstofprobleem nooit goed uitlegt. "Als premier Rutte wordt gevraagd naar de reden waarom het kabinet op 50 procent reductie van stikstofuitstoot koerst, komt hij steeds met het statement dat de rechter ons daartoe dwingt. Dat is een gezagsargument en gaat geheel voorbij aan waar het werkelijk om gaat."
Onevenwichtig beeld
Vollenbroek vindt ook dat het niet meehelpt dat het kabinet ervoor heeft gekozen om de focus in eerste instantie op de intensieve veehouderij te leggen, omdat er volgens hem ook enorme opgaven liggen voor de industrie en de transportsector, inclusief de luchtvaart. Hierdoor zou er in de samenleving een "volkomen onevenwichtig beeld" zijn ontstaan van de stikstofproblematiek.
Meerdere natuur- en milieuorganisaties hebben al laten weten te gaan praten met Remkes, die onder meer Greenpeace, Natuurmonumenten en LandschappenNL heeft uitgenodigd voor het overleg. Maar ze benadrukten ook dat ze niet willen onderhandelen over het terugdringen van de stikstofuitstoot. Greenpeace zei zelfs klaar te zijn om naar de rechter te stappen.
Ook bij MOB zijn ze bereid ver te gaan om te zorgen dat het kabinet werk maakt van het terugdringen van de stikstofuitstoot. "Zolang dit proces niet in gang is gezet en het geborgde implementatieplan er niet is, blijft MOB geen andere keuze dan via juridische procedures het kabinet te dwingen om een daadwerkelijk snelle reductie van stikstofuitstoot te realiseren", stelt Vollenbroek.
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - Het is volgens oud-minister Arie Slob "onbegrijpelijk" dat het vorige kabinet de pandemische paraatheid heeft afgebouwd en dat het huidige kabinet die bezuiniging niet volledig heeft teruggedraaid. Als dat niet gebeurt, dan spelen dezelfde problemen weer op bij een volgende crisis, denkt hij.
17 minuten geledenTER APEL (ANP) - Vijftig tot zestig asielzoekers wachten tijdens de extreme hitte vrijdag buiten op het grasveld voor het aanmeldcentrum in Ter Apel op een opvangplek, meldt het Rode Kruis. "De situatie is onverantwoord. Dit kan zo niet langer."
19 minuten geledenTILBURG (ANP) - Organisatie Spoorpark Live meldt dat de tweede showdag van het festival in Tilburg vrijdag niet doorgaat. Extreem weer en code rood zijn de redenen voor dit besluit. De burgemeester van Tilburg heeft de vergunning voor de vrijdag ingetrokken.
28 minuten geledenEINDHOVEN (ANP) - Een reddingsteam van het Nederlandse Urban Search and Rescue (USAR) is vrijdag vertrokken naar Venezuela. Het Zuid-Amerikaanse land is getroffen door twee aardbevingen, waardoor minstens 188 mensen zijn overleden. Onder het puin van ingestorte gebouwen liggen waarschijnlijk nog enkele honderden mensen. De ploeg is erin gespecialiseerd om ze te zoeken.
1 uur geledenHOUTEN (ANP) - Het is nog nooit zo warm geweest op 26 juni als deze vrijdag. Al in de ochtend steeg de temperatuur in het Brabantse Woensdrecht naar 34,4 graden, en de temperaturen lopen nog verder op. Volgens Weeronline stond het warmterecord sinds 26 juni 1976, toen een temperatuur van 34,1 graden werd gemeten in het dorp Hupsel in de Achterhoek.
1 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Het Openbaar Ministerie vervolgt een binnenvaartschipper van een Amsterdamse rederij niet strafrechtelijk voor een aanvaring op 26 oktober 2025 in de buurt van de Afrikahaven in het Westelijk Havengebied in Amsterdam. Bij het incident kwamen een 24-jarige man uit Haarlem en een 30-jarige man uit IJmuiden om het leven.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Vijf keer werden er besluiten genomen over onderwijs tijdens de coronacrisis die niet in lijn waren met het OMT-advies. Dat zei oud-onderwijsminister Arie Slob tijdens zijn verhoor door de parlementaire enquĂȘtecommissie corona. Volgens hem is het beeld ontstaan dat het kabinet blindelings achter het OMT aanliep, maar hij benadrukte dat dit op onderwijs zeker niet het geval was.
1 uur geleden