Milieuclub MOB: Nederland is beter af met minder vee
DEN HAAG (ANP) - Nederland is volgens milieuclub Mobilisation for the Environment (MOB) beter af met minder vee. "Dit durft kennelijk niemand te zeggen. Maar dit is wel een taboe dat moet worden doorbroken", schrijft voorzitter Johan Vollenbroek in een brief aan Johan Remkes, die voor het kabinet bemiddelt over het stikstofbeleid.
"Dit besef moet bij de burgers komen. Anders hebben de boeren vrij spel om de slachtofferrol te blijven claimen", aldus Vollenbroek, die ook een uitnodiging heeft gekregen van Remkes om maandag aan te schuiven bij de gesprekken over de stikstofcrisis. Vollenbroek wil graag langs komen bij Remkes maar verwacht beperkte spreektijd, vandaar dat hij de visie van MOB uitgebreid op papier heeft gezet.
Het stoort de milieuclub dat het kabinet het stikstofprobleem nooit goed uitlegt. "Als premier Rutte wordt gevraagd naar de reden waarom het kabinet op 50 procent reductie van stikstofuitstoot koerst, komt hij steeds met het statement dat de rechter ons daartoe dwingt. Dat is een gezagsargument en gaat geheel voorbij aan waar het werkelijk om gaat."
Onevenwichtig beeld
Vollenbroek vindt ook dat het niet meehelpt dat het kabinet ervoor heeft gekozen om de focus in eerste instantie op de intensieve veehouderij te leggen, omdat er volgens hem ook enorme opgaven liggen voor de industrie en de transportsector, inclusief de luchtvaart. Hierdoor zou er in de samenleving een "volkomen onevenwichtig beeld" zijn ontstaan van de stikstofproblematiek.
Meerdere natuur- en milieuorganisaties hebben al laten weten te gaan praten met Remkes, die onder meer Greenpeace, Natuurmonumenten en LandschappenNL heeft uitgenodigd voor het overleg. Maar ze benadrukten ook dat ze niet willen onderhandelen over het terugdringen van de stikstofuitstoot. Greenpeace zei zelfs klaar te zijn om naar de rechter te stappen.
Ook bij MOB zijn ze bereid ver te gaan om te zorgen dat het kabinet werk maakt van het terugdringen van de stikstofuitstoot. "Zolang dit proces niet in gang is gezet en het geborgde implementatieplan er niet is, blijft MOB geen andere keuze dan via juridische procedures het kabinet te dwingen om een daadwerkelijk snelle reductie van stikstofuitstoot te realiseren", stelt Vollenbroek.
Meer uit Binnenland
GRONINGEN (ANP) - Bij een aanrijding tussen een fietser en een auto op de Hereweg in Groningen is een fietser zwaargewond geraakt. De automobilist is na het ongeval doorgereden, meldt de politie.
1 uur geledenROTTERDAM (ANP) - In Rotterdam mogen zaterdag meerdere evenementen niet doorgaan vanwege de hitte. Het gaat om Nous'klaer Festival in Delfshaven, Buiten Gewoon Festival in Kralingen en I Love Urban in Nesselande. Ook de Kuip Run, die zondag plaats zou vinden, gaat niet door, meldt Feyenoord op de website.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Ook op melk- en sapflessen moet volgens het kabinet statiegeld komen. Minister Stientje van Veldhoven (Klimaat en Groene Groei, D66) werkt aan een voorstel om de statiegeldplicht uit te breiden naar alle plastic flessen tot en met 3 liter, schrijft ze aan de Tweede Kamer. Een voorwaarde is dat er maatregelen komen om problemen met hygiëne te voorkomen, vooral bij de zuivelflessen.
7 uur geledenUTRECHT (ANP) - De hitte blijft de komende dagen voor problemen zorgen op het spoor. Tot en met zaterdag gold al een aangepaste dienstregeling, maar diverse treinen blijken reparaties nodig te hebben en dat zal van invloed zijn op de dienstregeling maandag en dinsdag. Dat meldt de NS. Hoe groot de impact precies is, is nog onbekend.
8 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet stelt in totaal vijftien bufferzones van een kilometer in rondom kwetsbare natuur: zes daarvan liggen in de provincie Noord-Brabant en drie in de provincie Drenthe. In Overijssel komen er twee zones van een kilometer, net zoals in Limburg.
9 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het onderwijs had "geen prioriteit" voor het kabinet tijdens de coronapandemie. Dat zei oud-voorzitter Nienke Luijckx van scholierenorganisatie LAKS tijdens een verhoor door de parlementaire enquêtecommissie corona. "Het is niet zo dat onderwijs niet belangrijk werd gevonden", benadrukte zij. Maar de meeste aandacht ging naar het verlichten van de druk op de ziekenhuizen. "Het was in eerste instantie een gezondheidscrisis."
10 uur geledenHOUTEN (ANP) - De hoogste temperatuur voor juni ooit in Nederland is vrijdagmiddag gemeten. Om 14.40 uur werd het in Eindhoven 38,2 graden, meldt Weeronline. Het vorige record voor juni stond op 37,9 graden en werd gemeten op 27 juni 1947 in Venlo. In het Limburgse Horst tikte de thermometer vrijdagmiddag ook de 38 graden aan.
11 uur geleden