Milieuclub MOB: Nederland is beter af met minder vee
DEN HAAG (ANP) - Nederland is volgens milieuclub Mobilisation for the Environment (MOB) beter af met minder vee. "Dit durft kennelijk niemand te zeggen. Maar dit is wel een taboe dat moet worden doorbroken", schrijft voorzitter Johan Vollenbroek in een brief aan Johan Remkes, die voor het kabinet bemiddelt over het stikstofbeleid.
"Dit besef moet bij de burgers komen. Anders hebben de boeren vrij spel om de slachtofferrol te blijven claimen", aldus Vollenbroek, die ook een uitnodiging heeft gekregen van Remkes om maandag aan te schuiven bij de gesprekken over de stikstofcrisis. Vollenbroek wil graag langs komen bij Remkes maar verwacht beperkte spreektijd, vandaar dat hij de visie van MOB uitgebreid op papier heeft gezet.
Het stoort de milieuclub dat het kabinet het stikstofprobleem nooit goed uitlegt. "Als premier Rutte wordt gevraagd naar de reden waarom het kabinet op 50 procent reductie van stikstofuitstoot koerst, komt hij steeds met het statement dat de rechter ons daartoe dwingt. Dat is een gezagsargument en gaat geheel voorbij aan waar het werkelijk om gaat."
Onevenwichtig beeld
Vollenbroek vindt ook dat het niet meehelpt dat het kabinet ervoor heeft gekozen om de focus in eerste instantie op de intensieve veehouderij te leggen, omdat er volgens hem ook enorme opgaven liggen voor de industrie en de transportsector, inclusief de luchtvaart. Hierdoor zou er in de samenleving een "volkomen onevenwichtig beeld" zijn ontstaan van de stikstofproblematiek.
Meerdere natuur- en milieuorganisaties hebben al laten weten te gaan praten met Remkes, die onder meer Greenpeace, Natuurmonumenten en LandschappenNL heeft uitgenodigd voor het overleg. Maar ze benadrukten ook dat ze niet willen onderhandelen over het terugdringen van de stikstofuitstoot. Greenpeace zei zelfs klaar te zijn om naar de rechter te stappen.
Ook bij MOB zijn ze bereid ver te gaan om te zorgen dat het kabinet werk maakt van het terugdringen van de stikstofuitstoot. "Zolang dit proces niet in gang is gezet en het geborgde implementatieplan er niet is, blijft MOB geen andere keuze dan via juridische procedures het kabinet te dwingen om een daadwerkelijk snelle reductie van stikstofuitstoot te realiseren", stelt Vollenbroek.
Meer uit Binnenland
SCHARENDIJKE (ANP) - Een medewerker van Concert at Sea die last had van de gevolgen van een blikseminslag bij het terrein van het festival blijft een nacht ter observatie in het ziekenhuis. Dat heeft de organisatie laten weten. Volgens de organisatie maakt deze medewerker het goed.
33 minuten geledenDE BILT (ANP) - In heel het land is code oranje van kracht wegens zware onweersbuien, meldt het KNMI. Eerst gold dit weeralarm in slechts vier provincies (Limburg, Noord-Brabant, Gelderland en Overijssel), maar dat is uitgebreid.
39 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - De landelijke technische storing bij Rijkswaterstaat van zaterdag is verholpen. "Alle systemen werken weer", zegt een woordvoerster van de weg- en waterbeheerder. Volgens haar heeft de storing niet geleid tot grote ongeregeldheden in het verkeer en op het water.
1 uur geledenALMERE (ANP) - In Almere zijn twee nachten op rij scooters geroofd onder bedreiging van wapens, meldt de politie. In beide gevallen werden ook persoonlijke eigendommen gestolen.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De systemen van Rijkswaterstaat die door een landelijke storing eruit liggen, beginnen langzaam weer te werken. Dat meldt de weg- en waterbeheerder op X, waar het voorlopig communiceert over actuele verkeersinformatie nu meerdere RWS-websites eruit liggen. "De eerste systemen komen inmiddels weer in de lucht, wat een hoopgevend signaal is."
4 uur geledenTERNEUZEN (ANP) - In de buurt van het Zeeuwse Terneuzen zijn zaterdag twee auto's op elkaar gebotst. Bij het ongeval zijn vijf personen betrokken. Meerdere ambulances en traumahelikopters, waaronder eentje uit het Belgische Brugge, werden opgeroepen, meldde de veiligheidsregio.
5 uur geledenLA GUAIRA (ANP) - Twee reddingsgroepen van USAR zijn zaterdag gelijk ingezet na aankomst op de plek waar het basiskamp in Venezuela wordt opgezet. Dat laat een woordvoerder van het Nederlandse Urban Search and Rescue weten.
6 uur geleden