
Mike Tyson en Squid Game helpen Netflix aan record abonneegroei
LOS GATOS (ANP/BLOOMBERG) - Streamingdienst Netflix heeft 2024 afgesloten met de grootste kwartaalgroei in aantal abonnees ooit. Mede dankzij de live-uitzending van de bokswedstrijd tussen Mike Tyson en Jake Paul in november en het nieuwe seizoen van de populaire serie Squid Game, verwelkomde Netflix afgelopen kwartaal 18,9 miljoen betalende klanten.
Dit is meer dan het dubbele van wat kenners op Wall Street in doorsnee hadden voorzien. Het totale aantal Netflix-abonnees komt daardoor wereldwijd boven de 300 miljoen. Het vorige record wat betreft klantenaanwas stond op 15 miljoen en dateerde uit het eerste kwartaal van 2020, toen de coronapandemie net was uitgebroken.
Dit is de laatste keer dat Netflix kwartaalcijfers over het aantal abonnees rapporteert. De top van het bedrijf wil dat beleggers zich meer gaan richten op financiƫle indicatoren zoals de omzet en de winst. Het bedrijf heeft de omzet afgelopen kwartaal met 16 procent zien toenemen tot 10,2 miljard dollar. Dat was de sterkste stijging sinds eind 2021. De winst kwam uit op 1,9 miljard dollar, ongeveer twee keer zoveel als in dezelfde periode een jaar eerder.
Omzetverwachting omhoog
Netflix schroefde ook zijn omzetverwachting voor 2025 op. Deze groei wordt mede aangedreven door prijsverhogingen. Netflix kondigde een prijsverhoging aan in de VS, Canada, Portugal en Argentiniƫ. Het populairste abonnement in de VS gaat 17,99 dollar per maand kosten, een stijging van 2,50 dollar.
De streamingdienst noemde de bokswedstrijd tussen de 58-jarige bokslegende Tyson en de toen 27-jarige Jake Paul, vriend van de Nederlandse schaatsster Jutta Leerdam, eerder al het "meest gestreamde wereldwijde sportevenement ooit". Zo'n 108 miljoen mensen hebben volgens Netflix naar de match gekeken die door Paul werd gewonnen op punten.
Problemen met livestream
Het bekijken van de wedstrijd ging voor veel kijkers niet vlekkeloos. De website Downdetector.com registreerde tijdens de uitzending meer dan 100.000 meldingen van problemen. Op sociale media klaagden gebruikers over slechte beeldkwaliteit en andere technische storingen.
Netflix zet tegenwoordig breder in op het live uitzenden van sportwedstrijden. Dat moet het bedrijf ook helpen om meer geld binnen te halen met advertenties. Het bedrijf toont reclames tijdens bijvoorbeeld Americanfootballwedstrijden aan alle kijkers, niet alleen aan degenen met een goedkoper Netflix-abonnement met reclames.
Meer uit Financieel
SANTA CLARA (ANP) - Chipontwikkelaar Nvidia belegt 5 miljard dollar in aandelen van branchegenoot Intel. De twee bedrijven gaan ook samenwerken aan de ontwikkeling van producten die datacenters en pc's sneller laten werken, maakte Nvidia bekend.
22 minuten geledenBRUSSEL (ANP/BLOOMBERG/RTR) - ExxonMobil schort 100 miljoen euro aan investeringen voor plasticrecyclingprojecten in Rotterdam en Antwerpen op. Het Amerikaanse olie- en gasconcern wil op de twee bestaande locaties jaarlijks 80.000 ton plasticafval verwerken. Maar het kan projecten van deze grootte volgens een topbestuurder niet hervatten zonder dat EU-regels worden aangepast.
23 minuten geledenBERLIJN (ANP/RTR) - De Duitse economie heeft over het afgelopen jaar bijna 290 miljard euro aan schade opgelopen door cyberaanvallen. Dat meldt de Duitse IT-brancheorganisatie Bitkom in een rapport. Die cyberaanvallen worden volgens Bitkom steeds vaker uitgevoerd door buitenlandse inlichtingendiensten. Vooral Rusland en China zouden hier vaak achter zitten.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De Arbeidsinspectie legt een uitzendbureau uit Gelderland tijdelijk stil, omdat de betalingen aan uitzendkrachten en de administratie van het bedrijf niet op orde waren. Het uitzendbureau mag vanwege de overtredingen twee maanden geen personeel uitlenen en krijgt een boete van 153.000 euro.
2 uur geledenBONN (ANP) - De Duitse markttoezichthouder heeft de overname van Ceconomy, de Duitse eigenaar van elektronicaketens MediaMarkt en Saturn, door de Chinese webwinkel JD.com goedgekeurd. Volgens het Bundeskartellamt is JD.com tot nu toe nauwelijks actief in Duitsland en heeft de overname weinig gevolgen voor de concurrentie op de Duitse markt.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De Autoriteit Consument & Markt (ACM) begint een onderzoek naar de prijzen van producten in Nederlandse supermarkten. Volgens de toezichthouder zijn er signalen dat sommige boodschappen over de grens goedkoper zijn dan in Nederland.
3 uur geledenNIEUWEGEIN (ANP) - De inzet van vertrouwenspersonen op de werkvloer neemt toe. Dat ziet arbodienstverlener Arbo Unie, die spreekt van een groeiende bewustwording rond sociale veiligheid op de werkvloer.
3 uur geleden