Merken hekelen Twitter voor reclames bij ongepaste tweets
NEW YORK (ANP) - Een aantal grote merken als Mazda, Dyson en Ecolab hebben hun marketingcampagnes op Twitter opgeschort of advertenties verwijderd. Die stap werd gezet nadat advertenties waren verschenen naast ongepaste tweets over kinderporno en andere kwalijke zaken, zeggen de bedrijven tegen persbureau Reuters.
Volgens Reuters is sprake van een groep van circa dertig adverteerders die hun boodschap geplaatst zagen op profielpagina's van Twitteraccounts die links naar schadelijke content bevatten. Dit kwam naar voren uit nieuw onderzoek naar kindermisbruik online van cybersecurity groep Ghost Data.
Sommige tweets bevatten sleutelwoorden als "verkrachting" en "tieners" en verschenen naast tweets van bedrijfsadverteerders. In één voorbeeld verscheen een tweet voor schoenen- en accessoiremerk Cole Haan naast een tweet waarin een gebruiker zei dat hij "teen/child" content verhandelde.
"We zijn geschokt," vertelde bestuurder David Maddocks van Cole Haan aan Reuters nadat hij op de hoogte was gebracht dat de advertenties van het bedrijf naast dergelijke tweets verschenen. "Ofwel Twitter gaat dit oplossen, ofwel we lossen het op met alle mogelijke middelen, waaronder het niet meer kopen van Twitter-advertenties." Ook advertenties van Walt Disney, NBCUniversal en Coca-Cola verschenen op ongepaste plekken op Twitter.
Een Twitter-woordvoerster meldt in een reactie aan Reuters dat het bedrijf een zerotolerancebeleid heeft als het gaat om seksuele uitbuiting van kinderen. Het bedrijf zou ook extra investeren in kinderveiligheid. Ze voegde eraan toe dat Twitter nauw samenwerkt met zijn klanten en partners om de situatie te onderzoeken en maatregelen te nemen om herhaling te voorkomen. De uitdagingen van Twitter bij het identificeren van kindermisbruikcontent werden eind augustus voor het eerst gemeld in een onderzoek door tech-nieuwssite The Verge.
Meer uit Financieel
DEN HAAG (ANP) - Webwinkel bol heeft zijn gehele categorie sekspoppen voorlopig offline gehaald, naar aanleiding van berichtgeving van RTL. Het nieuwsmedium schreef dat tot dinsdag op kinderen lijkende sekspoppen via die webwinkel werden verkocht.
13 minuten geledenNEW YORK (ANP/BLOOMBERG) - Miljardair Michael Dell en zijn echtgenote Susan Dell hebben aangekondigd 6,25 miljard dollar (5,4 miljard euro) te doneren aan een programma waarmee de regering-Trump kinderen van een beleggingsrekening wil voorzien. Met de gift hoopt de oprichter van computerconcern Dell meer kinderen te laten profiteren van het programma.
49 minuten geledenAMSTERDAM (ANP) - De belangrijkste beursgraadmeters in Amsterdam slaagden er dinsdag niet in te profiteren van hogere openingskoersen op Wall Street. Ook het scherpe herstel van de bitcoin en andere cryptomunten bood geen soelaas. Het vooruitzicht dat de Bank of Japan de rente mogelijk later deze maand gaat verhogen, zorgde opnieuw voor terughoudendheid.
1 uur geledenUTRECHT (ANP) - Hobbypluimveefokkers maken zich zorgen over de impact van maatregelen tegen de vogelgriep. Omdat zij vanwege afschermplichten de afgelopen vijf jaar nauwelijks nog iets met hun dieren mochten doen, stoppen steeds meer fokkers ermee. Dit meldt voorzitter Jan Dirk Nijkamp van Kleindier Liefhebbers Nederland (KLN), de landelijke vereniging van houders die kleine dieren als hobby houden.
1 uur geledenAMERSFOORT (ANP) - FrieslandCampina wil met een overname in de Verenigde Staten een sterkere positie innemen op de markt voor hoogwaardige eiwitten. Het Nederlandse zuivelconcern koopt Wisconsin Whey Protein, dat voor de Noord-Amerikaanse markt wei-eiwitten produceert. Die worden steeds populairder als bestanddeel voor sportvoeding of voedingssupplementen.
2 uur geledenNEW YORK (ANP) - Warner Bros. Discovery is dinsdag een van de stijgers op de beurzen in New York. Het bedrijf won 1,2 procent aan beurswaarde na een bericht van zakenkrant The Wall Street Journal. Hierin schreef de krant dat Netflix zijn bod op de entertainment- en streamingactiviteiten, waaronder de studio's en streamingdienst HBO Max van Warner Bros. Discovery, heeft verhoogd. De biedingsstrijd rond het mediaconcern gaat daarmee een nieuwe ronde in.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De Autoriteit Consument & Markt (ACM) mocht PostNL in 2019 een vergunning weigeren voor het overnemen van postbedrijf Sandd. Het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) heeft dit dinsdag in hoger beroep beslist. Het CBb laat hiermee de uitspraak van de rechtbank Rotterdam in stand, waarbij het beroep van PostNL tegen de weigering ongegrond is verklaard.
5 uur geleden