Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Merkel roept in laatste video op tot solidariteit tegen corona

Merkel roept in laatste video op tot solidariteit tegen corona

BERLIJN (DPA/ANP) - De Duitse bondskanselier Angela Merkel heeft in haar laatste wekelijkse videoboodschap opgeroepen tot solidariteit en vaccinaties in de strijd tegen het coronavirus. Ze wordt volgende week naar verwachting opgevolgd na zestien jaar het land te hebben geleid.

Merkel benadrukte dat Duitsland midden in de vierde besmettingsgolf zit en de situatie "zeer ernstig is", in sommige delen van het land zelfs "dramatisch". Ze verwees onder meer naar de drukte in de ziekenhuizen, waardoor coronapatiënten met het vliegtuig moeten worden overgeplaatst.

Ook stond Merkel stil bij "het verschrikkelijk groot aantal mensen" dat dagelijks aan de gevolgen van het "verraderlijke virus" overlijdt. Dat is volgens haar bitter mede vanwege de beschikbaarheid van coronavaccins. Ze roept zo veel mogelijk mensen op zich te laten inenten, zodat Duitsland op termijn "de pandemie achter zich kan laten". Ongeveer 69 procent van de bevolking is nu volledig ingeënt, relatief weinig voor een West-Europees land.

Moeilijke weken

"Helaas staan ​​er weer moeilijke weken voor de deur, die we alleen aankunnen met een gezamenlijke inspanning. Ik wens oprecht dat we dit samen kunnen doen." De bondskanselier bedankte ook degenen die "verstandig en begripvol zijn in deze moeilijke tijd" en zich aan de coronamaatregelen houden. Ook wenste ze haar kijkers het beste en alvast een vrolijk kerstfeest.

Merkel begon ruim vijftien jaar geleden met haar wekelijkse boodschappen en nam uiteindelijk meer dan zeshonderd video's op, waarbij ze zich direct tot de Duitse bevolking richt. Het is de verwachting dat de 67-jarige christendemocraat woensdag wordt opgevolgd door Olaf Scholz, de leider van de sociaaldemocraten (SPD). Zijn partij en coalitiegenoten de Groenen en FDP moeten eerst nog wel het coalitieakkoord door hun leden laten goedkeuren.

Meer uit Buitenland

Ook heetste dag ooit gemeten in Denemarken en Tsjechië

KOPENHAGEN/PRAAG (ANP/AFP) - In Denemarken en Tsjechië zijn de hoogste temperaturen ooit gemeten. In Denemarken was het zaterdag 37 graden in Aarhus en in Tsjechië werd het even ten noorden van Praag 40,6 graden.

16 minuten geleden
Hitterecord in Duitsland na een dag alweer verbroken: 41,5 graden

BERLIJN (ANP/AFP/DPA) - Het hitterecord in Duitsland is na een dag weer verbroken. Vrijdag werd de tot dan toe hoogste temperatuur ooit gemeten in het land met 41,3 graden, maar zaterdag is 41,5 graden gemeten door een meetstation in het oosten van het land, meldt de weerdienst DWD.

31 minuten geleden
Aardbeving van 6.0 in Afghanistan

KABUL (ANP/RTR/AFP) - Het noorden van Afghanistan is getroffen door een aardbeving met een kracht van 6.0, meldt het Europees-Mediterraans Seismologisch Centrum (EMSC). Het is nog niet duidelijk hoe groot de schade is en of er slachtoffers zijn, maar de beving werd in elk geval gevoeld in de hoofdstad Kabul en het noorden van Pakistan.

1 uur geleden
Hezbollah-leider verwerpt Israëlisch-Libanees akkoord

BEIROET (ANP/RTR) - Hezbollah-leider Naim Qassem verwerpt het raamakkoord tussen Israël en Libanon over het beëindigen van de oorlog in Zuid-Libanon. Hezbollah zal zijn verzet tegen Israël voortzetten, kondigt Qassem aan.

1 uur geleden
Aantal buitenlandse slachtoffers door bevingen Venezuela stijgt

CARACAS/ROME (ANP/AFP) - Het aantal omgekomen buitenlandse slachtoffers van de aardbevingen in Venezuela is gestegen tot 45. Ambassades en ministeries van verscheidene landen hebben melding gemaakt van omgekomen landgenoten. Portugal meldde het grootste aantal: 28. Daarbij zijn ook mensen die op grond van herkomst nauwe banden met Portugal hebben. Portugal is op zoek naar 85 landgenoten.

3 uur geleden
Staatspersbureau: Israëlische drone-aanval in Zuid-Libanon

BEIROET (ANP/RTR) - Een Israëlische drone heeft zaterdag een gebied rond Nabatieh in Zuid-Libanon getroffen, zo meldt het Libanese staatspersbureau NNA.

3 uur geleden
Agentschap UKMTO meldt weer schade door projectiel in Hormuz

LONDEN/TEHERAN (ANP/RTR) - De Britse maritieme organisatie UKMTO heeft weer melding gemaakt van een incident met een projectiel in de Straat van Hormuz. De brug van een tanker is beschadigd door een onbekend projectiel, maar er zijn geen gewonden en er wordt geen milieuschade gevreesd. De regeringsinstantie UKMTO noemt de situatie in de zeestraat nu behoorlijk gevaarlijker. Het zou mogelijk om de olietanker KIKU gaan die onder Panamese vlag vaart.

4 uur geleden