Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Melbourne heropent langzaam na maandenlange lockdown

Melbourne heropent langzaam na maandenlange lockdown

MELBOURNE (ANP/BLOOMBERG/RTR) - De Australische staat Victoria, de economische motor van het continent, begint maandag om middernacht met het langzaam verlichten van de lockdownmaatregelen die maandenlang van kracht zijn geweest.

Mensen mogen weer golfen en tennissen, kunnen naar de kapper en worden verlost van het strenge regiem dat in twee perioden in het voor- en najaar meer dan 100 dagen duurde. De 5 miljoen inwoners van de hoofdstad Melbourne moesten van maart tot mei en van augustus tot oktober zo veel mogelijk thuis te blijven. Ze mogen weer in een straal van maximaal 25 kilometer van hun huis verblijven en zijn niet meer gebonden aan de limiet van 2 uur om buiten te sporten. Ook mogen maximaal tien mensen uit twee huishoudens in de buitenlucht samenkomen.

Na 1 november zullen ook de cafés en restaurants opengaan, net als de niet-essentiële winkels. Buiten Melbourne, waar minder besmettingen waren, zijn de maatregelen al gedeeltelijk opgeheven.

Recessie

"Deze lockdowns zijn gepaard gegaan met pijn en schade, maar de strategie werkt", zei premier Daniel Andrews van de staat Victoria zondag. De deelstaat is verantwoordelijk voor ongeveer een kwart van het bruto nationaal product van Australië. Door de beperkingen is het land voor het eerst in dertig jaar in een recessie terechtgekomen.

Hij verdedigde de maatregelen door te wijzen op de coronacijfers elders in de wereld. Volgens Andrews hadden Australië en het Verenigd Koninkrijk in augustus een vergelijkbaar aantal besmettingsgevallen. "Vandaag zijn in Victoria twee nieuwe besmettingen geconstateerd, in het Verenigd Koninkrijk 16.171", zei de premier. "Terwijl wij onze beperkingen verlichten, moeten zij hun maatregelen aanscherpen."

Zomer

Bovendien is op het zuidelijk halfrond de winter voorbij en de zomer in zicht.

In Victoria zijn 816 mensen gestorven als gevolg van Covid-19, meer dan 90 procent van alle coronaslachtoffers in Australië. Er zijn 27.300 besmettingsgevallen geconstateerd, een fractie van het aantal in veel andere landen.

Meer uit Buitenland

VN-experts: aanvallen op kinderen in Gaza wijzen op genocide

GENÈVE (ANP/AFP) - Israël heeft bewust kinderen tot doelwit gemaakt en daarmee genocide, oorlogsmisdaden en misdaden tegen de menselijkheid gepleegd, zegt een commissie van VN-experts. Eerder concludeerden zij al dat Israël genocide pleegde in Gaza, maar nu voegen zij daar in een nieuw rapport aan toe dat het aanvallen van kinderen daar een indicator van is.

59 minuten geleden
Doden in Libanon door Israëlische beschietingen

NABATIEH (ANP/RTR) - Bij Israëlische beschietingen in het zuiden van Libanon zijn twee mensen gedood, meldt de Libanese burgerbeschermingsdienst. Daardoor komen het bestand in Libanon en ook de besprekingen tussen Iran en de Verenigde Staten weer onder druk te staan.

1 uur geleden
Ruim 5 jaar cel voor oud-voorzitter van Schotse SNP om corruptie

EDINBURGH (ANP/RTR) - Peter Murrell, oud-voorzitter van de Schotse Nationale Partij (SNP), is veroordeeld tot ruim vijf jaar cel voor corruptie. Hij heeft bekend ruim 400.000 pond (zo'n 460.000 euro) aan partijgeld te hebben verduisterd en daar onder meer auto's en luxe goederen van te hebben gekocht.

1 uur geleden
Iran ontkent te hebben ingestemd met IAEA-inspecties

TEHERAN (ANP/RTR) - Iran zegt nog geen inspecteurs van het Internationaal Atoomenergieagentschap (IAEA) te hebben uitgenodigd om de nucleaire faciliteiten van het land te onderzoeken. De Amerikaanse vicepresident JD Vance verklaarde maandag dat Iran had ingestemd met nieuwe inspecties, maar volgens Teheran is daar geen sprake van en zijn daar ook geen plannen voor.

2 uur geleden
President Tsjechië naar hof omdat hij niet mee mag naar NAVO-top

PRAAG (ANP/RTR) - De Tsjechische president Petr Pavel is boos dat de regering hem niet heeft opgenomen in de officiële delegatie van het land voor de NAVO-top in Turkije over twee weken. Pavel stapt naar het Grondwettelijk Hof, omdat hij vindt dat de top onder zijn bevoegdheid valt.

3 uur geleden
Code rood in vijftien Italiaanse steden om hoge temperaturen

ROME (ANP/AFP) - Het Italiaanse ministerie van Gezondheid heeft code rood afgekondigd voor vijftien steden vanwege extreme hitte. De autoriteiten waarschuwen de inwoners van onder meer Rome en Milaan om tijdens de warmste delen van de dag zoveel mogelijk binnen te blijven.

3 uur geleden
Aantal verdrinkingen tijdens hittegolf in Frankrijk loopt op

PARIJS (ANP/RTR/AFP) - In Frankrijk zijn sinds donderdag ongeveer veertig mensen verdronken, zegt premier Sébastien Lecornu. Het land gaat gebukt onder een hittegolf, maar sportminister Marina Ferrari waarschuwt dat het gevaarlijk kan zijn om te zwemmen op plekken die daar niet officieel voor zijn aangewezen.

4 uur geleden