Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Meetinstrument in Voyager-sonde na halve eeuw uitgeschakeld

Meetinstrument in Voyager-sonde na halve eeuw uitgeschakeld

HOUSTON (ANP) - Een van de wetenschappelijke instrumenten aan boord van de ruimtesonde Voyager 1 is uitgeschakeld. Het apparaat heeft vrijwel onafgebroken metingen verricht sinds de lancering in 1977. Zeven andere meetinstrumenten waren eerder al uitgezet, twee doen het nog. Volgens de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA moet de stap energie aan boord sparen en het leven van de verkenner zo lang mogelijk rekken.

Het instrument is de LECP. Die meet geladen deeltjes als ionen, elektronen en kosmische straling. Wetenschappers hebben zo een beter beeld gekregen van de samenstelling van het heelal. Hetzelfde instrument zit ook in een andere sonde, de Voyager 2. Daar is het apparaat vorig jaar uitgeschakeld om energie te besparen.

De NASA werkt aan een plan om andere onderdelen van de Voyager 1 tegelijk uit te schakelen. Met de energie die dat uitspaart, kan mogelijk de LECP weer worden aangezet. Dat kan de missie verder rekken. Die procedure wordt in de komende weken getest.

Ster

De Voyager 1 is het verste object dat door mensen is gemaakt. Hij vliegt op ruim 25 miljard kilometer afstand van de aarde. In 2012 verliet hij ons zonnestelsel en bereikte hij de eindeloze ruimte tussen de sterren.

Op zo'n grote afstand is het niet eenvoudig een onderdeel uit te zetten. Nadat de vluchtleiding het commando vanaf de aarde had gestuurd, kwamen de radiogolven ruim 23 uur later pas aan, ook al ging het met de snelheid van het licht. Daarna duurde het nog meer dan drie uur om alle stappen uit te voeren.

De brandstof aan boord van de Voyager 1 raakt langzaam op. Na het einde van de missie blijft de sonde doorvliegen met een snelheid van ongeveer 17 kilometer per seconde. Over ongeveer 40.000 jaar bereikt de Voyager 1 de dichtstbijzijnde ster, Gliese 445.

Meer uit Buitenland

President Tsjechië mag van Constitutioneel Hof mee naar NAVO-top

PRAAG (ANP/RTR) - President Petr Pavel mag van het Tsjechische Constitutioneel Hof mee naar de NAVO-top in Turkije. De regering wilde hem niet opnemen in de Tsjechische delegatie, maar is nu door het hof teruggefloten.

1 uur geleden
WHO: wereldwijde risico op ebola blijft laag

GENÈVE (ANP/AFP) - Het wereldwijde risico op ebola blijft laag, zegt de directeur van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) Tedros Adhanom Ghebreyesus, nadat woensdag een ebolageval in Frankrijk werd bevestigd.

1 uur geleden
Israël meldt luchtaanval op Hezbollah-leden in Zuid-Libanon

NABATIEH (ANP/AFP) - De Israëlische krijgsmacht (IDF) zegt een luchtaanval te hebben uitgevoerd in het zuiden van Libanon. Die zou zijn gericht op twee Hezbollah-leden die "een bedreiging vormden" voor Israëlische troepen in de buurt.

3 uur geleden
Stukken: toezichthouder ICC pleit voor ontslag hoofdaanklager

DEN HAAG (ANP/RTR) - Een toezichthouder van het Internationaal Strafhof in Den Haag (ICC) vindt dat hoofdaanklager Karim Khan weggestuurd moet worden. In een advies staat dat is vastgesteld dat de Brit zich schuldig heeft gemaakt aan seksueel grensoverschrijdend gedrag, meldt persbureau Reuters.

3 uur geleden
EU stelt missie voor om Libanese troepen te trainen

BRUSSEL (ANP/RTR) - De diplomatieke dienst van de Europese Unie (EEAS) heeft voorgesteld om een missie op te zetten om Libanon te helpen. Volgens het document, dat is ingezien door persbureau Reuters, is het de bedoeling dat Europese militairen drie jaar lang troepen van de Libanese krijgsmacht gaan trainen en adviseren.

4 uur geleden
Eerste ebolageval in Frankrijk vastgesteld na uitbraak in DRC

PARIJS (ANP/AFP) - Voor het eerst sinds de recente uitbraak van ebola is een ziektegeval op Franse bodem vastgesteld, meldt het gezondheidsministerie. Het gaat om een arts die was teruggekomen uit de Democratische Republiek Congo na daar aan het werk te zijn geweest.

5 uur geleden
Iran noemt deal met VS 'verklaring van Amerikaanse nederlaag'

TEHERAN (ANP/AFP) - Iran zegt de voorlopige overeenkomst met de Verenigde Staten te zien als bekentenis van de Amerikanen dat ze de oorlog hebben verloren. Hoewel de Amerikaanse president Donald Trump het zogenoemde memorandum van overeenstemming presenteerde als grootste overwinning, noemt de Iraanse parlementsvoorzitter en hoofdonderhandelaar Mohammad Bagher Ghalibaf de deal een "verklaring van Amerikaanse nederlaag".

6 uur geleden