Meeste mensen bewaren oude mobieltjes thuis
DEN HAAG (ANP) - Ruim de helft van de Nederlanders van 16 jaar of ouder bewaart oude mobieltjes thuis en 13 procent leverde ze dit jaar in voor recycling. Bijna een kwart heeft het oude apparaat verkocht of weggegeven. Oude mobieltjes bij het afval gooien deed 2 procent. Dat meldt het CBS op basis van een onderzoek naar het ICT-gebruik van personen en huishoudens in 2022.
Ook oude laptops of tablets worden vaak thuis bewaard. Ongeveer 40 procent gaf aan dat dit jaar te hebben gedaan.
Met grotere apparaten zoals oude pc’s gaan mensen anders om. Deze worden vaker aangeboden voor recycling. Dit jaar koos 36 procent van de mensen hiervoor. Minder dan een kwart (23 procent) bewaart de apparaten thuis en 18 procent verkoopt ze of geeft ze weg.
Bij het kopen van een nieuw apparaat let 60 tot 70 procent van de mensen vooral op de snelheid en geheugencapaciteit. Ongeveer de helft vindt de prijs het belangrijkst. De duurzaamheid van het product telt minder mee. Pakweg 10 procent van de mensen houdt rekening met het energieverbruik.
Op het moment van het onderzoek had 91 procent van de enquêtedeelnemers een smartphone. Ruim 70 procent had een laptop en ruim de helft een tablet. Zeker 30 procent bezat een pc. Zo’n 8 procent van de mensen van 16 jaar of ouder had geen smartphone, tablet, laptop of pc.
Het CBS heeft het onderzoek tussen april en juli uitgevoerd onder 5800 mensen van 16 jaar en ouder.
Meer uit Binnenland
ALMERE (ANP) - In Almere zijn twee nachten op rij scooters geroofd onder bedreiging van wapens, meldt de politie. In beide gevallen werden ook persoonlijke eigendommen gestolen.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De systemen van Rijkswaterstaat die door een landelijke storing eruit liggen, beginnen langzaam weer te werken. Dat meldt de weg- en waterbeheerder op X, waar het voorlopig communiceert over actuele verkeersinformatie nu meerdere RWS-websites eruit liggen. "De eerste systemen komen inmiddels weer in de lucht, wat een hoopgevend signaal is."
2 uur geledenTERNEUZEN (ANP) - In de buurt van het Zeeuwse Terneuzen zijn zaterdag twee auto's op elkaar gebotst. Bij het ongeval zijn vijf personen betrokken. Meerdere ambulances en traumahelikopters, waaronder eentje uit het Belgische Brugge, werden opgeroepen, meldde de veiligheidsregio.
2 uur geledenLA GUAIRA (ANP) - Twee reddingsgroepen van USAR zijn zaterdag gelijk ingezet na aankomst op de plek waar het basiskamp in Venezuela wordt opgezet. Dat laat een woordvoerder van het Nederlandse Urban Search and Rescue weten.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Rijkswaterstaat (RWS) kampt met een landelijke technische storing. Hierdoor heeft het op meerdere plekken geen cameratoezicht en kan het geen rode kruizen plaatsen om rijstroken af te sluiten. Dit kan gevaarlijk zijn als er een voertuig stilstaat op de snelweg.
3 uur geledenDE BILT (ANP) - De hitte in Nederland wordt langzaam verdreven vanuit het kustgebied, meldt het KNMI zaterdagmiddag. Daardoor is in veel westelijke provincies niet meer code oranje van kracht, maar geel.
3 uur geledenBROUWERSDAM (ANP) - Door een blikseminslag bij het terrein van Concert at SEA zijn zaterdag aan het begin van de middag technische problemen ontstaan, meldt de organisatie. Bezoekers van Concert at SEA werden korte tijd van het terrein gehouden.
5 uur geleden