Meerderheid Tweede Kamer wil landelijk mondkapjes
DEN HAAG (ANP) - Een meerderheid van de Tweede Kamer wil op landelijk niveau mondkapjes invoeren in de binnenruimte om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Ook de VVD sprak zich uit voor het landelijk invoeren van mondkapjes. De vraag is nog wel of het dragen in winkels, horeca en publieke ruimtes verplicht wordt, of dat het om een dringend advies zal gaan.
Volgens VVD-fractievoorzitter Klaas Dijkhoff hoeft het deskundigenteam OMT zich niet nog een keer uit te spreken over het dragen van mondkapjes. Zijn partij wil wel een advies van het Outbreak Management Team "over het 'hoe'", namelijk of er een plicht of een richtlijn komt. PVV-leider Geert Wilders zei al niets te zien in een plicht. Maar hij wil, net als veel andere partijen, waaronder VVD, CDA en D66 uit de coalitie, dat er niet regionaal over mondkapjes wordt besloten, maar dat dit landelijk gebeurt.
Het kabinet kondigde maandagavond aan dat winkeliers in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag klanten zonder mondkapje mogen weigeren. Vanuit die steden en Eindhoven kwam de oproep om een mond- neuskapje op te doen in binnenruimtes, maar veel grote winkelketens gaven aan geen klanten te weigeren als zij geen mondkapje dragen. Andere instellingen besloten juist wel een mondkapje te verplichten.
De oppositie reageerde ook gefrustreerd op de route die het kabinet eerder deze week koos. De partijen vinden dat het kabinet de verantwoordelijkheid neerlegt bij winkeliers.
In veel omringende landen geldt al een draagplicht in winkels en openbare gebouwen. Nederland is daar terughoudender in geweest, omdat de deskundigen die het kabinet adviseren vooral aan het begin van de crisis twijfelden aan de bijdrage van mondkapjes. Inmiddels is het OMT verdeeld over het nut van mondkapjes, maar tegenover de Volkskrant zei een van de experts dat een draagplicht bespreekbaar was, omdat "alle beetjes" kunnen helpen.
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Een meerderheid van de Tweede Kamer wil dat het ongebreideld verzamelen van data door bedrijven online wordt aangepakt. Bedrijven verdienen geld aan het verzamelen en doorverkopen van data die worden verzameld via cookies en accountgegevens.
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Coalitiepartijen D66, VVD en CDA zouden het mooi vinden als Moerdijk kan blijven, maar willen dan wel zeker weten dat op een later moment de discussie over het Brabantse dorp niet opnieuw begint. Net als de oppositie is de coalitie ontevreden over het proces.
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Meerdere partijen blijven kritisch over het plan van minister Sophie Hermans (VVD) voor het verbeteren van vrouwengezondheid. De gezondheidsminister publiceerde donderdag de uitwerking ervan, maar volgens Lisa Vliegenthart van PRO en Sarah Dobbe ontbreken het geld en de concrete aanpak om de problemen echt aan te pakken.
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Progressief Nederland (PRO) wil geen voorkeur uitspreken over de toekomst van Moerdijk. "Die vraag vind ik te makkelijk," zegt Kamerlid Ani Zalinyan als andere Kamerleden van zowel oppositie als coalitie er in een debat over doorvragen. "Het helpt niet om te debatteren over behoud of niet. Dat kunnen we allemaal niet beloven." Het Kamerlid wil wel dat er "snel duidelijkheid" komt over het vervolgproces.
5 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Staatssecretaris Eelco Eerenberg (Belastingen) noemt geen cijfers over kosten en compensatie voor de gewenste aanpassing van de vermogensbelasting (box 3). De discussie over de inkomstentegenvallers voor de staatskas is volgens de D66-bewindsman "het politieke gesprek van het najaar."
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - Kinderombudsvrouw Margrite Kalverboer vindt "zonder twijfel" dat het kabinet tijdens de coronapandemie kinderrechten heeft geschonden, onder meer door de scholen te sluiten. Vooral de argumentatie daarbij verbijsterde haar, zei zij tegen de parlementaire enquêtecommissie corona.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - Nieuwe regels die ingrepen tegen wolven makkelijker maken, komen er hoe dan ook voor de zomer. Staatssecretaris Silvio Erkens (Natuur) wil er graag over praten met de Kamer, maar ook zonder debat zet hij zijn maatregelen door. "Ik vind het onverantwoord om het over de zomer heen te tillen", zei hij woensdag.
1 dag geleden