Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

'Meerderheid mensen probeerde fit te blijven tijdens pandemie'

'Meerderheid mensen probeerde fit te blijven tijdens pandemie'

DEN HAAG (ANP) - De meerderheid van de Nederlanders is tijdens de coronacrisis bezig geweest met fit blijven. Dat concludeert de Hersenstichting na onderzoek. Bijna twee derde (65 procent) van de mensen is ondanks de beperkingen tijdens de lockdown toch fysiek actief gebleven door bijvoorbeeld te wandelen of te fietsen.

Omdat bijvoorbeeld de sportscholen een tijd dicht waren, zijn mensen op zoek gegaan naar manieren om toch te blijven bewegen. Van de mensen die actief bleven, geeft 86 procent aan te zijn gaan wandelen en 55 procent is gaan fietsen. Onder jongere mensen zijn vooral hardlopen en skeeleren populair. Ruim 40 procent van de mensen die actief bleven, is zelfs méér gaan bewegen dan voor de crisis. Ruim driekwart (77 procent) van hen geeft aan dit ook na de pandemie vol te willen houden.

Voor het onderzoek werden 1072 mensen van 18 jaar of ouder bevraagd. De vragen werden ruim een maand geleden gesteld.

Verder stelt de Hersenstichting dat 12 procent van de Nederlanders meer is gaan slapen sinds de coronacrisis. Wel is de kwaliteit van de slaap voor 15 procent van de mensen afgenomen. Dat kan bijvoorbeeld komen doordat mensen 's avonds liggen te piekeren omdat ze zich zorgen maken over de toekomst.

Meer uit Binnenland

Oproep Rode Kruis om 'koele ruimtes' open te stellen

DEN HAAG (ANP) - Het Rode Kruis en Klimaatverbond Nederland roepen eigenaren en beheerders van koele, openbare gebouwen op om de deuren te openen voor mensen zonder verkoelingsopties. Het KNMI heeft voor vrijdag in grote delen van het land code rood afgegeven vanwege de hitte.

19 minuten geleden
Vrijdag voor het eerst code rood in deel van het land om hitte

DE BILT (ANP) - Voor het eerst in Nederland geldt vrijdag in een groot deel van het land code rood om de verwachte hoge temperaturen. Het weeralarm geldt alleen niet voor de provincies Groningen, Friesland, Drenthe en Zeeland. Daar blijft code oranje gelden, op de Waddeneilanden blijft het code geel.

1 uur geleden
Rode Kruis opent gironummer voor hulp aan Venezuela

DEN HAAG (ANP) - Na de dubbele aardbeving in Venezuela opent het Rode Kruis een rekeningnummer waarop mensen geld kunnen doneren: gironummer 5125. Volgens de hulporganisatie hebben vele duizenden mensen dringend hulp nodig. "Denk aan huishoudelijke spullen, hygiënepakketten, voedsel en water."

1 uur geleden
Staatssecretaris kiest nog geen voorkeursoptie Moerdijk

DEN HAAG (ANP) - "We gaan nu nog niet kiezen voor een scenario", zegt staatssecretaris Jo-Annes de Bat over de mogelijkheden die er zijn voor de uitbreiding van industrie en energie rondom Moerdijk. In een bestuurlijk overleg volgende week wil hij "onderbouwen" waarom het recent toegevoegde scenario waarin het dorp behouden kan blijven, realistisch is. "Zodanig dat zij er ook vertrouwen in hebben, want we hebben de gemeente cruciaal hard nodig," zegt de CDA-bewindsman die verantwoordelijk is voor de energietransitie.

2 uur geleden
Tielen wil van inspectie horen waarom FVD-school is goedgekeurd

DEN HAAG (ANP) - Staatssecretaris Judith Tielen (Onderwijs en Emancipatie) wil van de onderwijsinspectie horen hoe het kan dat de basisschool van Forum voor Democratie goedkeuring heeft gekregen. Woensdag werd bekend dat de FVD-school in augustus opengaat met financiering vanuit het Rijk.

2 uur geleden
Koning betuigt medeleven na aardbevingen in buurland Venezuela

DEN HAAG (ANP) - Koning Willem-Alexander en koningin Máxima hebben hun medeleven betuigd met de inwoners van Venezuela na de aardbevingen in het land. Venezuela is een buurland van het Koninkrijk der Nederlanden, in de Caribische Zee deelt het zeegrenzen met de landen Aruba en Curaçao en de bijzondere gemeente Bonaire.

3 uur geleden
Officiële hittegolf vastgesteld: 30,2 graden in De Bilt

DE BILT (ANP) - Om 13.10 uur werd het in De Bilt 30,2 graden, waardoor officieel sprake is van de eerste hittegolf van 2026. Hiermee is ook het record van de langste juni-hittegolf in De Bilt geëvenaard. Regionaal was al sprake van de tweede hittegolf van het jaar.

3 uur geleden